הפרקליטות מערערת בפרשת איתמר שמעוני: "השלכות רוחב על עבירות השחיתות השלטונית"

הפרקליטות ערערה על הכרעת דינו של ראש עיריית אשקלון לשעבר, שהורשע במתן שוחד ונידון לארבע שנות מאסר, ומבקשת להרשיעו בעבירות נוספות

איתמר שמעוני / צילום: שלומי יוסף
איתמר שמעוני / צילום: שלומי יוסף

פרשת ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני מגיעה לבית המשפט העליון. הפרקליטות ואיש העסקים האשקלוני יואל דוידי, שהורשע במתן שוחד, הגישו היום (ג') ערעורים לבית המשפט העליון. גם שמעוני צפוי להגיש ערעור על הרשעתו וגזר דינו.

שמעוני ואחיו עופר שמעוני הורשעו בקבלת שוחד בסכום של בסכום של 150 אלף שקל, מאיש העסקים האשקלוני יואל דוידי, שהוסוו כעסקת תיווך. שמעוני הורשע גם בעבירות מס, הלבנת הון ובמרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בהיותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור מבלי שבירר את מקור הכספים. על שמעוני נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל וקנס בסך 400 אלף שקל. שמעוני היה אמור להתחיל לרצות את עונשו היום אך בית המשפט עיכב את עונשו.

על האח עופר נגזרו 14 חודשי מאסר בפועל ו-75 אלף שקל קנס בגין שוחד והלבנת הון. על איש העסקים האשקלוני יואל דוידי, שהורשע בעבירה של מתן שוחד לשמעוני ובעבירת מס, נגזרו 9 חודשי עבודות שירות. 

ערעור הפרקליטות מתייחס רק לחלק מהכרעות בית המשפט המחוזי ונוגע לנאשמים איתמר שמעוני, דוידי ומשה פונטה, איש סודו של שמעוני.

הפרקליטות החליטה שלא לערער על הזיכוי של שמעוני מקבלת שוחד בדמות אתר אינטרנט ביקורתי נגדו, שנרכש והושבת. אישום זה הושווה לתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו מאחר והתקיים דיון בפסק הדין במחוזי במתן שוחד באמצעות סיקור חיובי או מוטה. הפרקליטות גם לא מערערת על העונש שהוטל על שמעוני בהינתן ההרשעה החלקית. כלומר - אם טענותיה של הפרקליטות יידחו לעניין העבירות בהן הורשע שמעוני אין לפרקליטות טענה בנוגע לארבע שנות המאסר שהוטלו עליו.

לעמדת הפרקליטות, להכרעות בתיק השלכות רוחב על עבירות השחיתות השלטונית וב"אפשרות הבאה לדין של משחדים המתכננים את צעדיהם מראש ושולחים את לחמם על פני המים".

מחלוקת על עבירת השוחד בנסיבות "שלח לחמך"

לצד הודעת הערעור מופנית ביקורת כלפי זיכויו של פונטה ושמעוני מקבלת שוחד בסכום של 100 אלף שקל, כאשר במקום שוחד השניים הורשעו בהפרת אמונים. איש העסקים גבי מגנזי נתן את סכום הכסף לפונטה עבור שמעוני. זאת באמצעות נהגו של מגנזי חוסה לימברק, שהפך לעד מדינה. פונטה השתמש בכסף לטובת ענייניו של שמעוני - תשלום פיצויים לשתי נשים שתבעו את שמעוני.

השופטת לימור מרגולין יחידי קבעה כי הפרקליטות לא הוכיחה כי שמעוני נתן תמורה קונקרטית למגנזי עבור העברת הכסף. עוד קבעה השופטת כי הכסף ניתן לשמעוני בשל מעמדו כראש העיר אך לא "בעד עבירה הקשורה בתפקידו". לכן הורשעו השניים בהפרת אמונים.

בערעור טוענת הפרקליטות לקיומה של עבירת השוחד בנסיבות "שלח לחמך" - הלכה משפטית מוכרת לפיה שוחד מתקיים גם אם לא ניתן להוכיח קשר בין טובת ההנאה שניתנה לקבלת תמורה מעובד הציבור. לטענת הפרקליטות ברור כי פונטה נתן לשמעוני את הכסף כדי שהאחרון יידרש בהמשך לעניינו של מגנזי, בעל האינטרסים בעירייה.

