יהדות התורה עומדת בפני שוקת שבורה והשטח מבעבע מפאניקה

המטרה של הרבנים והעסקנים עכשיו היא להוציא לקלפי את כל החברה החרדית, אלא שיהדות התורה עסוקה בעיקר בלהסביר למי לא להצביע, במקום להסביר למה להצביע להם • יש קריאה ברורה של הרבנים לצאת להצביע, אבל אם אב לששה ילדים לא מצליח לגמור את החודש, ההצבעה בקלפי פחות תטריד אותו

מצביעים בבחירות האחרונות בבני ברק / צילום: Associated Press, Oded Balilty
מצביעים בבחירות האחרונות בבני ברק / צילום: Associated Press, Oded Balilty

סיעת יהדות התורה המייצגת את החרדים האשכנזים, נמצאת במקום שהיא לא חלמה להיות. במקום להיאבק על המנדט השמיני, הסיעה נאבקת על המנדט השביעי ויש כאלה שטוענים כי הוא נאבקת על המנדט השישי.

בכמה סקרים בימים האחרונים יהדות התורה קיבלה ששה מנדטים וזה הביא ללחץ היסטרי במפלגה. זה לא סוד שיש חילוקי דעות וסכסוכים בין חברי הכנסת לגבי המיקום של המועמדים, כך שמועמד מקום שש (לצורך הדיון) לא ממש יטרח להכניס את מקום שמונה לכנסת, בעוד בש"ס האחות הספרדית העניינים רגועים יותר, מאחר ושם מקום 2 יעשה הכל כדי שמקום 10 ייכנס לכנסת, אצל יהדות התורה זה לא ממש קורה.

המצב מביא את המפלגה למצב שהיא לא רגילה אליו - במקום להיאבק על המנדט השמיני, המפלגה עסוקה בלשכנע את המצביעים המסורתיים להצביע כדי לקבל את המנדט השביעי. השטח בחברה החרדית מבעבע, המצב בו נמצאת החברה החרדית בשנה האחרונה בגלל הקורונה הוא מצב בעיקר מייאש. החרדים מרגישים נרדפים בעיקר על ידי התקשורת ובמקום לצופף שורות, הם מפרקים אותן.

בש"ס חברי הכנסת, בעיקר הצעירים, חיים את הרחוב החרדי וקשובים ומעורים מאוד בכל מה שקורה. ביהדות התורה חברי הכנסת פחות מחוברים לרחוב, בעיקר הוותיקים שבהם, והציבור החרדי האשכנזי מרגיש רחוק מאוד מהם.

אנשי יהדות התורה מגיבים בפאניקה

ההבדל בין הקמפיין של ש"ס לבין יהדות התורה הוא נורא פשוט. יהדות התורה התרגלה לפני בחירות לפרסם מכתב של רבנים ובזה זה נגמר. הח"כים שלהם עושים הרבה מאוד למען הבוחרים. ללא כל ספק, הם באמת עובדים קשה אבל עדיין חסיד צאנז לא יכול להרים טלפון לח"כ ליצמן, ‏כמו שבוחר ש"ס יכול להרים טלפון לבוסו או לטייב או למלכיאלי, שלא לדבר על הסכסוך בתוך יהדות התורה שלא קיים בש"ס. בנוסף לבוחרי ש"ס יש גאוות יחידה, הם מסתובבים עם אושר בעיניים כשהם מדברים על ש"ס, מצביעי יהדות התורה בוהים בפתק לפני שהם מכניסים אותו לקלפי.

ה‏מיינסטרים החרדי מקשיב לכל הרבנים ללא סייג ופקפוק, אבל היום הגבול שבין מיינסטרים למודרני מטושטש יותר.

כולנו זוכרים את חג פורים האחרון. מאות חרדים נראו צועדים ברגל לירושלים בגלל שהתחבורה הציבורית בוטלה, בתי הכנסת שהיו סגורים בעוד הפגנות בבלפור אושרו, חתונות חרדיות פוזרו בכוח על ידי המשטרה, בעוד בבלפור רקדו המפגינים ברחובות, מבחינת הצופה החרדי, יש כאן אפליה ואם מוסיפים את מצב החינוך ברחוב החרדי בשנה האחרונה, קיבלנו שוקת שבורה של אנשים רבים שאיבדו תקווה.

המצב הביא חרדים רבים להודיע כי יצביעו לסמוטריץ', שזה פחות בעייתי מבחינת הגוש של נתניהו כי הקול החרדי נשאר בגוש, אך יש מנדט שלם (על פי הסקרים) שהחליט לא להצביע וזהו מנדט אבוד שיכול להביא לנזק גדול אצל החרדים.

נכון שיש קריאה ברורה של הרבנים לצאת להצביע, אבל אם אב לששה ילדים לא מצליח לגמור את החודש, ההצבעה בקלפי פחות תטריד אותו. אנשי הקמפיין של יהדות התורה יודעים את המצב האמיתי, הם מגיבים בפאניקה וזה גם מסביר את הסרטון שהמפלגה פרסמה על הרפורמים וחגיגות בר המצווה לכלב, סרטון שבמצב רגיל לא היה עולה לאוויר.

מנסים למנוע עריקה לציונות הדתית

‏המטרה של הרבנים והעסקנים עכשיו היא להוציא לקלפי את כל החרדים. זה לא יהיה פשוט כי יהדות התורה עסוקה בעיקר בלהסביר למי לא להצביע, במקום להסביר למה להצביע להם. מסתבר שהוראה של הרבנים תתבצע בעיקר אצל המיינסטרים, אבל המנדט השביעי והשמיני ואולי התשיעי מסתובבים במפלגות אחרות ואולי חלק מהם יישארו בבית ביום הבחירות.

לאור הביקורת של תומכי המפלגה, חל שיפור בימים האחרונים מטעם יהדות התורה בכל הנוגע לקמפיין הבחירות ברשתות החברתיות. זה נראה שהמפלגה הפנימה את הביקורות ומנסה להפוך את הקמפיין ליותר חיובי, אך האם ההתנהלות הנכונה מצידם של אנשי הקמפיין תספיק כדי להחזיר הביתה את עשרות אלפי המאוכזבים? מסופקני, חלקם כנראה יצביעו לסמוטריץ', אך היא בוודאי תמנע מעוד מאוכזבים לערוק לשורות מפלגת הציונות הדתית.

מטעם מטה ההסברה של דגל התורה נמסר כי הח"כים של הסיעה קשובים לכל אחד ואחד, כל מי שצריך סיוע יודע את המספר של מנהלי הלשכות של הח"כים, דגל התורה לא בודקת לאיזה קהילה משתייך הפונה ולא בודקת את גודל הכיפה או חוסר הכיפה על ראשו.

בנוגע לסרטון של הכלבים אומרים מדגל התורה כי הסרטון לא נעשה מפאניקה, הפיקו אותו גורמים מקצועיים, אותם הגורמים המקצועיים המליצו על הסרטון כדי שיעורר רעש ויגחיך את הגיור ואת הרפורמים.

ממטה ההסברה של אגודת ישראל נמסר: "קמפיין הבחירות מטבעו נבנה בצורה מודולרית הנתונה לשינויים והתאמות. המשוב החיובי לקמפיין שלנו 'קודם כל חרדי - זו גאוותנו' שאנו מקבלים מהשטח מעיד שהמסר שלנו מצויין. הקמפיין יילך ויגביר עצמו בימים הקרובים בכל הרבדים בתקשורת החרדית ובריכוזי הקהילות השונות".

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים