פייסבוק מתקפלת: תחזיר את החדשות לפיד באוסטרליה תמורת פשרה

לפי הדיווחים, הממשלה האוסטרלית התחייבה לא ליישם את חוק התקשורת החדש, אם פייסבוק וגוגל ידגימו כי חתמו על "מספיק" הסכמים ישירים עם כלי תקשורת לפיצוי הולם על שימוש בתוכן שלהם

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

חברת פייסבוק התקפלה ותשיב בימים הקרובים את פעילות עמודי כלי התקשורת באוסטרליה ואת האפשרות לשתף תוכן עיתונאי, לאחר שהממשלה האוסטרלית הסכימה לכמה שינויים בחוק התקשורת שהיא מקדמת.

החוק מחייב לראשונה את גוגל ואת פייסבוק לשלם למו"לים במדינה בעבור השימוש בתוכן שלהם במסגרת הרשת החברתית, מנועי החיפוש או שירותי החדשות של שתי הפלטפורמות המקוונות.

פייסבוק עוררה זעם בינלאומי עם החלטתה בשבוע שעבר להסיר כל תוכן עיתונאי מעמודיה באוסטרליה - עמודי עיתונים ורשתות חדשות שלהם מיליוני עוקבים רוקנו לחלוטין מהפוסטים שהופיעו בהם, ומשתמשים לא הורשו לשתף תוכן עיתונאי.

במה שהוגדר כ"טעות" על ידי החברה עצמה, גם נחסמו עמודים ממשלתיים הקשורים למאבק בקורונה, בריאות הנפש ועוד, בדיוק ערב פתיחת מבצע החיסונים נגד המגפה במדינה. ראש הממשלה סקוט מוריסון יצא נגד "החלטת פייסבוק להפסיק להיות חברים", אך עדכן בסוף השבוע שהחברה חזרה לשולחן המשא-ומתן.

היום (ג'), לפי הדיווחים, הסתיים המשא-ומתן בהתקפלות של פייסבוק בתמורה לשינוי משמעותי אחד בחוק: הממשלה לא תוכל ליישם את החוק החדש על פייסבוק או על גוגל אם החברות יוכיחו כי חתמו על מספיק הסכמים ישירים עם כלי תקשורת לתשלום עבור תוכן.

לא ברור כעת מה יוגדר כ"מספיק הסכמים", אך בכל מקרה גם אפשרות זו מגבירה את הכוח ואת הסמכות של הרגולטור האוסטרלי לעומת המצב הקיים, והופכת את החברות לתלויות בו.

בנוסף, החברות יקבלו חודש התראה מראש אם הממשלה תמצא כי החברות אינן נוהגות לפי החוק הקיים, כדי לשנות את המצב. החוק החדש מחייב אותן לשלם, וקובע כי ועדת בוררות ממשלתית תקבע את הפיצוי ההולם במקרה שלא יעשו זאת.

"הממשלה האוסטרלית הבהירה כי עדיין תהיה לנו את היכולת להחליט אם חדשות יופיעו בפייסבוק ולא נוכרח באופן אוטומטי לקיים משא-ומתן", הודיעה החברה לאחר ששר האוצר האוסטרלי דיווח על ההסכמה, "הגענו להסכם שיאפשר לנו לתמוך במו"לים שאנחנו בוחרים בהם, כולל מו"לים קטנים או מקומיים".

הטקטיקה של הענקיות: הפרד ומשול

נוסח הסעיפים החדשים שהוספו לחוק לא פורסמו עדיין באופן רשמי. אך נראה כי המשמעות היא שפייסבוק מאמצת למעשה את המודל שגוגל החלה לאמץ אחרי שהפסידה בקרב משפטי דומה בצרפת - לחתום על כמה שיותר הסכמים ישירים עם מו"לים ואתרי תוכן, ולנסות לנקוט בשיטת "הפרד ומשול" כדי לצמצם את הסכומים שהן משלמות להם.

שתי החברות חוששות ממצב שבו איגוד של כל המו"לים במדינה מסוימת ינהל משא-ומתן באופן קולקטיבי, בשל המחיר הגבוה שעשוי להידרש. גוגל כבר חתמה הסכמים ישירים עם כלי תקשורת כמו "לה מונד", "FAZ" ועשרות אחרים באירופה, אך גם נשאה ונתנה באופן קיבוצי מול איגוד המו"לים AGIP שכולל 300 עיתונים ומגזינים במדינה.

בכל מקרה, המודל האוסטרלי מבטיח יתרון למו"לים הגדולים, שיכולים לשאת ולתת ולאיים על שתי החברות. בימים האחרונים הודיע גוגל על הסכם בשווי 30 מיליון דולר קנדי לשנה עם "ניוז קורפ" של רופרט מרדוק - אחד מהמיליארדרים האוסטרלים שנחשבים למי שדחפו את הרפורמה, וגם עם ארגוני חדשות ותוכן אחרים.

בצרפת כבר משלמות שתי החברות מאות מיליוני אירו, לפי ההערכות, בפיצוי שנתי לכלי התקשורת במדינה על השימוש בתוכן שלהם, ובמדינות אחרות הדבר נעשה באופן וולונטרי. החקיקה הצרפתית מקדימה את המצב באיחוד האירופי, אך כל מדינות אירופה חייבות לאמץ את "הדירקטיבה הדיגיטלית" שמחייבת את החברות לשלם למו"לים עד יוני השנה.

החוק המתוקן צפוי לעלות להצבעה באוסטרליה בימים הקרובים, ומדינות נוספות ברחבי העולם הבטיחו לאמץ את "המודל האוסטרלי", כפי שהוא מכונה.

קמפבל בראון, VP Global News Partnerships בפייסבוק, הוסיף: "מאז ומתמיד, המטרה שלנו הייתה לתמוך בעיתונות באוסטרליה וברחבי העולם - ואנחנו נמשיך להשקיע בתכנים חדשותיים. יחד עם זאת, אנחנו נתנגד למאמצים של קונגלומרטים תקשורתיים, הפועלים לקידום מסגרות רגולטוריות, ולא מכירים בחלופת הערך האמיתית שמתקיימת בין המו"לים לבין פלטפורמות כמו פייסבוק".