חלק אחר בערעור מתייחס לסכום של 75 אלף שקל שהועבר על ידי עו"ד שרון מילר, העוסק בבנייה באשקלון, לבקשת פונטה עבור שמעוני. פונטה ומילר זוכו ממתן שוחד בבית המשפט המחוזי. הפרקליטות הגישה בשנת 2019 ערעור על זיכויו של מילר. פונטה היה זה שביקש ממילר להעביר תרומה לגיוס כספים לטובתו של שמעוני. בית המשפט המחוזי קבע כי לא התגבשו האינטרסים של מילר כי פונטה ומילר היו בשלב מוקדם של סיכום ביניהם בנוגע לפרויקט התחדשות עירונית עליו יש לשמעוני השפעה.

לטענת הפרקליטות מדובר במתן שוחד מאחר ופונטה ומילר היו שותפים עסקיים שקידמו פרויקט של התחדשות עירונית באשקלון. בנוסף, היה ידוע לכל כי על מנת שמילר ופונטה יוכלו לקדם את עסקיהם הם חייבים מעורבות וקשר עם העירייה וקשר הדוק עם ראש העיר. "אין צורך להוכיח קיומם של אינטרסים עסקיים מוחשיים כאשר קיימים לנותן המתת אינטרסים ממששים מוחשיים המתייחסים לעובד הציבור", טוענת הפרקליטות בערעור.

ערעור על תשעת חודשי עבודות השירות שהוטלו על דוידי

הפרקליטות מערערת על תשעת החודשים שהוטלו על דוידי. לעמדתה, בהינתן הרשעתו במתן שוחד של 150 אלף שקל - העונש "רחוק עד מאוד מלהעביר את המסר ההרתעתי הנחוץ והנדרש בעבירות של מתן שוחד. מקומו של השיקול בדבר הרתעת הרבים נפקד מגזר הדין בעניינו של דוידי". בערעור נטען כי היה מקום להטיל עונש מאסר למשך 18 חודשים.

דוידי מצדו מערער על הרשעתו החלקית באמצעות עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן נגב ניב. זאת לאחר שזוכה מחלק גדול מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום. השופטת מרגולין יחידי קבעה כי בעניינו של דוידי התקיימה מערכת שירותי תיווך בינו לבין עופר שמעוני בניגוד לעמדת הפרקליטות שטענה כי מדובר בשוחד. דוידי גם זוכה מכלל ההאשמות בנושא הסיקור התקשורתי ביחס לרכישת האתר "אשקלון 10", ומעבירת הלבנת הון.

לדברי עו"ד נוית נגב, "בערעור עומדות לדוידי טענות משפטיות מהותיות וכבדות משקל, אותן נשמיע בפני בית המשפט העליון".

חיפש מימון לתשלום פיצויי השתקה

פסק הדין שניתן בנובמבר 2019 על-ידי השופטת מרגולין-יחידי גולל מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים בעיר אשקלון, שמטרתה, בין היתר, הייתה למצוא מימון עבור ראש העיר שמעוני לתשלום פיצויי השתקה עבור שתי נשים שהעלו נגדו טענות לפגיעה מינית.

ב-2014 קיבל שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו בתקופת עבודתו כמנכ"ל "אתרים", החברה העירונית של עיריית תל אביב. לאחר משא ומתן חתם שמעוני על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקל.

לאור העובדה שלשמעוני לא היו אמצעים עצמיים לתשלום, הוא ידע שיהיה עליו לממן את התשלום ממקורות חיצוניים. בנסיבות אלה פנה לאחיו עופר וביקש שיסייע לו בגיוס הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו.

לצד הרשעתו זוכה שמעוני כאמור מהאישום שזכה לכינוי "הסיקור התקשורתי האוהד".

את המדינה מייצגים בהליך הערעור עורכי הדין נעמי גרנות ואבי ווסטרמן מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. בבית המשפט המחוזי נוהל התיק ע"י עוה"ד קרן צבירן לצטר והילה גבאי מפרקליטות מיסוי וכלכלה.