טיסות | פרשנות

מקומבינה לקומבינה: איך מחליטה ועדת החריגים בפני מי השמיים סגורים, ולאן נעלמו הנתונים?

הוועדה הספיקה לעבור שני שרי ממשלה לפני שהגיעה לידיה של שרת התחבורה מירי רגב • בשטח הולכות ומתרבות העדויות על קומבינות והיעדר קריטריונים ברורים, אך בוועדה מסרבים פעם אחר פעם לבקשת גלובס להעביר נתונים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

"דה-לגיטמציה לוועדה", אמרה שרת התחבורה מירי רגב ב'פגוש את העיתונות' עם רינה מצליח הערב (שבת) על הכתבה של אילן לוקאץ' ששודרה אמש (ו') באולפן שישי באשר לאי-הסדרים, בלשון המעטה בכל הנוגע לכניסה וליציאה מישראל. רגב האשימה גם את התקשורת כמובן, אבל לא את עצמה כמי שעומדת בראשת ועדת החריגים שכתפוח אדמה לוהט הספיקה לעבור כבר שלושה שרי ממשלה. השרים שהיו לפניה, ד"ר יובל שטייניץ ואופיר אקוניס, שמחו להיפטר מהאחריות לוועדה שהועברה כלאחר כבוד לרגב. גורמים מעורים טוענים שיותר מדיי ידיים מעורבות בוועדה, והן לא של מי שממהר להוציא תשובות שליליות לאלפי הפונים המתוסכלים.

"אין לי מילים לתאר לך מה עשו לנו", תיאר לגלובס אחד מיני רבים שפנה ושיתף בדבר האטימות שבה נתקל. הוא ביקש לחזור לישראל אחרי שליחות שהסתיימה בחו"ל. בית חדש כבר נשכר בארץ, החוזה לדירה בחו"ל הסתיים, הילדים בני חצי שנה, שנתיים וארבע נרשמו למסגרות בארץ, אבל הוועדה סירבה לבקשתו שוב ושוב. לכל אחד מהילדים ניתן נימוק אחר. לאם המשפחה לא הגיבו כלל ולאב - תשובה שלילית. בלי נימוק. "ואז נזכרתי, אנחנו חילונים. מה יש לנו להמשיך לנסות. רק אחרי שהפעלנו קשרים בדרגים הגבוהים ביותר קיבלנו אישור לחזור הביתה. אני מחכה שתוקם ועדת חקירה ממלכתית". מול אותו נוסע מתוסכל סיפרו ללוקאץ' נוסעים אחרים, שקיבלו אישור בלי כל בעיה. אחד מהם, יוני אדרעי מכפר חב"ד סיפר ללוקאץ' ש"הכול עבר חלק", "כתבתי בטופס שיצאתי מהארץ ואני רוצה לחזור. שנתקעתי, זהו". חסיד חב"ד יעקב מזרחי סיפר ללוקאץ' שנימק לוועדה כי הוא צריך להגיע לארץ "שאני גר בישוב ששם אנחנו מפיצים יהדות כך שבחג פורים יש המון פעילות". גם אצלו הכול עבר חלק.

את נ' שמתגוררת מזה 20 שנה בארה"ב ושנתקעה בארץ במשך חודשיים, עם ילד אחד מבין שלושת ילדיה ועם תחנונים לצאת מישראל ולחזור לחייה - זה לא רק מרגיז אלא זה בעיקר מתסכל. וסיפורים יש למכביר.

