עבאס חזק בציבורים שפחות נסקרים, סיכוייו לעבור את אחוז החסימה סבירים

לשינוי הצפוי בדפוסי ההצבעה בחברה הערבית ישנן שלוש סיבות עיקריות, שאחת מהן היא בנימין נתניהו • הליכוד שקיבל רק כ-8,000 קולות בציבור הערבי בבחירות האחרונות עשוי לקבל כעת 1-2 מנדטים

בני גנץ + מנסור עבאס הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
בני גנץ + מנסור עבאס הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

אחת מהתעלומות וגם המפתחות לבחירות הנוכחיות היא הקול הערבי. בשלוש מערכות הבחירות הקודמות היו שינויים של ממש בשיעור ההצבעה ובדפוסיה, כאשר הגורם המשפיע העיקרי היה התנהלות הרשימה המשותפת, ובמידה פחותה בהרבה הקמת כחול לבן. וכך בגלל הפיצול במשותפת בבחירות אפריל 2019 שיעור ההצבעה היה נמוך, בספטמבר 2019 הוא עלה והביא את המשותפת ל-12 מנדטים. במרץ שעבר כשהקו שנקטו בו ראשיה, איימן עודה, מנסור עבאס, אמד טיבי ואפילו מטאנס שחאדה, לשעבר יו"ר בלד, של השתלבות ותמיכה בקואליציה ציונית, הצליח רבתי והמשותפת עלתה לשיא של 15 מנדטים, כמעט המפלגה השנייה בגודלה.

הסיפור הפעם יהיה שונה ויש לכך שלוש סיבות עיקריות - האחת האכזבה מכך שלמרות הנכונות העקרונית, המשותפת לא צורפה לקואליציה ונותרה בעמדת השפעה שולית למדי, מבלי להשתמש בכוחה האלקטורלי הגדול. השנייה - הפיצול של מנסור עבאס ורע"מ מהמשותפת. עבאס משוכנע שאפשר להשיג הרבה יותר מהממשלה, ושהדרך לקידום החברה הערבית היא לצאת מהספסלים האחוריים בכנסת ולהסכים לשיתופי עולה פוליטיים בתמורה לתקציבים וטיפול בבעיות החברה הערבית. למהלך שלו יש מתנגדים רבים והוא עורר זעם רב שהתבטא בכמעט אלימות בהפגנה בשבוע שעבר. אבל מנגד יש לו גם תומכים רבים שנפשם נקעה מהניתוק מהמערכת הפוליטית הישראלית. עבאס מוערך בהערכת חסר בסקרים, הוא חזק בציבורים שפחות נסקרים, וסיכוייו לעבור את אחוז החסימה סבירים.

לסיבה השלישית לשינוי הצפוי בדפוסי ההצבעה בחברה הערבית קוראים בנימין נתניהו. ראש הממשלה עשה סוג של מהפך ביחס לחברה הערבית, מהפך שחשיבותו עולה בהרבה על עניין הבחירות. נתניהו נתן כאן הכשר של ממש לציבור הערבי כולו עבור מחנה לא קטן בימין ובכלל בקרב אזרחי ישראל. הוא השתמש בהסכמים עם האמירויות ובחריין שהתקבלו בציבור הערבי בשמחה גלויה ומנוגדת בעליל ליחס הפוליטיקאים מהמשותפת להסכמים. דרך ההסכמים שהראו לציבור בישראל את ה"ערבים האחרים", הוא פנה אל הציבור הערבי כאן. המגמה הפוליטית מובהקת והאינטרס החשוב לצורך הקולות לליכוד והקטנת המשותפת הם הגורם הדוחף למהלך אין ספק, אבל אי אפשר להפריז במשמעויות האחרות שלו.

ואיך בסוף זה ישפיע? מחד צפויה ירידה של ממש בשיעור ההצבעה הערבי שנסק ל-65% בבחירות האחרונות על כך מעידים סקרים ומשאלים ממוקדים בחברה הערבית. עבאס עם סיכוי לעבור אבל אם לא, המשמעות היא הקטנה בכמעט מחצית של הייצוג הערבי בכנסת. הליכוד שקיבל רק כ-8,000 קולות בציבור הערבי בבחירות האחרונות עשוי לקבל כעת 1-2 מנדטים. הסיבה אינה כי הערבים שיצביעו ליכוד הפכו לציונים לאומיים, אלא כי הם מאמינים שנתניהו הוא זה שבאמת יקדיש לחברה הערבית את המשאבים ותשומת הלב הנחוצה. ותוכנית 922 היא ההוכחה של נתניהו שאכן זה כך. בסקרי ההתאמה לראשות הממשלה נתניהו זוכה לשיעורי תמיכה גבוהים יותר מאשר בציבור היהודי.

במשותפת מריחים את זה ונאבקים בכך בהדגשת הבעיות לרבות מעשי הרצח, כאשר כל הלוויה או הפגנה בעניין מנוצלת למטרות הללו, וגם התכניות שמציגה הממשלה זוכות לביקורת נוקבת אף שבשיחות הפנימיות הם מברכים עליהן.

בשורה התחתונה - יהיו אשר יהיו התוצאות האלקטורליות, השינוי כבר כאן, והתקווה ברחוב הערבי שהוא לא ייעצר.