העד שהורשע ולקה בשכחה: פרשת רונאל פישר (שוב) מסתבכת

המשפט שהחל במאי 2015 העלה את קצב הדיונים לפני פרוץ הקורונה, כך שהעדים נשמעו פעמיים בשבוע, אך אז הגיע המגפה • יוסי נחמיאס מגיע להעיד אחרי סאגה של שנתיים בהם מנהלים הצדדים דיונים הנוגעים לעדותו

רונאל פישר / צילום: רפי קוץ
רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

היום (ה') התחדש בבית המשפט המחוזי בירושלים הליך ההוכחות במשפטו של רונאל פישר, הנאשם יחד עם עו"ד רות דוד פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר. המשפט שהחל במאי 2015 התנהל שנים בעצלתיים. רגע לפני פרוץ הקורונה נראה היה שהשופט משה סובל העלה את קצב הדיונים, כך שהעדים נשמעו פעמיים בשבוע, אך אז הגיע הקורונה, ומינוי סנגורו של פישר עמית בר לשופט שהביאו לביטול דיונים רבים.

נזכיר כי פרשת רונאל פישר עוסקת בשלל פרשיות סחר במידע חסוי מחקירות משטרה בתמורה לשוחד. פישר מואשם בכך שניהל רשת של שוחד בתמורה למידע מתוך חקירות מתנהלות וסגירת תיקים פליליים. מי על-פי כתב האישום, אחד מאותם לקוחות להם מסר פישר מידע מחקירה שהודלפה הוא הקבלן יוסי נחמיאס שהגיע לבית המשפט להעיד היום מטעם התביעה.

"תסמכו עליי": הסאגה בת השנתיים בנוגע לעדותו של נחמיאס

נחמיאס שהואשם בכתב האישום עם פישר הודה בפברואר 2019 בכתב אישום מתוקן, כך שעבירת מתן השוחד שיוחסה לו נמחקה ובמקומה הודה בעבירת שיבוש מהלכי משפט בלבד. הוא נדון לחודשיים עבודות שירות וקנס ואביב נמחק מכתב האישום.

יוסי נחמיאס, שהגיע להעיד כשהוא מלווה על-ידי עורכי דינו עמית חדד, נועה מילשטיין וליה פלוס. מגיע לאחר סאגה של שנתיים בהם מנהלים הצדדים דיונים הנוגעים לעדותו. ההגנה טענה כי יש לתקן לפישר את עובדות כתב האישום לאחר שחלקו של נחמיאס שונה לצורך הסדר הטיעון בעניינו. סובל קיבל כבר לפני שנתיים את הטענה וקבע כי יש לתקן את כתב האישום כך שלא יסתור את הודייתו של נחמיאס. אלא שלמרות שהדיונים בעניין נמשכו זמן רב, רק ערב הדיון הכריע סובל באופן התיקון.

רונאל פישר ועורך דינו אבי חימי / צילום: ניצן שפיר
 רונאל פישר ועורך דינו אבי חימי / צילום: ניצן שפיר

סובל גם אסר בצעד חריג על הפרקליטות לגבות מנחמיאס עדות נוספת במשטרה לאחר שהודה בעובדות שונות מאלו בכתב האישום המקורי. סובל עשה זאת מכוח "דוקטרינת הביקורת המנהלית" במסגרתה בוחן בית המשפט את התנהלות הרשות ומתערב בה. לצד זאת, לאחר שהודה נחמיאס הוא מסר תצהיר הכולל את פרטי העובדות בהן הודה.

ערב הדיון התקבלה החלטת השופט לאשר את תיקון כתב האישום בחלק הנוגע ליוסי נחמיאס. לפי התיקון מואשם פישר כי בשנת 2013 קצין המשטרה ערן מלכה סיפר לו על חקירה סמויה נגד האחים נחמיאס וכי האחים אמורים להיעצר בפרשה. פישר זימן את האחים נחמיאס להגיע בדחיפות למשרדו וסיפר להם כי ברשותו מידע בעל ערך רב עבורם, "ואולם תמורת המידע הוא מבקש כסף "על המקום" ומראש", ואמר לאחים "תסמכו עליי". לפי האישום, פישר הדגיש בפני האחים את חשיבות המידע, סירב לספר דבר אודות המידע ודרש עבורו 50 אלף דולר. האחים שוכנעו שכדאי להם לשלם ויוסי נחמיאס העביר את הכסף לפישר כשהוא מניח כי מדובר במידע עסקי.

עוד לפי האישום, לאחר העברת הכסף סיפר פישר לאחים כי מתנהלת חקירה פלילית נגדם והם צפויים להיעצר. יוסי סיפר לפישר כי הוא מתכנן ממילא לטוס לחו"ל ופישר הפציר בו לטוס ולא לחזור עד קבלת אישור ממנו. בהמשך פגש פישר את יוסי בחו"ל על-מנת להכינו לחקירה. בנוסף דאג מלכה כי יוסי נחמיאס לא ייעצר. כתב האישום מתאר כי פישר התחלק בכסף עם מלכה שווה בשווה לאחר הפרשת 10% לעדת המדינה.

