טיסות החילוץ הופכות למדגרת קורונה? עשרות חולים בטיסות לישראל בשבוע האחרון

חלק מהנוסעים אותרו בבדיקות שמתקיימות אחרי הנחיתה בנתב"ג, מה שמעלה שאלות לגבי מהימנות הבדיקות השליליות שהם מציגים לחברות התעופה • משרד הבריאות: "נוסעים ששהו בקרבת אותם מאומתים על הטיסה מקבלים עדכון"

מטוס של ישראייר / צילום: תמר מצפי
מטוס של ישראייר / צילום: תמר מצפי

עשרות חולי קורונה אותרו על טיסות הנכנסות לישראל בימים האחרונים - כך עולה מנתוני משרד הבריאות. לא ידוע אם הם אותרו בבדיקות הקורונה שנעשות מיד אחרי הנחיתה, או במהלך הבידוד הנדרש מנוסעים שלא חוסנו או החלימו. בכל מקרה, המשמעות היא שככל הנראה מאות נוסעים ביום היו ועודם חשופים לסכנת הדבקה במטוסים הצפופים, המשיבים ישראלים לארץ דרך כמה נמלי תעופה בודדים, לפי החלטת הממשלה.

בניסיון למנוע כניסת חולי קורונה לישראל, הרשויות בישראל דורשות הצגה של בדיקת קורונה שלילית (בטכנולוגיית PCR) מ-72 השעות האחרונות. מי שצריכות לאמת את מהימנות הבדיקה והתאריך הן חברות התעופה שעל טיסותיהן עולים הנוסעים הישראלים. בנוסף, מתקיימת בדיקת קורונה בנתב"ג מיד אחרי הנחיתה. אחרי הבדיקה ועוד לפני קבלת התוצאות מתפזרים הנוסעים לבידוד של שבועיים או לביתם עד לקבלת תשובה שלילית, אם הם החלימו כבר או חוסנו.

מכיוון שיש נוסעים רבים ברחבי העולם המנסים לחזור לישראל, ומעט טיסות "חילוץ", חלק גדול מטיסות החילוץ צפופות במיוחד. כך למשל טיסת ישראייר מפרנקפורט ביום רביעי שעבר הייתה מלאה כמעט לחלוטין בישראלים מרחבי העולם שהגיעו לגרמניה במטרה להמשיך לישראל.

כעת, מעיון בנתוני משרד הבריאות המתפרסמים באינטרנט בנוגע למקרי הקורונה ולחשיפה, מתברר כי חלק מהטיסות שהגיעו לארץ בימים האחרונים נשאו בקרבן חולי קורונה, שעשויים להיות מדבקים. אם הדבר נכון, הרי שטיסות החילוץ עצמן הופכות למדגרה אפשרית של הדבקה בקורונה ועלולות להפיץ בישראל את המחלה.

למשל, ביום רביעי שעבר, 10 במרץ, מוזכרים בעמוד "איתור מקומות חשיפה לנגיף קורונה" של משרד הבריאות 13 חולי קורונה שהגיעו לישראל מיעדים כמו אוקראינה, ארה"ב, קנדה וצרפת (דרך טיסות מעבר). יום לאחר מכן, 15 חולי קורונה אותרו בדיעבד כמי שהיו על טיסות שנחתו בישראל, ממקורות כמו ארה"ב, אתיופיה ואוקראינה.

באתר משרד הבריאות נכתבת מדינת המקור של החולה, אולם לא תמיד הטיסה שדרכה הגיע לישראל, ולעתים הטיסות מופיעות באופן משובש, כפי שככל הנראה הנוסעים מילאו בעצמם בטופס הכניסה לישראל.

בין הטיסות שבהן אובחנו חולים: טיסת אל על מצרפת ב-10 במרץ, טיסת אל על מניו יורק ב-11 במרץ, טיסת אתיופיאן איירליינס ב-11 במרץ ועוד. בסך-הכול מוזכרים 98 מקרי קורונה בשבועיים האחרונים, בהם נרשמו טיסות בודדות בכל יום (לרשימה המלאה).

בעבר דווח על אפשרות להזמין תוצאות בדיקות פיקטיביות באמצעות הוואטסאפ או לזייף בדיקות שליליות על סמך דוגמאות מבדיקות של אחרים. ייתכן גם כי אדם שאובחן כמי שאינו חולה קורונה יפתח את המחלה ואת הסיכון להדבקה במהלך שלושת הימים אחרי הבדיקה, ועוד לפני הטיסה עצמה. ייתכן גם כי החולים שאותרו נדבקו אחרי הטיסה, אולם זמן הדגירה הממוצע של המחלה (3-5 ימים) והזמן הנדרש לאבחון מצמצמים אפשרות זאת לגבי הנוסעים שנכנסו לישראל בשבוע האחרון.

נכון לעכשיו, לא ברור אם כל הנוסעים שהיו על הטיסה קיבלו הודעה כי נחשפו לחולה מאומת, או רק נוסעים שישבו ליד הנוסעים שהתגלו בדיעבד כחולים ונוצר עמם קשר.

משרד הבריאות מסר בתגובה: "חולים מאומתים לא מורשים לעלות על טיסה לישראל. מי שיצא חיובי בארץ המוצא, לא יוכל להגיע ארצה עד שיבריא. החולים המדווחים באתר משרד הבריאות הם חולים שנתגלו לאחר נחיתתם בישראל, בין אם בבדיקה בשדה התעופה ובין אם בימים שלאחר חזרתם. נוסעים ששהו בקרבת אותם מאומתים על הטיסה מקבלים עדכון מצוותי החקירה של פיקוד העורף". 

בחודש האחרון, במשרד הבריאות חוזרים שוב ושוב על החשש הכבד מפני הפיכת נתב"ג ל"שער כניסה" לווריאנטים שונים של הקורונה, שבכוחם לפגוע במבצע החיסון. נדגיש כי נכון לשלב אין וריאנט שהוכח באופן מדעי כעמיד בפני החיסון, אך הכניסה לישראל דרך נתב"ג מוגבלת, מתוך אותם חששות.

כך למשל, רק השבוע אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש מערך שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי "אנחנו יודעים שהחיסון יעיל למוטציה הבריטית, אבל יש גם את המוטציה הדרום אפריקאית שנגדה החיסון עדיין עובד אבל פחות. אנחנו צריכים לוודא שלא ייכנסו מוטציות נוספות דרך נתב"ג".