מבחן חדש לחברות SPAC: גל של עסקאות באסיה

טייקונים במזרח הרחוק מזרימים כסף לחברות צ'ק פתוח אמריקאיות מפני שהבורסות המקומיות באסיה לא מרשות הנפקות מסוג זה

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

אלפי קילומטרים מוול סטריט, הפריחה בחברות צ'ק פתוח תופסת תאוצה באזור בו הבורסות הגדולות לא מרשות לחברות לגייס כסף למטרות לא מוצהרות.

בסין, הונג קונג וסינגפור, חברות השקעה הנשלטות בידי טייקונים ומנהלי כספים גייסו ביחד מיליארדי דולרים בבורסה בניו יורק ובנאסד"ק במשך השנה האחרונה באמצעות 'מכשירי רכישה למטרה מיוחדת' (חברות SPAC), מה שמדגים כמה רחוק הגיעו חברות ה-SPAC לאחרונה.

מדובר בחברות מעטפת הנסחרות בבורסה שיש להן בריכות מזומנים גדולות להשקעה או מיזוג עם עסקים פרטיים. בנקאי השקעות שיבחו את חברות הצ'ק הפתוח כדרך קלה יותר לסטארט-אפים לצאת להנפקה. אם חברת צ'ק פתוח לא מוצאת חברת יעד להתמזג אליה או לרכוש תוך פרק זמן מסוים, לרוב שנתיים, המשקיעים יכולים לדרוש את כספם בחזרה.

נכון ל-18 בפברואר, שמונה חברות צ'ק פתוח המקבלות חסות מחברות באסיה גייסו סך של 2.3 מיליארד דולר השנה, כך לפי נתונים מחברת Dealogic. הסכום קטן לעומת מה שגויס בידי חברות אמריקאיות, אבל הוא כבר עבר את הסכום שגייסו חברות צ'ק פתוח באזור בשנת 2020 כולה. בנקאים אומרים שהנפקות נוספות כאלה צפויות, כולל מחברות וקרנות של הון פרטי. "זו כמות אטרקטיבית של הון שכל חברות ההון הפרטי והון סיכון באסיה ישקלו", אמר אודהאי פורטדו, מנהל שותף של שווקי הון באסיה בבנק סיטיגרופ.

עסקאות מהעת האחרונה כללו הנפקה בגובה 360 מיליון דולר של Primavera Capital Acquisition Group, המגובה בידי חברת הון עצמי שייסד פרד הו, יושב ראש לשעבר של מחלקת סין בקבוצת גולדמן סאקס. מגבים אחרים של חברות צ'ק פתוח כוללים את המיליארדר ההונג קונגי ריצ'רד לי, שהוא בנו של לי קא-שינג, והמשקיע הסיני פאנג פנגליי.

כולם באו לארה"ב, שם משקיעים מכניסים כסף לחברות צ'ק פתוח, מפני שבורסות גדולות באסיה לא הרשו לחברות מסוג זה להיסחר שם. הבורסה בסינגפור שוקלת התייעצות ציבורית על מנת לאפשר לחברות צ'ק פתוח להיסחר, לאחר שבחנה את הנושא בשנת 2010.

ההתלהבות הולידה דיונים בין משקיעי הון פרטי ובנקאי השקעות לגבי המגמה, אם תימשך והאם יהיו מטרות מספקות למיזוג כל עוד קצב גיוס ההון ממשיך. רוב חברות הצ'ק הפתוח באסיה שואפות להתמזג עם עסקים אזוריים או עם חברות בינלאומיות שיש להם שאיפות להתרחב באסיה.

"אנשים צופים ושמים לב", אמר רגב מלייה, יושב ראש שותף של מיזוגים ורכישות באסיה, חוץ מיפן, בחברת גולדמן סאקס. הוא אמר שהמבחן יהיה אם החברות יוכלו באופן מוצלח לעשות מהלך של "de-SPAC", כלומר להירכש על ידי חברות פעילות בסופו של דבר. "אם כן, אז כמו עם כל דבר, הצלחה מביאה הצלחה. אם לא, זה יכול להיות גרוע לכל הסוג הזה של נכסים", אמר מלייה.

