בית הדין הפלילי בהאג יפתח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה

התובעת תחקור פשעים ש"בוצעו לכאורה" ברצועת עזה, במזרח ירושלים ובשטחי יו"ש החל מ-13 ביוני • פתיחת החקירה כבר עוררה תגובות במערכת הפוליטית המקומית • נתניהו: "נילחם על האמת"; אשכנזי: "החלטה פוליטית"; סער: "‏החלטה בזויה"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong

התובעת הראשית של בית הדין הפלילי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה היום (ד') כי תפתח בחקירה בחשד ל"פשעי מלחמה של ישראל" ביהודה ושומרון. על-פי ההודעה שהתפרסמה בשעה האחרונה וכבר גררה גינויים במערכת הפוליטית הישראלית, התובעת תחקור פשעים ש"בוצעו לכאורה" ברצועת עזה, במזרח ירושלים ובשטחי יהודה ושומרון החל מ-13 ביוני.

עוד צוין כי בית המשפט יקבע את סדר העדיפויות בביצוע החקירה בכפוף לאתגרי הקורונה, המשאבים המוגבלים העומדים לרשות בית המשפט והעומס על המערכת. 

כצעד ראשון, נכתב בהודעת התובעת, יודיע בית המשפט לכל המדינות החברות בארגון וכן למדינות שהן צד בעניין על הכוונה לחקור. כך תוכל כל מדינה לבחור האם לחקור את אזרחיה ביחס ל"פשעים המיוחסים", במקום בית הדין הפלילי.

עוד נכתב בהודעה כי ההחלטה לפתוח בחקירה באה בעקבות בדיקה ראשונית שנערכה קרוב לחמש שנים ופגישות עם נציגי המדינה וכן הרשות הפלסטינית המכונה בהודעה - פלסטין.

במערכת הפוליטית הישראלית מיהרו לגנות את ההחלטה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפה הערב. בית הדין המוטה בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות ותמצית הצביעות. הוא קבע שחיילינו הגיבורים והמוסריים, שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות, דווקא הם פושעי מלחמה. הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתנו הנצחית ירושלים - זהו פשע מלחמה.

"בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי, פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי. כמובן שאינו אומר מילה נגד איראן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים חדשות לבקרים.

"במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים ומול ממשלות נגד הכוונה הזאת, אבל כשבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל יש רק דבר אחד שנותר לעשות - להילחם על האמת. להילחם על האמת בכל המדינות, בכל הבמות, בכל הפורומים. להגן על כל חייל וחייל, כל מפקד ומפקד, כל אזרח ואזרח. אני מבטיח לכם שנילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת".

שר החוץ גבי אשכנזי מסר כי "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים.

"העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי. ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי.

"החלטת התובעת רק תתרום לקיטוב בין הצדדים, ומרחיקה את הדיאלוג הנחוץ ליישוב הסכסוך. מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית. אנחנו קוראים למדינות הרואות חשיבות בשמירה על מערכת המשפט הבינ"ל מפני פוליטיזציה לדחות את החלטת התובעת ולא לשתף איתה פעולה".

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "‏החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - היא החלטה בזויה. החלטה לחקור את הצבא המוסרי ביותר בעולם של המדינה המאוימת ביותר בעולם היא מעוותת מוסרית. ממשלה בראשותי תעבוד עם בנות בריתנו בעולם ובראשן ארה"ב כדי להגן על צה"ל, מפקדיו ולוחמיו ולמנוע פוליטיזציה של המשפט הבינלאומי".

מימינה נמסר בתגובה כי "בית הדין בהאג הוא גוף אנטישמי וטבול בשנאת ישראל שמעודד את הטרור במקום להילחם בו. החלטתו לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל מבזה אפילו את מעט הכבוד שעוד נותר למוסד זה.

"בזמן שאויבנו יורים טילים, מניחים מטענים, דוקרים ורוצחים ישראלים כחיות אדם, בית הדין מחליט לחקור את ישראל במקום את רוצחי הילדים ושולחי המתאבדים.  צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם וימשיך להיות כזה. שום פייק חקירה לא תימנע ממדינת ישראל להגן על אזרחיה".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר כי מדובר ב"החלטה הזויה של בית הדין בהאג, שזועקת צביעות ואנטישמיות. משחק מכור מראש. במקום לחקור את מעשיו של אסאד בסוריה או חמאס בעזה, מערערים על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה".

לעומת זאת יו"ר מרצ ניצן הורוביץ החליט דווקא לגבות את ההחלטה של בית הדין הפלילי בהאג. לדבריו "המשך הבנייה בהתנחלויות ואיומי הסיפוח מסבכים את ישראל והופכים אותה לנאשמת בפשעי מלחמה".

לתמיכה בהודעה הצטרף גם ח"כ סמי אבו שחאדה יו"ר בל"ד ברשימה המשותפת שאמר כי "ההחלטה האמיצה של בית הדין הבינלאומי בהאג היא עוד צעד בכיוון הנכון. ישראל דואגת מסיבה ברורה - היא יודעת שהכיבוש הוא לא 'נאור' ולא כלום מלבד פשע מלחמה".