נשיא התאחדות התעשיינים: "הייתי משנה לרשות התחרות את השם ל'רשות התחרות הלא הוגנת'"

רון תומר טען בכנס התעשיינים "מגפה כלכלית כחול לבן" של גלובס כי התנגדות משרד האוצר להעדפת תוצרת כחול לבן אינה הוגנת • "איך אני יכול להתחרות עם מישהו מטורקיה שמשלם שכר לא ראוי, שכמעט לא משלם מסים ופולט הכל לסביבה"

המאבק שמנהלת התאחדות התעשיינים להעדפת תוצרת כחול לבן עמדה במוקד שיחה שניהל נשיא ההתאחדות ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים רון תומר עם כתבת גלובס אלה לוי-וינרב.

לדברי תומר, שנכנס לתפקידו לפני כשנה, "שנייה לפני שהקורונה דפקה בדלת", הוא מצא את עצמו עם תחילת המגפה, "במאבק בקיימות של התעשייה, שאחד מהיבטיו הוא הרחבת העדפת תוצרת הארץ". תומר מנה את המטרות של המאבק. "אנו שואפים להגדיל את החלק של התעשייה בתוצר הישראלי ל-20%, במקום השיעור הנוכחי - 13% מהתוצר בלבד".

אחד הנימוקים שהציג תומר בדבריו היה היכולת לשמור על רציפות וסדירות באספקת מוצרי צריכה עם פרות מגפת הקורונה. "במרץ 2020 חרכתי את האולפנים כדי להרגיע שלא יחסרו מזון, תרופות או אפילו נייר טואלט. התעשייה עבדה כדי לייצר את כל המוצרים. כשסגרו את הגבולות ומדינות ללא תוצרת מקומית חזקה נכנסו לחרדה, ישראל 'שטה'".

"קשה להתמודד עם מדינות שלא מקפידות על שמירה על הסביבה וללא רגולציה בכלל, בעוד שישראל נמצאת במקום רע בטבלת הרגולציה", אמר עוד תומר, שהכריז - "באתי ליצור סביבה אחרת, כדי שיהיה קל לייצר פה, כדי שיקימו פה קווי ייצור ולא בחו"ל".

תומר הזהיר כי "אם התהליך לא ייפסק, ולא נחשב מסלול מחדש ונשנה כיוון, אזי בקורונה הבאה יהיו תורים בסופרים ולא בטוח שיהיו ניירות טואלט".

הוא הזהיר כי המדדים הכלכליים לא נראים חמורים, אולם המצב הזה עלול להשתנות בחודש יוני הקרוב. "הגרעון גדול ויחס החוב-תוצר לא נורא, אבל הוא גדל. בנוסף, מאות אלפי מובטלים, שרובם כעת בחל"ת, חושבים שכל הסיפור הזה ייגמר ביוני אבל רובם יגלו מציאות מרה שבה אין להם מספיק מקומות עבודה. לכן החשיבות לייצר מקומות עבודה חדשים, והתעשייה היא פקטור חשוב בכך".

במהלך המאבק להעדפת תוצרת כחול לבן התמודדה ההתאחדות עם התנגדות מצד משרד האוצר, התנגדות מסורתית, אבל גם רשות התחרות הצטרפה למתנגדים. על פי הרשות, העדפת תוצרת כחול לבן עלולה לפגוע בתחרות, מה שעלול לגרום לעלייה ביוקר המחייה.

הצעת מחליטים שהפיץ משרד ראש הממשלה ניסתה לקבוע כי ספק שיציע סחורה מתוצרת הארץ יוכל להשוות את מחיר הצעתו למחיר ההצעה שדורגה במקום הראשון במכרז, אם הזוכה מחו"ל. זאת, במקום המנגנון הקיים כיום לפיו יש להעדיף תוצרת מקומית אם הספק המקומי יקר בעד 15% מהספק בחו"ל.

בפועל, איבדה ההתאחדות את הצעת "מחליטים" שקידמה מול ראש הממשלה, וקיבלה במקום זאת תוצאה אותה היא הגדירה כ"מדוללת".

"האוצר מתנגד היסטורית להעדפת תוצרת הארץ מתוך כלכלה שאני קורא לה 'אקדמאית'. מצד אחד אומרים שחשוב לשמור על התעשייה, אבל מצד שני לא נותנים את הכלים האמיתיים בהקשר הזה", הסביר תומר.

עוד הוסיף כי "אפשר לחשוב שמבקשים כסף מהמדינה להחזיק תעשיות לא יעילות, אבל זה לא העניין פה. אני לא רוצה רק שיתנו לי, אני רוצה לתת חזרה - מקומות עבודה שווים בשכר גבוה מהחציוני. אני רוצה לתת תשלומי מסים מלאים וכמובן את פיתוח המעגלים הנוספים - ספקי השרות לתעשייה, וכמובן את הצריכה הפרטית.

"הייתי רוצה לשנות את שמה של 'רשות התחרות' ל-'רשות התחרות הלא הוגנת'. איך אני יכול להתחרות עם מישהו מטורקיה שמשלם שכר לא ראוי, שכמעט לא משלם מסים ופולט הכל לסביבה.

"אומרים לי תתחרה, אבל זה כמו שיקשרו לי את הרגליים ויגידו לי 'בוא נעשה תחרות'. אני מעוניין לחתוך את החבל ולהסיר את המשקולות שממשלת ישראל שמה לנו. תנו לי להתחרות שווה בין שווים, ואז דברו איתי על תחרות הוגנת".

תומר הביע תקווה כי השקעות הממשלה העתידיות בתשתיות לשם יציאה מהמשבר ייעשו ככל שניתן בישראל. "הרכש הציבורי יהיה חייב להגיע לתוצרת הארץ, כי אם נשקיע בדברים אבל נקנה בסין וטורקיה - אז נעשה אחלה דיל לארדואן ונציל את הכלכלה הטורקית, אבל לא את ישראל ובטח לא את הפריפריה, שבה במהלך הקורונה דווקא העמיקו הפערים", אמר עוד תומר שהגדיר את התעשייה "גשר", והבטיח - "אני רוצה להגדיל תעסוקה במקומות האלה ולעזור להם להפסיק להיות פריפריה ולהשוות למרכז הארץ".

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות ובשיתוף התאחדות התעשיינים