הראשונה להכריע: צרפת תחסן מחלימי קורונה במנה אחת בלבד

בצרפת נימקו את הצעד בכך שרמת הנוגדנים שמספקת זריקה אחת של החיסון לקורונה גבוהה יותר בקרב מי שהחלימו, והיא אמורה להיות מספקת כדי למנוע מחלה • במדינה, כמו באירופה כולה, ישנו מחסור חריף בחיסונים, ועד כה חוסנו רק שני מיליון צרפתים, מתוך אוכלוסייה של 67 מיליון בני אדם

אישה מבוגרת מתחסנת בצרפת נגד הקורונה / צילום: Reuters, פסקל רוסינול
אישה מבוגרת מתחסנת בצרפת נגד הקורונה / צילום: Reuters, פסקל רוסינול

הרשויות בצרפת הודיעו כי יחסנו את התושבים שחלו והחלימו מקורונה במנה אחת בלבד של אחד משלושת החיסונים המאושרים לשימוש באיחוד האירופי. צרפת היא המדינה הראשונה שקובעת מדיניות ברורה בסוגיה זו, שבה מתלבטות בימים אלה גם הרשויות בישראל. בצרפת נימקו את הצעד בכך שרמת הנוגדנים שמספקת זריקה אחת של החיסון לקורונה גבוהה יותר בקרב מי שהחלימו, והיא אמורה להיות מספקת כדי למנוע מחלה.

"מתן זריקה אחת של החיסון ימלא את התפקיד הדרוש כדי 'להזכיר' למערכת החיסון כיצד להיאבק בנגיף ה-Covid-19", נמסר בהודעה רשמית של משרד הבריאות הצרפתי. במדינה, כמו באירופה כולה, ישנו מחסור חריף בחיסונים, ועד כה חוסנו רק שני מיליון צרפתים, מתוך אוכלוסייה של 67 מיליון בני אדם. חצי מיליון מתוכם קיבלו כבר את המנה השנייה.

גם הרשויות בצרפת הבהירו כי נכון לעכשיו אין מדיניות אחידה בקרב מדינות בעולם בנוגע לחיסון מחלימים. מי שחלו והחלימו נכללו במסגרת הניסויים בשלב 3 של "ביונטק-פייזר", למשל, אולם מספרם היה מועט מדי מכדי להסיק מסקנות תקפות.

מחקר אמריקאי שטרם עבר בקרת עמיתים מצא בעבר כי רמת הנוגדנים בקרב מי שחלו וקיבלו מנה אחת של חיסון "הייתה גדולה יותר" מימי שקיבלו שתי מנות חיסון, אולם זהו אינו המדד היחיד להגנה מפני הידבקות או ממחלת קורונה עם תסמינים. במקביל, מחקר קטן שנעשה בדרום אפריקה מצא כי הנוגדנים של מי שחלו והחלימו לא הצליחו לנטרל את המוטציה הדרום-אפריקנית של נגיף הקורונה, בעוד הנוגדנים של מי שקיבלו את החיסון של חברות "פייזר-ביונטק" הצליחו לעשות זאת באופן חלקי.