גוגל טוענת שהעמדה של מיקרוסופט לגבי חדשות היא ניסיון להשכיח את הפריצה אליה

לשתי ענקיות הטכנולוגיה היסטוריה של סכסוך על השפעת הטכנולוגיה על עולם החדשות

נשיא מיקרוסופט בראד סמית' מעיד בשימוע בוועדה בבית הנבחרים ביום שישי האחרון / צילום: Reuters, Kevin Lamarque
נשיא מיקרוסופט בראד סמית' מעיד בשימוע בוועדה בבית הנבחרים ביום שישי האחרון / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

ויכוח מתמשך בין שתי ענקיות טכנולוגיה ניצת מחדש ביום שישי, כשנשיא מיקרוסופט השתלח בגוגל ועורך הדין הראשי בענקית מנועי החיפוש השיב לו כגמולו.

הסכסוך המתוקשר ויוצא הדופן, במסגרתו עורך הדין אמר שמיקרוסופט מעבירה ביקורת על גוגל על מנת להסית תשומת לב מהתפקיד שלה בשתי פריצות סייבר שדווחו בציבור בעת האחרונה, הגיע בעקבות שימוע בקונגרס, שעסק בהשפעות של הפלטפורמות המקוונות על תעשיית החדשות. מדובר באחד מכמה סכסוכים מתוקשרים השנה הקשורים בעמק הסיליקון, כולל הסכסוך בין פייסבוק לאפל על נושאים הקשורים לפרטיות.

נשיא מיקרוסופט בראד סמית' דן בגוגל באריכות בהערות הכתובות שהכין לקראת השימוע ביום שישי, ואמר שחדשות באינטרנט הן המזון המזין את רשת החיפוש והפרסום של גוגל. הוא הציע דרכים בהן ענקית האינטרנט יכולה לתמוך טוב יותר בתעשיית החדשות. סמית' ביטא את תמיכתו בחקיקה שתיתן לארגוני חדשות יותר כוח מיקוח מול פייסבוק וגוגל.

תומכים אחרים בחוק כוללים את News Media Alliance, קבוצת מסחר בתעשיית החדשות הכוללת את "ניוז קורפ", המוציא לאור של "וול סטריט ג'ורנל".

כמה דקות לפני השימוע, סגן נשיא בכיר בגוגל לעניינים בינלאומיים, קנט וולקר, ענה בבלוג שלו. הוא הגן על תמיכתה של גוגל בעיתונות, וטען שהיא שילמה למפרסמים על לינקים לכתבות שלהם והאשים את מיקרוסופט ב"אופורטוניזם תאגידי במערומיו".

"הם חוזרים לספר הכללים הישן שלהם, להתקיף יריבות ולעשות שתדלנות על רגולציה שתגן על האינטרס שלהם", כתב וולקר. "כרגע הם טוענים טענות המשרתות אותם ואפילו מוכנים לסטות מהדרך שבה הרשת הפתוחה עובדת במאמציהם לפגוע ביריבות".

וולקר אמר ש"אין זה צירוף מקרים" שההתקפות של מיקרוסופט באו בתוך בדיקה מתמשכת של תפקידה של ענקית התוכנה בשתי פריצות סייבר בעת האחרונה.

למיקרוסופט אפליקציית חדשות ואתר שאוסף תוכן של מעל 1,200 מוציאים לאור. גוגל אמרה באוקטובר שהיא משקיעה מיליארד דולר במוצר שנקרא Google News Showcase שיתמוך במוציאים לאור ברחבי העולם.

וולקר תיאר את ההיסטוריה של מיקרוסופט בתמיכה בחדשות כ"רצופה חורים" ואמר שהיריבה שילמה למפרסמים פחות מגוגל.

מיקרוסופט סירבה להגיב על ההצהרה מצד גוגל. גוגל סירבה להגיב עוד.

הסכסוך הואץ בגלל ויכוח סובב עולם לגבי תקנות חדשות שבמסגרתן פלטפורמות תוכן יצטרכו לשלם למפרסמים על לינקים לאתרי החדשות שלהם. בחודש שעבר, הציגה אוסטרליה חקיקה שהייתה גורמת לתשלומים כאלה, וכפתה על פייסבוק ועל גוגל חתימה של הסכמי זיכיון לכמה שנים עם ספקיות תוכן חדשותי כגון "ניוז קורפ".

