טיסה וזריקה בכרטיס אחד: כך מגיעים אלפי ישראלים שגרים בחו"ל להתחסן בארץ

בזמן שמשרד החוץ מטיס דיפלומטים להתחסן בארץ, שאר אזרחי ישראל שחיים בחו"ל מחפשים דרכים יצירתיות אחרות, לפעמים תוך כדי עקיפת תקנות משרד הבריאות - מחיסון בשרוול המטוס ועד פוליסות זמניות דרך קופות החולים • ועוד אבסורד: חברה שמציעה פוליסה כזאת פועלת עם משרד הבריאות

דיפלומט שהגיע להתחסן, במסגרת הקמפיין של משרד החוץ / צילום: משרד החוץ
דיפלומט שהגיע להתחסן, במסגרת הקמפיין של משרד החוץ / צילום: משרד החוץ

בימים אלה מתארגנת טיסה מעניינת מקפריסין לישראל, שכולה למטרה אחת - התחסנות. בקבוצת הוואטסאפ שמארגנת את המבצע, מסבירים למתעניינים: "הטיסה תצא מקפריסין לישראל, והאנשים אשר עליה יחוסנו בשטח האווירי. הטיסה תחזור לאחר כמה שעות לקפריסין ולאחר שלושה שבועות אותה טיסה בדיוק תצא שוב. אין להעלות על הטיסה מזוודות, ולא תהיה יציאה מהשטח האווירי של נתב"ג. כרגע הערכת המחיר לכל החבילה נעה בין 450-550 דולר ללא מסי נמל. הטיסה תצא לפועל אם יירשמו לפחות 100 אנשים".

לפי התוכנית, כאשר הטיסה תנחת, תגיע ניידת של מד"א לפגוש את המתחסנים בשרוול. הם יתחסנו, ימתינו כ-30 דקות, ויעלו חזרה למטוס. המטרה של אי שחרורם לתוך שדה התעופה היא למנוע את הצורך בבידוד.

התחסן וטוס, גרסת הדיפלומטים

הפורמט הזה כבר מתקיים בארץ בחודשים האחרונים, אבל רק לדיפלומטים, לשליחים ישראלים, לבני ובנות זוגם ולילדיהם עד גיל 16. עשרות טיסות שהגיעו ארצה מיעדים שונים בעולם הביאו אלפי מתחסנים שירדו משרוול המטוס, קיבלו חיסון, המתינו מעט ועלו חזרה על הטיסה בלי שכף רגלם דרכה בשטחי מדינת ישראל. מספר השליחים הישראלים שמתחסנים במסגרת קמפיין משרד החוץ עומד על כ-1,400. עד כה קיבלו כשליש מהם שתי מנות חיסון וכ-200 את מנת החיסון הראשון. השבוע נחתו השליחים שמתגוררים בדרום אמריקה. מפאת הטיסה הארוכה שעברו (חלקם יותר מ-20 שעות) הם יישארו לילה אחד בבידוד ומחר ימריאו חזרה לפנמה. כמה טיסות כבר בוצעו מגרמניה.

במקביל, כ-500 חיסונים נשלחו השבוע לניו יורק ולשם יגיעו השליחים שמתגוררים בארה"ב. חלק מהשליחים בארה"ב קיבלו חיסונים בארה"ב במסגרת הסכמים בין המדינות. במשרד החוץ מתגאים שישראל היא המדינה היחידה בעולם שדואגת לחסן את כל השליחים ועובדי הנציגויות הפזורים בעולם. אבל מה לגבי ישראלים שחיים בחו"ל שאינם שליחים והיו שמחים להתחסן, ומוכנים גם לשלם על כך מחירים גבוהים? משרד הבריאות לא חושב שמגיעים להם חיסונים. אבל המציאות אחרת.

 
  

מיהו ישראלי שזכאי לחיסון

הרעיון לנסוע להתחסן בשרוול הוא רק דוגמה אחת לטרפת שאחזה באזרחים ישראלים שנמצאים בחו"ל - חלקם לכמה שנים חלקם לכל החיים. רבים מהם מנסים למצוא דרכים שונות להגיע לישראל ולהתחסן. אלא שאם עד לאחרונה החסם העיקרי היה עצם השאלה איך מגיעים לישראל, כעת מתברר שגם תקנות משרד הבריאות אינן מאפשרות לכאורה למי שמרכז חייו אינו בישראל להתחסן. בפועל, נמצאו מגוון דרכים לעקוף את התקנות הללו.

