עוצר בשעות הערב והלילה: הדיון בהגבלות על חג הפורים נדחה למחר

הדחייה היא לפי דרישת שר הביטחון בני גנץ, שמחה על כך שהצעת ההחלטה הגיעה ללא דיון מוקדם • נתניהו: הדיווחים על המחסור בחיסונים שגויים • בישיבת הממשלה גם אושר ההסדר למשפחות ילדי תימן המזרח והבלקן

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

הממשלה דחתה למחר את הדיון בהגבלות על חג הפורים. על הפרק: הטלת עוצר בשעות הערב והלילה במהלך שלושת ימי החג. כן יתקיים דיון בסוגיית פתיחת מוסדות החינוך. הדחייה מהיום היא לפי דרישת שר הביטחון בני גנץ, שמחה על כך שהצעת ההחלטה הגיעה ללא דיון מוקדם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי הדיווחים על המחסור בחיסונים שגויים: "אלה דיווחים לא נכונים. חיסוני פייזר ימשיכו להגיע גם במהלך חודש מרץ וחמישה מיליון בוגרים יוכלו להתחסן. בנוסף, יגיעו עד אמצע חודש מרץ מאות אלפי חיסוני מודרנה ובהמשך עוד מיליוני חיסונים. כלומר, אנחנו נוכל לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת של ישראל במידה ו100% ירצו להתחסן ואני מאוד מקווה שכך יהיה".

נתניהו דרש מראשי הערים להישמע להנחיות הממשלה: "זה לא אומר שאנחנו יכולים לפרוק כל עול. שמעתי שיש ראשי ערים המתכננים לפתוח את החינוך בעריהם, בכיתות שעדיין לא אושרו. אבל שמעתי גם בסיפוק שכמה וכמה מראשי הערים שנכללו ברשימת 15 הערים הודיעו שלא ינהגו כך ובצדק. המגפה עדיין פה, וכפי שאמרתי המוטציה הבריטית מכה בצעירים. לכן אני קורא לכל ראשי הערים לא לפרוק עול, לא לעשות דין לעצמם ולפעול על פי הנחיות משרד הבריאות ששומרות על התיעדוף הנכון של שמירה על החיים והבריאות של הבוגרים והילדים כאחד".

אושר: ההסדר למשפחות ילדי תימן המזרח והבלקן

הממשלה אישרה בהצבעה את ההסדר למשפחות ילדי תימן המזרח והבלקן, שילדיהן נעלמו בתחילת שנות החמישים. לפי ההצעה המשפחות יקבלו פיצויים והממשלה הביעה צער על האירועים והכרה בכאב המשפחות.

הפיצוי הכספי עבור המשפחות שנפגעו שהיקפו 162 מיליון שקל שיחולקו באופן הבא: 150 אלף שקל לבני משפחה אשר ילדם נפטר ולא נמסר למשפחתו דבר פטירתו בזמן אמת ובכלל זה נסיבות פטירתו, או שהילד נפטר ומקום קבורתו לא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר.

כמו כן, אושר פיצוי בגובה 200 אלף שקל לבני המשפחה הנפגעת, במקרה שמסקנת הוועדה האחרונה הייתה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של הילד. עוד הוחלט כי בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה (ועדת חקירה לגילוי ילדי תימן, הוועדה לבירור גורל ילדי תימן הנעדרים וועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948-1954), שילדם נפטר או שלא נודע גורלו יוכלו להגיש בקשה לפיצוי כספי במהלך החודשים יוני-נובמבר 2021.

שר האוצר ישראל כ״ץ אמר: ״בהחלטה זו מכירה ממשלת ישראל בפרשה כואבת שצרובה בתולדות המדינה, ואשר חקירתה טרם באה לידי סיום. אנו נפעל כדי למצות את זכויותיהם של בני המשפחות הדואבות, שנושאות עמן את הכאב עד לעצם יום זה, ובכך נתחיל לרפא ולו במעט את פצעי ההיסטוריה. לצד זה נפעל לקידום הנצחת מורשת יהודי תימן המפוארת, השזורה לנצח בתולדות עמנו״.

הממשלה אישרה עוד את הצעת השר צחי הנגבי להקמת ועדת חקירה לאסון נחל צפית שבו נספו בשיטפון עשרה בני נעור ממכינת בני ציון.

הנגבי אמר לגלובס: "הממשלה הצביעה פה אחד בעד הצעתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית למניעת אסונות תוך כדי פעילות מכינות קדם צבאיות. כשר הממונה על המכינות הקדם צבאיות, נועדתי ביום הראשון לכהונתי כשר ההתיישבות עם ההורים השכולים מאסון נחל צפית, בו נספו בשנת 2018 עשרה בני נוער בשיטפון עז. ההורים העלו בפני את תסכולם הכבד על כך שקריאתם להקים ועדה ציבורית בלתי תלויה לבחינת האסון נדחתה על הסף. הודעתי להם כי אפעל בכל כוחי להקמת ועדה כזו.

"היום, כמעט 3 שנים לאחר האסון הנורא, יצאה הוועדה לדרך. הבהרתי הערב בממשלה כי מפעל המכינות הקדם צבאיות הוא נכס של החברה הישראלית. מידי שנה מגיעים אל 56 המכינות כ-4500 צעירות וצעירים, שמקבלים דחיית שירות מצה״ל. החניכים והוריהם זכאים לכך שרשויות המדינה לא יחסכו מאמץ ולא יירתעו מביקורת פנימית כדי לוודא שאסון כזה לא יתרחש עוד לעולם. בהסכמת מ״מ שר המשפטים בני גנץ, התקבלה בקשתי להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, כך שיתאפשר לה לזמן עדים ולקבל לרשותה מסמכים נדרשים.

"בראש הוועדה תעמוד השופטת שולמית וסרקרוג, שכיהנה כסגנית נשיא ביהמ״ש המחוזי בחיפה, וחברים בה האלוף (במיל.) גרשון הכהן, וראש מועצת בית אריה ומנכ״ל משרד ההתיישבות לשעבר, אבי נעים. בעקבות החלטת הממשלה היום אמסור לחברי הוועדה את כתבי המינוי, על מנת שתחל מיד בפעולתה, ותביא בפני הממשלה את ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה".