בוטלה תוכנית הבנייה למגורים על הגבעות הדרומיות של מודיעין

כך החליטה היום ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה • בחברה להגנת הטבע שהובילו את המאבק נגד הבנייה בשטח מסרו: "הגבעות יישמרו טבעיות עבור רווחת התושבים ולמען חיות הבר"

הגבעות הדרומיות במודיעין / צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות
הגבעות הדרומיות במודיעין / צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הוולנת"ע), בראשותה של דלית זילבר, דנה היום (ג') בשינוי תוכנית המתאר המחוזית מחוז מרכז (תמ"מ 3 / 2/ ג) וקבעה כי הגבעות הדרומיות במודיעין יוגדרו כגן לאומי. את המאבק נגד בניה למגורים בשטח זה הובילה, במשך שנים ארוכות, החברה להגנת הטבע, ביחד עם תושבי העיר מודיעין.

דלית זילבר, ראש מינהל תכנון ובניה / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר, ראש מינהל תכנון ובניה / צילום: ניב קנטור

יש לציין כי תוכנית המתאר של מודיעין, שהופקדה בחודש אוגוסט 2019, עודכנה גם בהקשר ההגנה על הגבעות הדרומיות. האדריכלית נעמה מליס, שריכזה את הכנת תוכנית המתאר של מודיעין מברכת על ההחלטה היום: "תוכנית המתאר הישנה תכננה להרחיב את העיר על חשבון השטחים הפתוחים והערכיים. התוכנית החדשה תרכז את אותו מספר תושבים שיועד מראש על ידי המדינה באופן שיהפוך את העיר להליכתית, ויתקיים בה עירוב שימושים הכולל בנייה למגורים, תעסוקה ומסחר. החלטה אמיצה ונכונה זו שהתקבלה היום תאפשר שמירה על השטחים הפתוחים לצד פיתוח בר קיימא של העיר"

בסקר שהחברה להגנת הטבע ערכה במקום, בשנת 2016, התגלתה נוכחות של צבאים, צבועים, דורבנים, גיריות ושועלים ומגוון עשיר של ציפורי שיר ועופות דורסים. כמו כן, לצד חורש ים תיכוני ועצי בוסתן נמצאו מאות מינים של צמחי בר רב שנתיים ועונתיים. במקום קיימים שרידי גתות, מקוואות ובתי בד מתקופת בית שני, כמו גם שרידים של כפרים פלסטיניים שניטשו ב-1948. מהחברה להגנת הטבע נמסר: "משמעות ההחלטה, היא כי הוסר איום הבנייה על הגבעות הדרומיות, והן יישמרו טבעיות וללא כל בנייה, עבור רווחת התושבים ולמען חיות הבר, שהגבעות מהוות את שטחי המחייה שלהן".

ראש העיר מודיעין חיים ביבס מסר: "אחרי שנים של מאבק, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אמצה את החזון העירוני שלי וקיבלה החלטה חסרת התקדים הקובעת, כי אזור הגבעות הדרומיות של העיר יוכרזו כשטח ירוק עד - מה שאומר שגם הנינים שלנו ייהנו מירוק בעיניים".