מאסר בפועל וקנס כספי למשה גולדמן ולשאול מאור שהורשעו בשוחד ובתרמית בני"ע

סוף לאחת מפרשות התרמית הגדולות בשוק ההון: ביהמ"ש גזר על משה גולדמן 44 חודשי מאסר וקנס של מיליון וחצי שקל, ועל שאול מאור 30 חודשי מאסר וקנס של 750 אלף שקל • השופטת קראה בפסק הדין לחדול משימוש במונח עבירות "צווארון לבן" ולעבור לשימוש במונח "עבירות כלכליות חמורות"

משה גולדמן / צילום: בן יוסטר
משה גולדמן / צילום: בן יוסטר

בית המשפט המחוזי גזר את עונשם של אנשי שוק ההון הבכירים באחת מפרשות התרמית הגדולות שנחשפו בשוק ההון: 44 חודשי מאסר ומיליון וחצי שקל קנס נגזרו על משה גולדמן, מנהל ההשקעות של קופת הגמל פסגות. על שאול מאור, בעלים של בית ההשקעות מאור לוסקי, נגזרו 30 חודשי מאסר וקנס בסכום של 750 אלף שקל.

העונשים נגזרו במסגרת הסדר טיעון עם עונש מוסכם. הדר אשרת, שהיה מנהל חדר המסחר במניות בדויטשה בנק ישראל, נדון ל-11 חודשי מאסר וחצי מיליון שקל קנס. השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן ציינה כי הסדר הטיעון מקל במידה רבה עם גולדמן ולולא ההסדר הייתה גוזרת עליו שש שנות מאסר.

השופטת אגמון גונן קראה בפסק הדין לחדול משימוש במונח עבירות "צווארון לבן". לדבריה, העבירות בהן הורשעו בכירי שוק ההון שהיו אמונים על ניהול כספי הציבור, הן עבירות כלכליות חמורות הפוגעות במשקיעים ובחוסכים, בשוק ההון ובכלכלה כולה.

"אין דבר 'לבן' בעבירות אלה, הן שחורות, תוכן כברן" כתבה אגמון-גונן. לדבריה, "שפה מייצרת תודעה, ותודעה מייצרת מציאות. הביטוי "'צווארון לבן' מרמז, כאילו יש בעבירות אלה ולו משהו מן הלבן - צבע המרמז על טוהר וניקיון. כדי למנוע זאת, יש להתייחס לעבירות הכלכליות, דוגמת העבירות שביצעו הנאשמים במקרה שלפניי, כעבירות חמורות, אולי מהחמורות ביותר בתחום עבירות הרכוש. המונחים פשיעה כלכלית ופושעים כלכליים מתאר נכוחה את המציאות".

בעניינו של הדר אשרת, שעדים מטעמו העידו עד כמה הוא מקפיד בחינוך ילדיו לערכים, ומתנהל ביושרה בעצמו הוסיפה - "חשיבה על הקניית ערכים ראויים לבנותיו, אינה עולה בקנה אחד עם העבירות אותן ביצע מר אשרת. אין משמעות רבה לחינוך לערכים, כאשר לצד זאת, מבוצעות עבירות חמורות, הפוגעות, כשלעצמן, בערכים אלה. כפי שאמר אלברט איינשטיין: 'הדרך הנכונה לחנך בני אדם היא להיות להם לדוגמה'".

עבירות בהיקף נרחב שבוצעו לאורך תקופה ממושכת

במסגרת הפרשה הורשעו גולדמן, מאור והחברה "מאור לוסקי" בתרמית בניירות ערך בעסקאות מתואמות, מתן וקבלת שוחד ועבירות נוספות. העבירות בוצעו בהיקף נרחב לאורך תקופה ממושכת תוך ניצול כספי חוסכים בקופות גמל ופנסיה פסגות. השניים גרפו לכיסם רווחים במיליוני שקלים.

גולדמן הורשע גם בעבירות של הדחת עד ושיבוש הליכי משפט. אשרת הורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בכך שנתן לגולדמן חלק משמעותי בעסקאות הפצה של מניות סלקום, תוך שהוא מקבל כתמורה סכום של כמיליון שקלים. במסגרת הסדר הטיעון נמחקה מכתב האישום, אשתו של מר גולדמן, יעל, שהייתה גם היא נאשמת, בעבירות הלבנת ההון.

עניינו של נאשם נוסף, צבי שיף, הותלה משלא אותר, ועניינו של נאשם אחר, יגאל לוי, עדיין מתנהל.

התיק נוהל על ידי עוה"ד שירי גפני, אסף עיסוק, נועם רותם ורז סיטבון ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

מעו"ד שרון כהנא מנהלת מחלקת צווארון לבן במשרד AYR נמסר כי "גזר הדין מוכיח כמה נכונה הייתה החלטתו האמיצה של גולדמן לקחת אחריות, להגיע להסדר טיעון ולשים מאחוריו פרשה שהתרחשה לפני למעלה מעשור".

מעוה"ד איריס ניב סבאג, דפנה שטיינברג ואפרת כץ ממשרד שינמן - נגב ניב, המייצגות את הדר אשרת נמסר: "בית המשפט הכיר בכך שחלקו של הדר אושרת היה מצומצם ושלא הייתה לו מעורבות בתרמית הגדולה בניירות ערך בה הורשעו הנאשמים המרכזיים. מרבית הטענות ובתוכן טענה על מרמה בקבלת כספים, שהיו שגויות, ירדו מכתב האישום שתוקן בשנית כחלק מהסדר הטיעון. אנו סברנו שלנוכח מכלול הנסיבות, ובכלל זה הזמן הרב של כ- 12 שנים שחלף, ניתן היה להסתפק בעונש של עבודות שירות ולא להטיל על הדר מאסר בפועל".