המדינה לבג"ץ: 1,886 ישראלים בלבד מעוניינים לשוב לארץ; האומנם?

ישראלים המתגוררים בחו"ל מספרים לגלובס כי איש לא פנה אליהם, וכי הם מעוניינים להגיע לארץ • התנועה לאיכות השלטון: לבטל לאלתר את המכסה של 3,000 נכנסים ביום

נתב"ג ריק בצל הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג ריק בצל הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

המדינה טוענת היום (ב') בדיון בבג"ץ כי יש כ-1,886 ישראלים רשומים שמבקשים להגיע לישראל. התנועה לאיכות השלטון, אחת מהעותרות נגד המדינה, טוענת בתגובה כי אם כך יש לבטל את מכסת הנוסעים.

המדינה ערכה לדרישת בג"ץ סקר שמבקש לבדוק כמה ישראלים מבקשים להיכנס לישראל לפני הבחירות. המדינה פירטה את מספר המבקשים כאמור, בשעה שהמכסה שהיא קבעה לנכנסים ליום עומדת על 3,000. לפיכך לא ברור מדוע דרושה מכסה.

לפי ממצאי המדינה, כ-200 ישראלים מבקשים להגיע מרוסיה, כ-170 מגרמניה, 156 מאיטליה ו-146 מארה"ב. שאר המבקשים פזורים ברחבי העולם. 

נציין כי ישראלים המתגוררים בחו"ל מספרים כי איש לא פנה אליהם, וכי הם מעוניינים להגיע לארץ. אחד מהם אמר לגלובס: "המספר מצוץ מהאצבע. אני מאוד רוצה לחזור, ואיש לא פנה ושאל אותי". רוח דומה משמיעים ישראלים שגרים בחו"ל בקבוצות ברשתות החברתיות, שם הם טוענים כי מספר המבקשים להגיע לישראל גבוה בהרבה. 

עוד נציין כי  לפי הסקר של המדינה, רק 9 אנשים מצרפת רוצים להגיע לישראל לפני הבחירות, אולם לגלובס פנה אדם מצרפת הטוען כי יש מאות ישראלים שמבקשים לטוס מצרפת לארץ.

מוקדם יותר היום אישרה ועדת הכלכלה את ביטול מגבלת היעדים' וחברות התעופה כבר עודכנו כי מהלילה בחצות (16.3) לא תהיה עוד מגבלת יעדים, והחברות יוכלו להפעיל טיסות מכל יעד, בכפוף לאישור נתב"ג.

כל הדרמה הזו מתרחשת שמונה ימים לפני הבחירות, כאשר אותם מבקשים להגיע ארצה יידרשו להספיק לבצע בדיקות קורונה (72 שעות לפני טיסה), למצוא טיסה (רצוי במחיר שפוי) ולהגיע לבידוד במקרה שאינם מחוסנים. הנוסעים המבודדים יוכלו להצביע מקלפיות מיוחדות למבודדים. 

איכות השלטון: לבטל את מגבלת מכסת הישראלים בכניסה לארץ

ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור, הגיב על תגובת המדינה בעתירת התנועה לבג"ץ לפתיחת השמיים לאזרחים ישראלים לפני הבחירות, ואמר: "אם הסקר שביצעה המדינה אכן משקף את מספרם של הישראלים התקועים בחו"ל, הדבר מוכיח כי אין צורך כלל בהגבלות. יש לבטל את מגבלת מכסת הישראלים בכניסה לארץ, ולהפסיק ליצור כשלי שוק עם רגולציה מיותרת שעולה לציבור הישראלים שמעוניינים לחזור לארץ סכומי עתק בעקבות ניפוח מחירים על-ידי חברות התעופה וסוכנויות שונות".

לדבריו, "אנו נמצאים שבוע בלבד לפני הבחירות, וחובה לאפשר לישראלים שרוצים לחזור הביתה את האפשרות לעשות זאת ולממש את זכותם הדמוקרטית הכל-כך בסיסית". 

הדיון בבג"ץ הסתיים בשעה זו, והחלטה תינתן בהמשך. 

חברות התעופה מוסיפות יעדים

בתוך כך, חברות התעופה כבר נערכות עם לו"ז לשמיים פתוחים (ליעדים). ארקיע מודיעה כי כבר בשבוע הבא תוסיף טיסות לסיישל, לדובאי ולאבו דאבי, לבלגרד, לטיבליסי, לבטומי, לפריז, לפרנקפורט ולקייב.

לדברי עוז ברלוביץ', המשנה למנכ"ל ארקיע, "אנו רואים מדי יום ביקוש מאד גבוה מצד ישראליים המבקשים לטוס לחו"ל ולחזור לישראל ממגוון יעדים בעולם. אנו עוקבים באדיקות אחר החיפושים הרבים ברשתות לטיסות ביעדים בינלאומיים וכן עדים לפניות רבות במרכז ההזמנות שלנו, כמו גם אלפי כניסות ביום לאתר האינטרנט החדש של החברה".

לדבריו, מחירי הטיסות יתחילו מ-300 דולר לדובאי, מ-260 דולר לבטומי ולבלגרד ומ-490 דולר לסיישל. החברה תציע גם חבילות נופש ליעדים הללו. 

גם טורקיש איירליינס מכריזה על חזרתה ללוח הטיסות. טיסה ראשונה תמריא מתל אביב לאיסטנבול ב-18 במרץ.