ליאור ברק, מנהל האגף לפיקוח קופות החולים מטעם משרד הבריאות, מסביר שמשרד הבריאות הקצה את החיסונים לתושבי ישראל שמרכז חייהם נמצא כאן. "החיסונים אינם מיועדים לאזרחי ישראל שחיים במדינות אחרות ואינם מבוטחים בקופות החולים. לא נרכשו מספיק חיסונים עבור כל האזרחים הישראלים שמרכז חייהם בחו"ל, ומספרם מגיע למיליון איש בקירוב.

כדי להשיג חיסון על אדם להיות, בעיקרון, בעל חשבון בביטוח לאומי ומספר קופת חולים פעיל. תושבים חוזרים לאחר חמש שנים בחו"ל, שהוכרו ככאלה על ידי משרד הפנים, יכולים להתחסן כאשר האישור של משרד הפנים שהם תושבים חוזרים הוא הוכחה לכך שמרכז חייהם אכן כאן. ישראלים ששהו בחו"ל פחות מחמש שנים, ולא שילמו תשלומי ביטוח לאומי במהלך תקופה זו, יצטרכו לחדש את ההתקשרות שלהם עם ביטוח לאומי ולהראות כך שהם מחזירים את מרכז חייהם לישראל, ואז יוכלו להתחסן אחרי תקופת הכשרה.

המעקף של קופות החולים

הסוגיה הבוערת היא ישראלים המגיעים לישראל כתיירים עם ביטוח בריאות פרטי, אם מקופות החולים ואם מביטוחי הבריאות הפרטיים. על פי התקנות, הם אינם יכולים להתחסן. אבל כאן מתחיל הפער בין התקנות למציאות: בשיחת לקוח סמוי לכללית שנועדה לברר מהן הזכויות של ישראלים כתיירים בנוגע לקבלת חיסון, נאמר כי על המגיעים ארצה לרכוש פוליסת ביטוח, של הראל או של איילון, וכך לקבל חיסון.

שתי החברות אכן מציעות פוליסה המעניקה שירותי בריאות של הכללית אך מחריגות מתן חיסונים, לפחות על הנייר. בפועל, אומרים ישראלים שרכשו את הפוליסות - זו דרך לקבל חיסון, וחלקם כבר התחסנו כך. בשיחת לקוח סמוי עם חברת הביטוח דיוויד שילד, נמסר לנו שישראלים תושבי חו"ל רשאים לרכוש ביטוח רפואי מלא הכולל שירותי בריאות בכללית "ובתוך זה חיסונים". המחיר נקבע לפי הגיל ואת הביטוח יש לרכוש לתקופה של חודש לפחות (המחיר שנמסר לנו למבוטחת בת 48 עומד על 840 שקל בחודש).

בקופת חולים מאוחדת הציעו לאזרח ישראלי שמבקש להגיע לארץ את האפשרות להצטרף לתוכנית לתושבי חוץ למינימום חצי שנה. העלות החודשית שנמסרה בשיחת לקוח סמוי היא 450 שקל לחודש (2,700 שקל לחצי שנה).

בקופת חולים לאומית הופנינו להתעניין בפוליסת ביטוח של חברת מנורה או לבדוק התחסנות ישירה בבתי חולים. במכבי מוצעת התוכנית מכבי וולקאם בעלות שמתחילה ב- 380 שקל לחודש (למינימום ארבעה חודשים). הנתיית הביטוח ברכישתו לטווח של מכמה חודשים נועדה להוכיח שמדובר באדם שחזר לישראל ולא בתייר. אלא שבפועל איש אינו בודק אם הרוכש אכן המשיך לשהות בישראל - אלא רק שהוא שילם.

מגורם המקורב לאחת מקופות החולים נמסר כי בעת השקת הפוליסות הללו השמים היו סגורים, והן אכן הגיעו בעיקר למי שמרכז החיים שלהם פה, למשל סטודנטים זרים או עיתונאים זרים. "זה האינטרס של ישראלים שמי שנמצא פה יהיה מחוסן. תשלום של קרוב ל-2,000 שקל לארבעה חודשים, משמעותו שלא הרבה אנשים ישתמשו בתוכנית הזו. זה לא יגמור את מאגר החיסונים של ישראל".

על פי בירור עם משרד הבריאות, הצעה כזו אינה תואמת את התקנות. בתגובה לפניית גלובס אמר משרד הבריאות כי הדברים יובהרו מול קופות החולים. לגלובס אף נודע כי חברות הביטוח נדרשו להבהיר את הנושא למבוטחים.