בינתיים, חברות אסיאתיות שיצאו להנפקה באמצעות חברות צ'ק פתוח בארה"ב לא הציגו ביצועים שהיממו את המשקיעים. אחד המיזוגים הגדולים מסוג זה היה הנפקת United Family Healthcare בשווי של 1.4 מיליארד דולר. כרשת בתי חולים פרטיים ברמה גבוהה בסין, החברה יצאה להנפקה בדצמבר 2019 דרך SPAC שהוקם בידי New Frontier Group, חברת השקעות שבראשה עומד שר האוצר לשעבר של הונג קונג אנטוני לונג.

במשך יותר משנה, מניות של New Frontier Health, החברה הממוזגת, נסחרו עבור פחות מ-10 דולר למניה, המחיר בו נמכרו בהתחלה, וזה סימן שהעסקה לא התקבלה יפה בקרב משקיעים. בשבוע שעבר, הודיעה החברה שקבוצה בהובלת לונג מתכננת להפוך את החברה לפרטית, וזה העלה את מחיר המניה למעל 11 דולר.

דיוויד זנג, מנהל בפועל של New Frontier Group, אמר שהחברה "שואפת ליצור ערך למשקיעים/בעלי מניות" וההצעה לרכישתה תספק החזר של 32.5% למי שהשקיעה בהנפקה של חברת הצ'ק הפתוח.

כשהן מתכווננות לרכישת או מיזוג חברות באסיה, מתמודדות חברות הצ'ק הפתוח עם אתגר נוסף. "אחד המכשולים הגדולים ביותר הוא התגברות על חששות משקיעים אמריקאיים לגבי ההשלכות של מתחים גיאופוליטיים על נושאים כמו מסחר והעברת טכנולוגיה", אמר דיוויד שן, מנהל בפועל של Olympus Capital Asia, אשר גייסה בינואר 130 מיליון דולר להשקעה בחברות אמריקאיות שמתכוונות להתרחב באזור.

הצמיחה המהירה של חברות הצ'ק הפתוח גם העלתה חששות, אפילו בקרב מי שמאמין בערך של חברות כאלה כמקור הון והשקעות, לגבי עסקאות שתומחרו גבוה מדי או שאין להן חברות מתאימות לרכישה.

"יש קצת חשש [לגבי חברות SPAC] מפני שזה חדש מדי עבור חלק מהאנשים וצמח מהר מדי", אמר חואקין רודריגז טורס, מנהל שותף בחברת ההון הפרטי מהונג קונג Princeville Capital, שגייסה 300 מיליון דולר בחודש שעבר בנאסד"ק וכעת מתכוונת לרכוש חברות טכנולוגיה באירופה ובאסיה.

בנג'מין קווזניק, מייסד SPAC Research, אמר שהיו 335 חברות SPAC רשומים בארה"ב. הוא אמר שהם גייסו ביחד יותר ממאה מיליארד דולר, שחיכו בינתיים במה שמכונה חשבונות נאמנות.

"חברות צ'ק פתוח לרוב מחפשות חברות שיש להן לפחות פי שלושה עד פי חמישה כמות ההון בחשבון הנאמנות, כלומר זה עשוי להגיע עד 300 או 500 מיליארד דולר בשווי יזמות שיהפוך לפומבי מתוך כלל חברות הצ'ק הפתוח הקיימות כעת".

באסיה, מעריך מלייה מחברת גולדמן סאקס לשעבר שבין 400 ל-500 חברות מבקשות להיות מונפקות בשנתיים-שלוש הקרובות. ישנן חברות סטארטאפ שיעדיפו אולי מיזוג עם SPAC כדי להיות מונפקות מהר יותר.