הדרך הארוכה הביתה: דיפלומטים רוסים יצאו מצפון קוריאה על עגלת־רכבת מעץ שמופעלת בידיים

לאחר שנתקעו במדינה הסגורה, מאז שאטמה את הגבולות בגלל המגפה, מצאו הדיפלומטים דרך יצירתית לחזור הביתה

דיפלומטים רוסים חוזרים מצפון קוריאה על עגלת עץ / צילום: Associated Press, Russian Foreign Ministry Press Service
דיפלומטים רוסים חוזרים מצפון קוריאה על עגלת עץ / צילום: Associated Press, Russian Foreign Ministry Press Service

דיפלומטים רוסים התקועים בצפון קוריאה יותר משנה עקב מגפת הקורונה החלו השבוע במסע יוצא דופן הביתה, במסגרתו נסעו באוטובוס, רכבת - ועגלה ידנית הנוסעת על מסילת הרכבת.

קבוצה של שמונה אנשים מהשגרירות הרוסית בפיונגיאנג יחד עם בני משפחותיהם יצאו מוקדם יותר השבוע ל"מסע ארוך וקשה" לחזור לרוסיה, כך הודיע משרד החוץ הרוסי ביום שישי.

במשך מעט יותר משנה, הדיפלומטים לא יכלו לעזוב את צפון קוריאה לאחר שפיונגיאנג אטמה את גבולותיה בגלל מגפת הקורונה. לאחר שהחליטו לעזוב בכוחות עצמם, נסעו 32 שעות ברכבת ושעתיים נוספות באוטובוס לפני שהגיעו לגבול בין צפון קוריאה לרוסיה.

ואז הגיע "החלק המאתגר ביותר" - כניסה לרוסיה, כך נכתב בעמוד הפייסבוק של משרד החוץ. על מנת לעשות זאת, עלתה הקבוצה על עגלת עץ מיוחדת שהוכנה מראש ועמדה על מסילת הרכבת, העמיסה עליה את הציוד - כולל הילדים - ו"נסעה לדרכה", כשהגברים דחפו את העגלה בידיים למרחק של כמעט קילומטר וחצי לפני שנכנסו לשטח רוסיה, כך מסר משרד החוץ הרוסי.

בקבוצה נכלל המזכיר השלישי של השגרירות, ולדיסלב סורוקין וביתו בת ה־3 ווריה, שהייתה החברה הצעירה ביותר בקבוצה, כך נמסר ממשרד החוץ הרוסי.

צילום שהעלה המשרד לפייסבוק הראה שלושה מבוגרים דוחפים את העגלה המאולתרת על הפסים כששלושה ילדים יושבים מאחורי מזוודות גדולות וקופסאות. הם נראים יושבים על ספסל בצבע אדום.

הנוסעים דחפו את העגלה על גשר מעל נהר טומנאיה ולבסוף הגיעו למעבר הגבול הרוסי בחסאן, יישוב במזרח רוסיה, שם פגשו פקידים מסניף משרד החוץ בוולאדיווסטוק. המנהל המקומי נתן להם אוטובוס "שהסיע את האנשים לנמל התעופה של וולאדיווסטוק", ומשם נסעו למוסקבה ביום שישי.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר לעיתונאים ביום שישי שקריירה דיפלומטית היא "קשה ומאתגרת".

"זה אולי נראה נחמד ואלגנטי, כאשר, באמת, מדובר בקריירה קשה, אינטנסיבית, כאב ראש גדול", אמר. "מקרים כמו זה יכולים לקרות לפעמים".

שאלות לגבי נסיעתם של הדיפלומטים הרוסים לצפון קוריאה נותרו ללא מענה.

לא הפעם הראשונה שאזרחים רוסים עוזבים את צפון קוריאה בעגלה

סורוקין, המזכיר השלישי, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "RIA Novosti" ששומרי הגבול שפגשו אותם בחסאן "הסתכלו עליהם בהבעה כאילו הם רואים עגלות כאלה כל יום, וזה כמובן לא המקרה".

דוברת משרד החוץ מריה זחרובה אמרה לתחנת רדיו רוסית שהמסלול שבו באו אנשי השגרירות לרוסיה היה היעיל ביותר. האפשרות השנייה הייתה לנסוע דרך סין. אבל במקרה כזה היו נאלצים להישאר בהסגר במשך שלושה שבועות ו"המסע היה לוקח חודש", אמרה.

זחרובה אמרה שמשרד החוץ "פנה לפיונגיאנג בבקשה לעזור לדיפלומטים שלנו" כמה פעמים אך לצערם, זו לא הייתה הפעם הראשונה שאזרחים רוסים עוזבים את צפון קוריאה בעגלה, כך אמרה.

אנסטסיה צ'רניצקאיה, נספחת עיתונות לשגרירות הרוסית בפיונגיאנג, אמרה לסוכנות הידיעות "RIA Novosti" שהעגלה יוצרה על ידי חברת RasonConTrans, חברת בנייה רוסית וצפון קוריאנית משותפת. נציג של החברה אמר לסוכנות הידיעות שהעגלה הנוסעת על גבי פסי הרכבת יוצרה במיוחד להסעת אנשים על פני הגשר שמעל נהר טומנאיה, כך הודיעה סוכנות הידיעות.

המסע הדרמטי של עובדי השגרירות מגיע בעת שנראה כי צפון קוריאה פגיעה במיוחד למגפה, עקב העוני במדינה ותשתית הבריאות החלשה.

סנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם לאחר ניסוי הנשק הגרעיני האחרון שביצעה פיונגיאנג מגבילים את יבוא אביזרי המתכת ומחשבים, ומציבים מכשולים גם בפני יבוא של מכשור רפואי וציוד רפואי. גישת המשטר לבנקים זרים מוגבלת גם היא.

בצפון קוריאה הודיע שהיו אפס מקרי הדבקה, אך באותה עת ביקשו מכמה שגרירויות אירופאיות עזרה בהשגת מנות חיסון, כך התגלה בדיווח בלעדי של ה"וול סטריט ג'ורנל" בחודש שעבר.

המדינה הגישה בקשה לקבל חיסוני קורונה מברית Covax הנתמכת בידי ארגון הבריאות העולמי, ברית בינלאומית לסיוע בהשגת מנות חיסון למדינות עם הכנסה נמוכה, כך דווח ב"ג'ורנל".

רוסיה וצפון קוריאה הן בנות ברית מזה זמן רב והקרמלין דחק באו"ם לשקול הקלה בסנקציות.

אלכסנדר מצגורה, השגריר הרוסי לצפון קוריאה, כתב בעמוד הפייסבוק של השגרירות מוקדם יותר החודש ש"הודות להגבלות הקשות והמחמירות, צפון קוריאה התגלתה כמדינה היחידה שלא נדבקה בנגיף". הוא הוסיף ש"לא היה לו ספק" שאם אפילו מקרה בודד של קורונה היה מתגלה בפיונגיאנג, השגרירות הייתה נסגרת מיד.