בעקבות עתירות אזרחים: ב-4 במרץ יתקיים דיון בבג"ץ נגד סגירת השמיים

הרכב שופטים ידון במספר עתירות שאוחדו, הטוענות כי המדינה מפרה את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כשאינה מתירה לאזרחים ישראלים לשוב לביתם • עד כה אלפים לא קיבלו אישור כניסה לישראל, או שלא הגישו בקשה לוועדת החריגים משום שאין להם עילה הנמנית עם הקריטריונים

שדה התעופה ריק לאחר שנסגר הרמטית / צילום: Associated Press, Oded Balilty
שדה התעופה ריק לאחר שנסגר הרמטית / צילום: Associated Press, Oded Balilty

ביום חמישי 4 במרץ יתכנס בג"ץ לדיון בעתירות שהוגשו מטעמם של אזרחים נגד סגירת השמיים. הרכב השופטים שידון בנושא הוא אסתר חיות, ניל הנדל ויצחק עמית. מדובר בכמה עתירות שאוחדו לשם הדיון ואשר טוענות כי המדינה מפרה את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כשאינה מתירה לאזרחים ישראלים לשוב לביתם. ברקע גם הבחירות הקרבות עשויות לכלול הפרה נוספת מהמדינה שתמנע בדרך זו מאזרחיה לממש את זכותם לבחור.

לאחרונה העבירה המדינה את תשובתה לבג"ץ ולפיה "אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטות". המדינה טענה בתשובתה כי ההגבלות והסייגים על היציאה והכניסה מישראל הם הסדרים ש"נועדו לתכלית ראויה לשם מניעת התפשטות וארינאטים שעלולים לסכן את בריאות הציבור".

ב-24 בינואר התקבלה ההחלטה לסגור את השמיים, החלטה שיושמה לאחר יומיים בלבד והיא הותירה אלפי ישראלים בחו"ל. עוד נקבע כי רק ועדת חריגים תאפשר לישראלים להיכנס לישראל על פי קריטריונים שהוגדרו מראש.

לפי נתונים שהוצגו השבוע בוועדת הכלכלה, כ-8,000 ישראלים קיבלו אישור מוועדת החריגים לחזור לישראל ו-7,000 כבר עשו זאת. עם זאת, אלפים אחרים לא קיבלו אישור או שלא הגישו בקשה משום שאין להם עילה הנמנית עם הקריטריונים הכוללים נימוקים רפואיים, משפטיים, הומינטריים וכיוצ'. אזרחים שכבר הגישו בקשה להיכנס לישראל רק לטובת הצבעה בבחירות סורבו.

המשרד שאחראי על ועדת החריגים כיום הוא משרד התחבורה אחרי שהוועדה הספיקה לעבור שני משרדים ממשלתיים (האנרגיה בראשות ד"ר יובל שטייניץ והמשרד לשיתוף פעולה איזורי בראשות אופיר אקוניס) שהעדיפו לגלגל את האחריות הזו הלאה.

נכון לעכשיו מועד פקיעת סגירת השמיים הוא 6 במרץ, אולם הערכות הן כי המועד הזה יוארך שוב. בעתירה שהוגשה כדי לכנס דיון דחוף, נטען כי לא ניתן למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל. מניעת הכניסה - נטען בעתירה שהוגשה בשם מספר אזרחים ישראלים בן השאר על ידי עורכי הדין נחמה עובדיה ומיכאל דקר - נעשית באופן עקיף באמצעות תקנות המגבילות את הטיסות לישראל, ובאופן ישיר באמצעות תקנות האוסרות את כניסת הישראלים למעט "חריגים".

עו"ד נחמה עובדיה אמרה לגלובס כי "אנו מקווים שבג"ץ אכן יפעיל את סמכותו ויסיים את הפגיעה הקשה והלא מידתית באזרחים. מדינת ישראל תמיד התגאתה בערבות ההדדית שלה והסכימה לשלם מחירים כבדים כדי להשיב הביתה את האזרחים והחיילים. מה שקורה עכשיו זה בדיוק ההפך".