לפני כן איימה גוגל לצאת מאוסטרליה בגלל החקיקה.

בעדות שלו מיום שישי, תיאר סמית' את החוק האוסטרלי כסביר והציג את תוכניות גוגל לצאת מאוסטרליה כפגיעה במדינה, בעם האוסטרלי ובמפרסמי החדשות. הוא אמר שהוא ומנכ"ל מיקרוסופט סטיה נאדלה הבטיחו לראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון שהם מוכנים להריץ את מנוע החיפוש Bing בשולי רווח נמוכים מגוגל מפני שהיה חשוב לחברה "שכולנו נצליח ביחד".

"כשחברות מתחילות לאיים על מדינות ואומרות שאם המחוקקים בהן יחוקקו חוקים שלא מוצאים חן בעיני החברות הן יקומו וילכו, אז נראה שמשהו יצא מאיזון", אמר סמית'. הוא הוסיף: "אף אחד לא צריך להיות מעל החוק. אף אדם, אף ממשלה, אף חברה ואף טכנולוגיה".

הלחץ מצד מיקרוסופט מגיע בתוך כך שגוגל מגנה על עצמה מהתביעה של משרד המשפטים האמריקאי, שהוגשה בסתיו של השנה שעברה. במסגרת התביעה נטען שהחברה שומרת על מעמדה כמנוע החיפוש המוביל באינטרנט באופן לא חוקי על ידי חתימה על הסכמים עם עסקים שונים הפוגעים במתחרים שלהם. המשפט בנושא זה לא צפוי להתחיל לפני סוף 2023 אבל הלחץ הרגולטורי כבר גרם למתחים בין חברות טכנולוגיה העומדות כעת בוושינגטון מול בחינה דקדקנית יותר מבעבר.

היריבות העמיקה כשהחברות התרחבו לתחומים חדשים

מיקרוסופט וגוגל נלחמו מי תהיה שומרת הסף של האינטרנט מאז ראשית שנות ה־2000, כשאינטרנט אקספלורר החל לפנות מקום למה שהיה אז סטארט-אפ של חיפושים באינטרנט. כשמיקרוסופט התגוננה בפני חקיקה בתחום ההגבלים העסקיים, גוגל עלתה בבולטות שלה ומוצר כרום שלה הפך לדפדפן האינטרנט המוביל, לספקית שירותי דואר ולשירות טלפון סלולרי. מתחים בין חברות הטכנולוגיה החמירו כשהתחרות ביניהן התרחבה לתחומים חדשים.

מיקרוסופט וגוגל הן שותפות ויריבות במספר תחומים עסקיים. מנוע החיפוש Bing של מיקרוסופט מתחרה במנוע של גוגל, הפופולרי יותר. ניסיונותיה של גוגל להקים מחלקת מחשוב ענן שמים אותה בתחרות יותר ישירה עם מיקרוסופט. אבל ענקית התוכנה מרדמונד, וושינגטון, גם מסתמכת על תוכנת אנדרואיד של גוגל בחלק ממחשבי המגע שלה בסדרת Surface.

למיקרוסופט היסטוריה ארוכה של שתדלנות נגד גוגל. תחת הנהגתו של סטיב באלמר כמנכ"ל, החלה מיקרוסופט בקמפיין פרסומות נגד גוגל שכונה "Scroogled" ורץ מ־2012 עד 2014.

כשנאדלה לקח את המושכות על החברה ב־2014, הוא ביקש מערכת יחסים שקטה יותר והפסיק במסע הפרסום. המנכ"ל האחראי עליו, מארק פן, עזב בשנת 2015. ב־2016, מיקרוסופט וגוגל חתמו על שביתת נשק ושתי החברות משכו את התלונות הרגולטוריות שהגישו זו נגד זו בכל העולם.

מיקרוסופט הכניסה כ־7.7 מיליארד דולר מחיפושים במנועי חיפוש ומפרסומות בשנת הכספים האחרונה. גוגל הכניסה באותה תקופה כ־104 מיליארד דולר ממנוע החיפוש שלה.