שר הביטחון בני גנץ ידרוש תשובות בישיבת הממשלה וגם אביגדור ליברמן מבקש לדעת מה מתחולל במה שהוא מכנה ועדת "קומבינה". ואולי, אולי הפעם משהו יזוז ולא לכיוון של עוד זריית חול בעיני הציבור. מקומבינה לקומבינה. מהמלוניות שהממשלה הודתה בכישלונן ואף סיפקה נתון למיעוט של מחויבי הבידוד שמפונים למלונית, הנתון עומד על 30% אבל כפי שפורסם בגלובס השבוע - ההערכות הן לכ-10% מכלל הנוסעים. ואז הן חזרו, אותן מלוניות עם הבטחות לטיפול אחר. הטיפול ייעשה באמצעות אזיק אלקטרוני שיינתן לבחירת הנוסעים שיהיו מוכנים להיות במעקב שמוכר יותר מעולמות של אסירים ובתמורה לכך להשתחרר מהמלוניות שקנו להן שם רע - לבידוד ביתי. ביום שני תנחת טיסת ארקיע מפרנקפורט, ו-100 מנוסעיה יהיו שפני הפיילוט הזה.

עיתונאי "הארץ" אורי משגב פרסם השבוע שורה של מקרים מקוממים - מבמאי הקולנוע  שלא הורשה לצאת מהארץ כדי לשפוט בתחרות יוקרתית בגרמניה ועד המשפחה המתגוררת באוסטרליה שביקשה לצאת מישראל למקום המגורים שלהם מעבר לים - אלא שההורים סורבו, והילדים, בני פחות מחמש דווקא קיבלו אישור חיובי. ויש נוסעים שפספסו פרידה מקרובי משפחה שנפטרו בינתיים בחסות האטימות של אותה ועדה.

ביום ראשון פנה גלובס למשרד התחבורה בבקשה לקבל נתונים על ועדת החריגים: ביקשנו לדעת כמה בקשות הוגשו, כמה סורבו, כמה אושרו ועל בסיס אלו קריטריונים. בתחילה השיב משרד התחבורה לשאלה שלא נשאל כלל ושלח לגלובס את רשימת הקריטריונים שעל-פיהם פועלת הוועדה, כלומר הסיבות שבגינן ניתן להגיש בקשות לאישור חריג: רפואיות, משפטיות, הומניטריות וכד'. חזרנו לדוברות - לא זה מה שביקשנו, אנא השיבו בהקדם לשאלתינו אותה גם חידדנו מחדש. זכינו להתעלמות חוזרת ונשנית ממשרד ממשלתי שאמור לספק תשובות לציבור. "הנושא בבדיקה" נאמר לנו. הבדיקה, נספר, טרם הסתיימה, אם שטרם התחילה.

נוהלי תעופה תמוהים שמצפצפים על הסכמים

גם לוועדת החוקה נמאס מהעמימות שאופפת את ועדת החריגים, עוד לפני שידור הכתבה שעוררה את המהומה - והיא דרשה ממשרד התחבורה להציג לה את ממצאי פועלה של הוועדה, מי קיבל אישור ועל סמך אלו קריטריונים. בוועדת הכלכלה חוזרת ועולה הסוגיה התמוהה שלא מאפשרת לאזרחים לצאת מהארץ בלי אישור חריג, לסטודנטים שלומדים בחו"ל ולאחרים שנתקעו בישראל. תהיות, כעסים ותסכולים הובעו בדיונים שנערכו לאחרונה. תשובות ממשרד התחבורה לא התקבלו, לפחות לא תשובות שמניחות את הדעת.

במסגרת מחדל סגירת השמיים, נכללות לא רק המלוניות והסלקציה שעושה המדינה לתושביה, עניין אחר מתייחס לנוהלי תעופה תמוהים שמצפצפים על הסכמי תעופה ושפוגעים כמובן בנוסעים. מה למשל? מדי יום נוחתים בנתב"ג מטוסי נוסעים ללא נוסעים אבל עם מטען בבטן המטוס, דוגמת טיסות קבועות של יונייטד ודלתא. המטוסים ממריאים עם מאות מושבים ריקים מפה בשעה שאלפי נוסעים, תושבי חוץ ברובם לא רק שנתקלים בסירוב לצאת מהמדינה או בבירוקרטיה מתישה אלא שגם אחרי שהם מקבלים אישור - אין להם איך לצאת היות שלו"ז הטיסות מוגבל. הוא כולל אומנם את הפקת הישרדות או ידוענים שמקבלים אישור לטוס אבל הוא לא מאפשר לרבים אחרים לצאת מפה. בקשה לגיטימית אחרי הכול.