"גם זה שאני פה היום מחזיר אותי אחורה, וייקח לי שנה להתאושש"

הדיון הבוקר (חמישי) החל בטענה של עורכי דינו של פישר - אבי חימי ראש לשכת עורכי הדין ואלי פרי כי עדותו של העד נחמיאס תפגע בחסיון עו"ד-לקוח מאחר ונחמיאס היה לקוחו של פישר. גם עו"ד עמית חדד מטעמו של נחמיאס טען כי נחמיאס לא מוותר על החיסיון. התביעה הבהירה כי אין לנחמיאס חיסיון על תשובות הנוגעות לביצוע עבירות וכי עניינים רבים אחרים לא חוסים תחת חיסיון, זאת בנוסף לוויתור נחמיאס על החיסיון בכל הנודע למידע שמסר בחקירה או בתצהיר שחתם עליו.

לאחר דין ודברים ממושך שערך שעתיים במסגרתו התנגדו עורכי דינו של פישר לעדותו של נחמיאס בנימוק של פגיעה בחסיון עו"ד- לקוח, התיר השופט לנחמיאס לעלות לדוכן העדים תוך שנקבע כי בסוף חקירתו הראשית תוכל ההגנה לבקש לפסול שאלות.

ראש צוות התביעה, עו"ד שירה קניטל מפרקליטות מחוז ירושלים חקרה את נחמיאס אך תוך זמן קצר התברר כי הוא אינו מעוניין לשתף פעולה עם העדות ועל מרבית השאלות השיב שאינו זוכר.

התובעת: למה לא הגעת לראיון אליו הוזמנת בפרקליטות?

נחמיאס: "אין סיבה מיוחדת. לא הסתדר כנראה".

התובעת: מה עשית בחברה בשנת 2013 ?

נחמיאס: "עבדתי, לא זוכר מה היה התפקיד שלי".

התובעת: היית בחקירה ברשות המסים בשנת 2015 אמרת שאתה משמש כמנכ"ל של החברה.

נחמיאס: "יכול להיות שהייתי".

התובעת: תאר לי את הקשר שלך מהתחלה עם עו"ד רונאל פישר.

נחמיאס: "אני לא ממש זוכר הרבה. מחקתי את התקופה הזאת. אין לי מה לספר. זו היתה טראומה מאוד קשה. לא יודע, לא זוכר. חירב לי את החיים. האפשרות היחידה שלי היתה להעיף מהראש ולא רוצה לדעת על מה מדובר. לא רוצה להיזכר. כל זיכרון הורס לי את הבריאות. גם זה שאני פה היום מחזיר אותי אחורה וייקח לי שנה להתאושש".

התובעת קניטל ניסתה במשך שעות לרענן את זכרונו של העד באמצעות הודעות שמסר במשטרה ובאמצעות תצהיר בו מסר פרטים בהם הודה בשנת 2019, אך נחמיאס עמד על תשובותיו כי אינו זוכר ולא מעוניין להיזכר. בית המשפט אפשר לקניטל להגיש את תצהירו של נחמיאס כפי שמאפשרת פקודת הראיות במצב בו עד מסרב להשיב או לא זוכר את עדותו ובהמשך מכריזה עליו "עד עוין", פרקטיקה העומדת לצד במשפט החוקר עד כאשר העד לא משתף פעולה ומאפשר לצד לחקור בחקירה נגדית.

המשך החקירה יימשך בשבוע הבא

חקירתו של נחמיאס נפסקה בשעה שלוש כשבית המשפט החליט לסיים את הדיון. המשך חקירתו נדחתה לשבוע הבא, אז גם ייחקר נגדית על-ידי עורכי דינו של פישר. מעבר לעדותו של נחמיאס, הפרקליטות מסתמכת על עדות עד המדינה מלכה ועדת המדינה ששמה אסור בפרסום. לכן ההערכה היא שחוסר שיתוף הפעולה של נחמיאס לא ייפגע בהוכחת האישום בנוסחו המתוקן כלפי פישר. זאת, מאחר וניתן יהיה למצוא סיוע לעדות עד המדינה  (ככל שבית המשפט יתן בהם אמון) בתצהיר של נחמיאס שהוגש היום לבית המשפט. במסגרת התצהיר מאשר נחמיאס כי שילם לפישר בעקבות דרישתו 50 אלף דולר עבור קבלת המידע, גם אם לא ידע מהו המידע לפני העברת התשלום.

רונאל פישר, יוסי נחמיאס ועו״ד עמית חדד היום בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר
 רונאל פישר, יוסי נחמיאס ועו״ד עמית חדד היום בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

במסגרת הפרשה מואשמים גם עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר בעבירות שיבוש הליכי משפט, הקבלן יאיר ביטון ושי ברס מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר. לדיון היום התייצב רק הנאשם פישר כאשר עורכי דינם של דוד וברס צפו בדיון באמצעות הווידאו ועורך דינו של יאיר ביטון נכח בדיון. אלון חסן, המתלונן בתיק נכח גם הוא בדיון.

קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, שהיה ספק המידע של פישר הודה והורשע במסגרת הסכם עד מדינה, בהדלפת פרטים רגישים מחקירות לפישר תמורת מאות אלפי שקלים. על מלכה נגזרו 7 שנות מאסר והוא שוחרר מהכלא ביולי 2019 לאחר 4 שנים שחרור מוקדם

*** חזקת החפות: רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

(ת.פ. 28759-05-15)