בחירות 2021 | בלעדי

דילמה יקרה: כמה יעלה לירון זליכה לפרוש מהמרוץ לכנסת?

פרופ' ירון זליכה העמיד ערבות אישית של 1.6 מיליון שקל למפלגתו • מרשימת התורמים והערבים לקמפיין המפלגה הכלכלית שהגיעה לידי גלובס עולה כי בסה"כ הועמדו ערבויות בסך 3 מיליון שקל • אם המפלגה תתמודד ותקבל לפחות 1% מקולות הבוחרים היא תזכה לכספי מימון מפלגות, גם אם לא תעבור את אחוז החסימה • המפלגה הכלכלית: "הנושא הכספי לא מהווה שום שיקול"

פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף

האם זו הסיבה שתגרום לפרופ' ירון זליכה להישאר במרוץ עד הרגע האחרון ולא לפרוש? יו"ר המפלגה הכלכלית פרופ' ירון זליכה העמיד ערבויות למפלגה שבראשותו בגובה 1.6 מיליון שקל - כך עולה מבדיקת גלובס.

זליכה העביר את הערבויות בשני חלקים, הראשונה בסך 1.1 מיליון שקל, ב-29 בינואר, בשלב מוקדם יחסית שבו הכריז על ריצה לכנסת. הערבות השנייה בסך חצי מיליון שקל הועברה לאחרונה, ב-3 במרץ, כאשר מצבו של זליכה בסדרים מראה כי הוא מתנדנד סביב אחוז החסימה.

ערבות נוספת בגובה 1.1 מיליון שקל הועברה למפלגתו של זליכה על ידי איש ההייטק וההון סיכון מודי רוזן, לצד ערבות בגובה 264 אלף שקלים (במצטבר) של נדב עשהאל המתמודד ברשימה ו-25 אלף שקלים של מתמודד נוסף במפלגה בשם איציק תורג'מן. 210 אלף שקלים נוספים של ערבות הועברו על ידי מירב שמש. בסך-הכול הועמדו למפלגתו של זליכה ערבויות בסך של 3 מיליון שקל, ובנוסף 240 אלף שקל כתרומות.

יש לציין כי התרומות אכן נמצאות באתר מבקר המדינה, במקום המיועד לכך - חלק שבו נדרשת המפלגה לדווח על התרומות. עם זאת, הערבויות שהועמדו למפלגה לא עודכנו - אולם על כך אמרו במפלגה בתגובה לשאלת גלובס, כי מדובר ב"טעות טכנית, והעניין יתעדכן ביממה הקרובה".

הערבויות הגבוהות שהעמידו זליכה ונוספים למפלגה יכולות להוות את הסיבה העומדת מאחורי ההתעקשות שלו להמשיך ולהתמודד בבחירות גם כעת, למרות שהסקרים לא מנבאים כי יעבור את אחוז החסימה. על פי הסעיף בחוק מימון מפלגות - מפלגה שזכתה להצבעה של אחוז אחד מסך הקולות הכשרים, מקבלת לידיה מימון בגובה 1.4 מיליון שקל (יחידת מימון אחת). כלומר, זליכה עשוי להעדיף להמשיך להתמודד גם עכשיו שבוע לפני הבחירות למרות שלפי כל הסקרים המעודכנים הוא לא עובר את אחוז החסימה - מאחר שלפחות חלק מהכסף שהושקע יוחזר לו.

ד"ר אסף שפירא, ראש התכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, מסביר לגלובס כי "הסעיף הזה עשוי לשכנע רשימות רציניות, שיש להן קהל תומכים משמעותי-יחסית ולכן עשויות לקבל יותר מאחוז מהקולות, להתמודד לכנסת. וזה בסדר גמור - אנחנו לא רוצים שרשימות שזוכות לתמיכה בציבור לא יתמודדו רק בגלל שיקול כספי. המימון הזה גם יכול לשכנע רשימות כאלה, בימים האחרונים לפני הבחירות, להישאר במרוץ ולא לפרוש, בתקווה לכסות במעט על הפסדיהן. אבל לא סביר שמישהו יקים מפלגה רק כדי להתמודד ולזכות במימון הזה, כי קמפיין רציני עולה הרבה יותר מ-1.4 מיליון שקל".

השבוע פרש פרופ' יורם יובל מהתמודדות לכנסת במסגרת המפלגה, וזליכה עצמו הוציא הודעה המאשרת כי הפרישה הגיעה על רקע הסקרים הלא מעודדים. הודעת המפלגה כללה גם גינוי מסוים לסקרים: "חבל שמסע הלחצים האינטרסנטי, שהופנה אך ורק כלפי המפלגה הכלכלית, מנע מיורם לשרת את עם ישראל בכנסת. הציבור לא מאמין לפייק סקרים, ואם כל מי שרוצה להצביע עבורנו לא יושפע מהם ויביא איתו עוד מתלבט אחד לקלפי, נהיה הפתעת הבחירות ובגדול". 

מהמפלגה הכלכלית נמסר: "המפלגה הכלכלית בדרך להיות הפתעת הבחירות. אנו מציעים לא להאמין לפייק-סקרים המתפרסמים בתקשורת שטועים פעם אחר פעם. במשאל ציבורי רחב של מאות אלפי אנשים אנו מזהים שיעור תמיכה של כ-5 מנדטים. הנושא הכספי לא מהווה שום שיקול. השבוע האחרון של הבחירות ובפרט יום הבחירות מהווים חלק נכבד בתקציב הקמפיין. לו היינו מכוונים ל-1% מהקולות, המפלגה לא הייתה נערכת ביתר שאת לבחירות ומשקיעה סכום לא מבוטל. נציין כי פרופ' זליכה מקצה מכספו הפרטי סכום חסר תקדים למועמד פוליטי לטובת הקמפיין וממשיך להוציא גם בימים אלה - מה שלא עולה, בלשון המעטה, בקנה אחד עם הטענות".

הערבויות למפלגה הכלכלית:

ירון זליכה - 1.6 מיליון שקל

מודי  רוזן - 1.1 מיליון שקל

נדב עשהאל - 264 אלף שקל

מירב שמש - 250 אלף שקל

איציק  תורג'מן ואלי כהן - 25 אלף שקל כל אחד