פירצה ושמה מד"א: אף אחד לא בודק בתחנות

פירצה נוספת שמאפשרת לישראלים בחו"ל להשיג חיסון בניגוד לתקנות לכאורה היא מד"א. לגלובס נודע כי מתחמי החיסונים של מד"א אינם מחוברים למחשבים של קופות החולים ולכן קשה לאמת את הקשר בין המתחסן לביטוח לאומי ולקופות החולים ברגע ההתחסנות, וישראלים רבים עם תעודת זהות ישראלית שאינם מתגוררים בארץ, התחסנו כך אחרי שהצליחו להגיע לישראל. בקמפיינים שונים, שבהם הוצבה ניידת של מד"א כדי לעודד התחסנות כך ליד ברים בתל אביב, בכניסה לשווקים או ליד ישיבות בבני ברק, כל מי שרצה הוזמן להתחסן.

האופציה הזאת "רצה" בקבוצות של ישראלים שמתגוררים בחו"ל שהציעו לנוסעים לעקוב אחר מיקומן של הניידות ברחבי הארץ. נראה כי משרד הבריאות מודע לפירצה הזאת, אך העדיף במקרה הזה להנגיש את החיסונים בשיאו של הקמפיין לעידוד התחסנות. נציין שלאורך כל התקופה הזאת הגיעו לארץ גם מטוסים פרטיים, ואלה יכלו בעיקרון להביא איתם מתחסנים לתחנות מד"א.

לאחר שההזדמנות הזאת נודעה בציבור, התחילה גם תיירות החיסונים הממוסדת שמשרד הבריאות רצה למנוע. לדוגמה, א’ הגיעה לישראל השבוע כדי להתחסן. "יש מצוקה אדירה בקרב ישראלים שמתגוררים בחו"ל ורוצים להגיע לארץ", היא אומרת. א’ רכשה את פוליסת מכבי וולקאם. "לא הייתי רוכשת את הפוליסה, שעלתה לי יותר מ-2,000 שקל לארבעה חודשים, אם לא הייתי רוצה להתחסן. כמעט כל מי שהיה על הטיסה הגיע כדי להתחסן".

ובחזרה לנתב"ג - רבים מהישראלים היו מעדיפים להתחסן בשדה התעופה בלי להידרש לבידוד, כלומר להתחסן בשטח האווירי, כפי שתואר לעיל. לגלובס נודע כי חברת דיוויד שילד פועלת עם משרד הבריאות להקמת מערך חיסונים בנתב"ג במתכונת נחת והתחסן. ממשרד הבריאות נמסר בעניין זה: "המשרד בוחן את הנושא ויפרסם את הנחיותיו בהתאם לכך".

תגובות

קופת חולים לאומית: "אין לנו פוליסות שאנחנו מוכרים. אנחנו לא מחסנים תיירים, וראיתי במו עיניי תיירים מנסים להתחסן ולא מתקבלים. אנחנו בודקים כל אחד באופן אישי כדי לדעת אם הוא לא בא לארץ באופן זמני, או לתקופה של לפחות חצי שנה. אין לנו כזאת כמות עצמוה, ולכן אנחנו יכולים לבדוק אותם אחד אחד". 

קופת חולים מכבי: "התוכנית מיועדת לאנשים ששוהים בארץ לתקופות ארוכות. משך ההצטרפות המינימלי הוא ארבעה חודשים והיא כוללת את מרבית שירותי סל הבריאות בישראל".

אלון קצף, נשיא חברת PassportCard ו-DavidSheild: "בחודשים האחרונים אנו מקבלים מאות פניות מלקוחות DavidSheild ברחבי העולם המבקשים להגיע לארץ להתחסן, חלקם מתגוררים במדינות עולם שלישי, עם מערכות בריאות שאינן מתפקדות. אנו פועלים ביחד עם משרד הבריאות להקמת מערך חיסונים בנתב"ג. על פי המתווה המוצע, מבוטחי DavidSheild שעומדים בקריטריונים שיגובשו על ידי משרד הבריאות, יוכלו להגיע לארץ בטיסות ייעודיות, להתחסן בנתב"ג ולטוס חזרה למדינת היעד לאחר כמה שעות, בלי להיכנס לבידוד. ההחלטה בדבר הזכאות תיקבע על ידי משרד הבריאות בימים הקרובים".

קופת חולים כללית: "צירוף למסלולי הביטוח השונים נעשה על ידי חברות הביטוח. כללית הינה נותן השירות הרפואי".