מנכ"ל פייזר הצהיר על התחסנות במנה שנייה: "הייתי רוצה שלכל אהוביי תהיה ההזדמנות הזו"

תחילה התייחס ד"ר אלברט בורלא להתחסנותו כעניין פרטי - אך הדבר הזין תיאוריות קונספירציה

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Reuters, TOM BRENNER
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Reuters, TOM BRENNER

ד"ר אלברט בורלא, מנכ"ל חברת פייזר, הודיע אתמול (ד') כי התחסן במנת החיסון השנייה נגד נגיף הקורונה מתוצרת החברה שלו. הוא דיווח על כך בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף תמונה של אירוע ההתחסנות. זהו שינוי מעניין במדיניות החשיפה של בורלא בנושא התחסנותו האישית, כאשר למנה הראשונה שנטל לא היה תיעוד כזה.

"אני נרגש לקבל את המנה השנייה", כתב בורלא, "אין משהו שאני רוצה יותר מאשר שאהוביי ואנשים מכל העולם יקבלו את אותה הזדמנות. המסע רחוק מסיום אך אנחנו עובדים ללא לאות לנצח את הווירוס".

עם אישור החיסון של פייזר לשיווק בארה"ב, נשאל בורלא האם התחסן, ואמר כי עדיין לא הגיע תורו, וכי אין לו כוונה לעקוף אחרים שכבר נמצאים בקבוצת התעדוף בארה"ב לקבלת החיסון.

כאשר בישראל כבר פתחו את ההתחסנות לכלל האוכלוסייה, בארה"ב, שם מתגורר בורלא, עדיין ניתנו החיסונים בעיקר למבוגרים ביותר ולעובדי מערכת הבריאות, ובורלא בן ה-59 לא היה כלול בקבוצות הללו.

בניגוד לישראל, שבה ניתן היה בתחילת הקמפיין להשיג עודפי חיסונים בסוף יום ההתחסנות, בארה"ב אופן ניהול המבצע לא יצר עודפים כאלה. מספר אירועים של בכירים או עשירים אשר מצאו דרך לעקוף את התור, הובילו לזעם ציבורי. בורלא יכל כנראה להשיג בקבוקון עודף לו היה רוצה בכך, אך כאמור - הצהיר כי הוא יתחסן לפי תורו.

דווקא בישראל המהווה את ה'מדינה לדוגמה' בקמפיין פייזר, בהשקעה לא זניחה של פייזר עצמה, החלו מתנגדי החיסון לשאול האם העובדה שמנכ"ל פייזר לא התחסן, משמעותה כי הוא אינו בוטח בחיסון. פייזר החליטה כי מדובר בהתעסקות יתרה לגופו של אדם, והפסיקה לדווח בנושא, לכאן או לכאן. לכן גם כאשר נפתחה בארה"ב האפשרות לחסן את בני גילו של בורלא, לא דווח כי בורלא חוסן, או למתי נקבע תורו.

מדוע בוטל הביקור של בורלא בישראל?

בתחילת השבוע בוטל ביקור של בורלא בישראל. עו"ד אושי אלמליח, מנכ"ל תנועת "אחריות לאומית" , אמר כי הביטול הוא תוצאה של לחצים שהופעלו על בורלא מטענה כי ביקורו עלול להוות חלק מקמפיין בחירות לראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר אכן מציג בקמפיין שלו את הקשר האישי שלו עם בורלא כנכס אסטרטגי המאפשר להמשיך ולהשיג חיסונים מפייזר לישראל.

פייזר טענה כי ביטול הביקור הוא משום שלא כל המשלחת התחסנה במנת חיסון שנייה. ושוב החל גל שמועות, כאשר מתנגדי החיסונים טוענים כי הדבר כנראה מעיד כי בורלא בחר לא התחסן כלל, או שהתחסן במנה אחת, ואין לו כוונה להתחסן בשנייה.

פייזר ובורלא החליטו היום ככל הנראה כי העיסוק האישי בבורלא יהיה יותר בעייתי אם לא ידווח על התחסנותו מאשר אם ידווח עליה, ואתמול הצהיר כאמור בורלא בטוויר שלו, כי התחסן במנה השנייה. כנראה עדיין יהיו מי שיאמרו שמדובר בתמונה מבוימת, או שבמזרק אין באמת חיסון, אך פייזר עשתה את שלה כדי להראות שהיא עומדת מאחורי המוצר שלה.

אי החשיפה ולאחר מכן החשיפה של בורלא כי התחסן, היא דוגמה לאופן שבו סוגיות של פרטיות יתנגשו בשנה הקרובה בסוגיות של התנהלות יומיומית ובטיחות. ככל שיפתחו דלתות רבות יותר באופן דיפרנציאלי למחוסנים ולא מחוסנים, יהיה קשה לאדם להסתיר את סטטוס החיסון שלו.

לאחר פסיחה על הסעיפים, החליט כנראה בורלא כי יתקשה ממילא לשמור על פרטיותו בעניין התחסנותו, כשכל נסיעה שלו ברחבי העולם מושפעת מכך, והעדיף להשתמש באירוע ההתחסנות שלו כדי להזים שמועות קונספירטיביות.

בישראל רוב האוכלוסייה הבוגרת מחוסנת, כאשר 89% מבני 50 ומעלה הם מחוסנים או מחלימים וכ-80% מכלל האוכלוסייה הרלוונטית לחיסון. בשבועות האחרונים החל יישום של מדיניות תו ירוק שפתחה פעילויות מסוימות למתחסנים בלבד, כאשר בהמשך אמורה להצטרף מדיניות של בדיקות ללא מחוסנים, עם דגש על ילדים, כדי לפתוח את הפעילויות הללו גם עבורם.

בינתיים, ממשיך תהליך ההתחסנות בקצב של כ-30 אלף מתחסנים חדשים ביום, ונותרה אוכלוסיה של כ-1.2 מיליון איש שכבר יכולים להתחסן וטרם התחסנו.