רופא משפחה ואחות מואשמים בהפצת קורונה

לפי כתב האישום, מספר ימים לפני שהייתה אמורה לטוס נערכה לנאשמת בדיקת קורונה - שיצאה חיובית • בהמשך אותו היום הגיעה הנאשמת למרפאה וערכה בדיקה נוספת לגילוי הנגיף - שיצאה שלילית • הנאשמת החליטה לפעול בניגוד להנחיות משרד הבריאות וניסתה לעלות לטיסה בעזרת אישור שנתן לה הרופא החשוד

פקחים מאתרים מבודדים על-מנת לוודא שהם אכן פועלים על-פי הנחיות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
פקחים מאתרים מבודדים על-מנת לוודא שהם אכן פועלים על-פי הנחיות משרד הבריאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (ה') כתב אישום לבית המשפט השלום ברמלה נגד מחמוד ג'בארין והדיל עומרי, רופא ואחות, בגין עשיית מעשה שעלול להפיץ מחלה ברשלנות.

לפי כתב האישום, הנאשם עבד כרופא משפחה בקופת-חולים כללית ושימש כרופא המשפחה של הנאשמת, שהיא אחות במקצועה. במסגרת עבודתו, בעת התפרצות נגיף הקורונה, הוסמך ג'בארין, בין היתר, לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות, להפנות אזרחים למתן בדיקות לזיהוי נגיף הקורונה, לעדכן חולים מאומתים על כניסתם לבידוד ולתת אישורי החלמה לעומדים בקריטריונים למען יציאה מבידוד. בין ג'בארין לבין קרוב משפחתה של עומרי קיימים קיימים קשרי חברות קרובים.

על-פי כתב האישום, הנאשמת ובעלה, שנישאו לאחרונה, הזמינו כרטיסי טיסה ליוון. מספר ימים לפני מועד הטיסה ובמסגרת ההיערכות לטיסה, נערכה לנאשמת בדיקת קורונה ,במסגרתה התגלה כי היא נושאת את הנגיף.

למחרת, במסגרת תפקידו כרופא המשפחה ובעקבות התוצאה החיובית, שוחח הנאשם עם הנאשמת והסביר לה את הכללים אליהם היא נדרשת בהתאם להנחיות משרד הבריאות, וכי עליה להיכנס לבידוד.

חרף זאת, בהמשך אותו היום, ובניגוד להנחיות שקיבלה, הגיעה הנאשמת למרפאה וערכה בדיקה נוספת לגילוי נגיף הקורונה. הנאשמת פנתה למרפאה על דעת עצמה, ולא יידעה אף אחד במרפאה בדבר היותה נשאית של הנגיף. במעשיה היא הייתה עלולה להדביק אחרים ולסכן את בריאותם.

באותו יום בשעת ערב התקבלה תוצאת הבדיקה השנייה של הנאשמת, לפיה אינה נושאת את הנגיף. נוכח בדיקה זו ובהסתמך עליה, פנתה הנאשמת באמצעות דודה לנאשם, והשניים העבירו לו את התוצאה השלילית של הנאשמת, על-מנת שיוכל להנפיק לנאשמת אישור החלמה, והיא תוכל לצאת מן הארץ לטיסה שקבעה.

יומיים לאחר מכן, טרם קבלת אישור ההחלמה, יצאה הנאשמת מביתה והגיעה לנתב"ג במטרה לעלות על טיסתה. בדלפק משרד הפנים עוכבה הנאשמת, לאחר שנמצאה במערכת כמחויבת בבידוד בשל היותה חולת קורונה. בתגובה, יצרה הנאשמת קשר עם הנאשם וביקשה ממנו להנפיק לה אישור החלמה במקום.

הנאשם, בהסתמך על דברי הנאשמת, הנפיק לה אישור החלמה בניגוד להנחיות משרד הבריאות וחרף העובדה כי באותה עת הייתה הנאשמת עדיין מחויבת בבידוד, והדבר היה ידוע לו.

התנהלות הנאשמת והאישור שהוצא בניגוד להנחיות עוררו את חשדם של השוטרים שהגיעו למקום, והנאשמת נלקחה לחקירה ונמנעה מלעלות לטיסתה. בהמשך, בבירור שנערך עלה כי בדיקתה השנייה של הנאשמת הייתה שגויה, וכי היא אכן נושאת בגופה את הנגיף. שבוע לאחר מכן ערכה הנאשמת בדיקה שלישית במסגרתה עלה כי היא עודנה נושאת את הנגיף.

על-פי הנטען בכתב האישום, הנאשם לא נהג כפי שרופא סביר מן היישוב במקומו היה נוהג בנסיבות העניין; לא בירר את טיב הבדיקה שהועברה אליו על ידי הנאשמת, והפיק אישור החלמה שלא בהתאם להנחיות משרד הבריאות. במעשיו, נטען בכתב האישום, הוא עלול היה לסכן את בריאותם של אחרים.

הנאשמת, לפי כתב האישום, לא נהגה כפי שאדם סביר מן היישוב היה נוהג בידיעה כי הוא נושא בגופו את הנגיף, והפרה את הנחיות משרד הבריאות. עוד נטען כי הנאשמת הלכה לבצע את הבדיקה השנייה כשהיא מחויבת בבידוד ולא דיווחה לאף אדם במרפאה כי היא נשאית של הנגיף. בנוסף נטען כי הנאשמת התכוונה לצאת מן הארץ בניגוד להנחיות משרד הבריאות, כשהיא עודנה מחויבת בבידוד.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, מחמוד ג'בארין והדיל עומרי לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.