1,750 ליש"ט לעשרה ימים: בריטניה תפנה שבים מ"מדינות אדומות" לבידוד במלוניות

הצעד מהווה החמרה במדיניות הבריטית במאבק בנגיף הקורונה וניסיון לחסום כניסה של מוטציות חדשות שעלולות להביא לגלי תחלואה נוספים במדינה • שר הבריאות הבריטי הזהיר כי מי שישקרו בטפסי הכניסה למדינה, יעמדו בפני מאסר של עד עשר שנים וקנס של 10,000 ליש"ט

לונדון/ קרדיט: שאטרסטוק
לונדון/ קרדיט: שאטרסטוק

בריטניה, אחד ממרכזי התעופה הגדולים ביותר בעולם לפני מגפת הקורונה, תחל היום להפנות את אזרחיה השבים מ"מדינות אדומות" לבידוד חובה במלונות. הצעד מהווה החמרה במדיניות הבריטית במאבק בנגיף הקורונה, וניסיון לחסום כניסה של מוטציות חדשות שעלולות להביא לגלי תחלואה נוספים בממלכה המאוחדת וירידה ביעילות מבצע החיסון שלה, שעד כה כלל חיסון במנה ראשונה ל-15 מיליון בני אדם (חמישית מהאוכלוסייה).

הכניסה לבריטניה מ-33 "מדינות אדומות" אסורה למי שאינם תושבי הממלכה המאוחדת, אך תושבי המדינה יורשו לחזור אליה בתנאי שיצהירו מראש על כניסתם לבידוד, יקבל אישור לכך, וישלמו כ-1,750 ליש"ט (8,000 שקל) עבור עשרה ימי בידוד למבוגר אחד במלונות עמם הגיעה הממשלה להסדר. ישראל אינה נכללת ברשימת המדינות האדומות בבריטניה.

הממשלה הקצתה עד כה כ-5,000 חדרים להסדר החדש, אך פרסמה כי לרשותה עומדים עוד 58 אלף חדרים אם יהיה צורך.

רשימת המדינות האדומות מורכבת ממדינות דרום אמריקה (מחשש למוטציה הברזילאית) ומדינות אפריקה (מחשש למוטציה הדרום-אפריקאית), ביחד עם פורטוגל, איחוד האמירויות ועוד.

התושבים הבריטים השבים מהן, גם אם הם מגיעים דרך מדינות אחרות ולא בטיסות ישירות, יצטרכו להצהיר על כך מראש. הם יורשו להיכנס רק דרך נמלי התעופה מסוימים (לונדון, בירמינגהם ועוד).

שר הבריאות הזהיר כי מי שישקרו בטפסי הכניסה למדינה, יעמדו בפני מאסר של עד עשר שנים וקנס של 10,000 ליש"ט. מי שיופנו לבידוד כפוי במלוניות יורשו לצאת להתאוורר לטובת ספורט, צרכים רפואיים או צרכים משפחתיים דחופים.

במקביל, בריטניה מטילה חובת בידוד ביתי על כל מי ששבים מחו"ל. כל מי שייכנס לבריטניה החל מהיום יהיה חייב בעשרה ימי בידוד בבית, וייצא מהם רק עם שתי בדיקות שליליות - ביום השני לבידוד וביום השמיני אחרי החזרה. "ככל שהנגיף הולך ומשתכלל, כך גם ההגנה שלנו צריכה להתפתח", אמר שר הבריאות הנקוק.

כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי התוכנית נתקלת בקשיי ביצוע בשטח, במיוחד בשדה התעופה היתרו, שבו תורי הכניסה בימים האחרונים נמשכו שעות ארוכות, על רקע ניסיון נואש של בריטים רבים לשוב לפני שהתקנות החדשות נכנסות לתוקף.

הנהלת שדה התעופה הזהירה מתורים של "חמש שעות לפחות" לנכנסים, ומערבוב מסוכן בין נוסעים ששבים ממדינות אדומות וממדינות ירוקות אחרי הנחיתה ולפני השליחה לבידוד.