מדוע לא לאפשר לנוסעים הללו לצאת עם המטוסים הריקים? הסיבה שסיפק השבוע מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה היא שאי-אפשר למטוסים להגיע "עם קופסאות" ולצאת עם נוסעים משום שזה פוגע בעיקרון השוויוניות. עיקרון שהנוסעים לא יודעים אם לצחוק או לבכות לגביו אחרי שהם צפו בכתבה של לוקאץ' אמש או בכתבות של משגב לאורך השבוע. שוויוניות היא הדבר האחרון שאפשר להסיק מהן. איפה ואיפה דווקא כן. עוד נימק מלכה ש"הם (הנוסעים) חוזרים", למרות שנומק בפניו שמדובר בתושבי חוץ שרק רוצים לחזור לחייהם שמעבר לים הוא התעקש "שהם ירצו לחזור". וכך, בשקט בשקט נולדה לה תקנה חדשה שמציעה לנוסעים לחתום על התחייבות שלא יחזרו לישראל משך 60 ימים בתמורה לאישור הנכסף לצאת מן הארץ. ואם יידרשו לחזור קודם? שיתכבדו נא ויפנו לוועדת חריגים.

ביום חמישי ה-4.3 ידון בג"ץ בכמה עתירות שהוגשו נגד המדינה בטענה להפרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו עם סגירת השמיים ומניעת האפשרות מאזרחים לשוב לביתם, כלומר מאזרחים מסוימים. האם בג"ץ יוביל לשינוי? המדינה שבה וחוזרת כי מטרת העל למנוע כניסת מוטציות מאפשרת להפר חוקי יסוד, אבל התנהלות אחרת של המדינה בכל הנוגע לכניסה לישראל הייתה יכולה למנוע לא רק כניסת מוטציות אלא גם כניסת נוסעים מאומתים, דרך קיומן של בדיקות עוד הרבה לפני שהן נכנסו כחובה, רק לאחרונה - ובעיקר דרך אכיפה.

ד"ר אשי שלמון הממונה על היחסים הבינלאומיים במשרד הבריאות אמר השבוע כי אלפי זיופים "נכנסים" לישראל מדי שבוע. מדובר בזיופים של אישורי ועדת החריגים (20 נוסעי טיסת יונייטד נתפסו עם אישורים מזויפים כאלה השבוע. מתוכם משפחה בת 13 נפשות שאף גורשה מן הארץ) ובזיופים של ממצאי בדיקת קורונה. בכתבה באולפן שישי דיברו הנוסעים למצלמה על הזיופים שקיבלו לגיטמיציה בחסות עצימת העין. "אם יש זיופים שילכו למשטרה", אמרה רגב למצליח הערב, ואיך הם ילכו למשטרה? ביוזמת הנוסעים שפנו לאפיק הזיופים? המדינה נכשלה ואפשר להגיד את זה בפה מלא, השאלה מי ישלם את המחיר. ואלה הם הנוסעים כמובן, ובעיקר אלה שוועדת החריגים ממשיכה לסרב לבקשתם, שספק אם היא נבדקה בכלל.

שר המשפטים בני גנץ הודיע היום (שבת), על רקע המתרחש בוועדת החריגים בנתב"ג, כי ידרוש להכניס נציג מטעם משרד המשפטים לדיוני הוועדה וכן לחשוף לציבור באופן שקוף את הקריטריונים שלפיה היא פועלת.

בכוונת גנץ להודיע בישיבת הממשלה שתיערך ביום שני, כי אם לא יתקבל מתווה שבמסגרתו כל ישראל שמעוניין להגיע ולממש את זכות ההצבעה שלו, לא יוארכו התקנות על נתב"ג המסתיימות ב-10.3 כלל, וזה יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם. גנץ ציין, כי יש זמן רב להיערך, וכי הוא קורא לנתניהו לא להביא להפקרות.