בג"ץ עדיין לא קיבל החלטה, אבל חברות התעופה כבר מבטלות טיסות

שופטי בג"ץ מתחו אתמול ביקורת על מתווה השמיים הפתוחים של המדינה, אך עדיין לא פרסמו את החלטתם בנושא • בינתיים, מי שתכנן להגיע לישראל כדי להצביע בבחירות יתקשה לעשות זאת

נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ
נתב"ג / צילום: צביקי אברמוביץ

מאות ישראלים שהזמינו כרטיסי טיסה לישראל חווים ביטולי טיסות שתוכננו לימים הקרובים. נוסעים שמתגוררים בגרמניה וביקשו להגיע לישראל לפני הבחירות סיפרו לגלובס כי הזמינו טיסות עם אל על מברלין ומפרנקפורט אולם התבשרו כי הטיסות שהוזמנו לתחילת השבוע הבא - בוטלו. לפי הנוסעים, בקבוצת הישראלים שמתגוררים בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל, מאות חווים סיטואציה דומה. "הזמנו כרטיס נוסף עם לופטהנזה ונקווה שהטיסה הזו לא תבוטל", אומרת לגלובס י' שתיכננה להגיע מגרמניה. "זו פשוט שערורייה. שריינו כמה טיסות ליתר ביטחון וקיבלנו הודעת ביטול על כולן".

י', בדומה לישראלים רבים אחרים השוהים מחו"ל, תמהה על הנתון שסיפקה המדינה לבג"ץ לפיו רק 1,886 ישראלים ששוהים בחו"ל מבקשים להגיע לישראל לפני הבחירות. ישראלים רבים זעמו על הממצאים שהציגה המדינה לבגץ בדיון השלישי שנערך בעקבות העתירות שהוגשו נגדה, בין השאר בטענה כי היא מפרה את זכויות האזרחים לשוב למדינתם ולהצביע בבחירות עם מתווה השמיים הכולל מכסה של 3,000 נוסעים ביום. כך, לדוגמה, טענה המדינה כי רק 9 אזרחים שנמצאים בצרפת מבקשים לבוא לישראל, בשעה שישראלי שחי בפריז אמר לגלובס כי מדובר במאות: "זה מספר מצוץ מהאצבע. איש לא פנה ושאל אותנו". מגרמניה נטען כי 169 איש מעוניינים להגיע לפני הבחירות. לפי י', בפועל מדובר במספר כפול ומכופל: "אנחנו מוצפים בקבוצות הוואסטאפ במאות ישראלים מתוסכלים".

"יש גם את החשש שהתקנות ישונו וניתקע בישראל"

בתוך כך, אחרי הדיון אמש, השלישי במספר בעניין מתווה התעופה, אמנם שופטי בג"ץ מתחו ביקורת על התנהלות המדינה - אך עד כה לא סיפקו את החלטתם. בין העותרות גם התנועה לאיכות השלטון, שעתירתה עסקה בפגיעה בזכות האזרחים להצביע בבחירות הקרבות.

ראש האגף המשפטי בתנועה, עו"ד תומר נאור, הפציר בבית המשפט כי "אנו נמצאים שבוע בלבד לפני הבחירות, חובה לאפשר לישראלים שרוצם לחזור הביתה את האפשרות לעשות זאת ולממש את זכותם הדמוקרטית הכל כך בסיסית".

בזמן הקצר שנותר, שבוע בלבד, על הישראלים ששוהים בחו"ל להספיק לבצע בדיקה קורונה PCR לפני הטיסה, בהנחה שזו הוזמנה ולא תבוטל. לאור אי הוודאות הזו, ישראלים רבים כבר ויתרו על הגעה ארצה. "כל שנה אנחנו מגיעים לבחירות, אבל השנה זה בלתי אפשרי. אנחנו לא יכולים להתנהל באופן שכל יום משהו משתנה", אמר ישראלי שמתגורר בארה"ב. "יש גם את החשש שהתקנות ישונו וניתקע בישראל ולא נוכל לחזור לארה"ב אחרי הבחירות".

התקנות התעופתיות כיום, שביטלו את מכסת היעדים אולם התירו את מכסת הנכנסים על 3,000 נוסעים ביום, תקפות עד ה-20 למרץ. מאז ה-7 למרץ נכנס שינוי דרמטי עבור הנוסעים עם ביטול הצורך באישור ועדת חריגים לנכנסים לישראל וליוצאים המחוסנים/מחלימים. הביטול הזה הגיע יחד עם ביטול חובת הבידוד במלוניות.

ביום ראשון יפקעו התקנות ועל פניו כל התרחישים אפשריים - מהשארת המתווה כפי שהוא כיום ועד החזרת החובה לבקש אישור מוועדת חריגים לצאת או להיכנס לישראל. בינתיים, לצד חוסר הוודאות של הנוסעים, גם החברות מתקשות לבנות לו"ז טיסות שהן יוכלו לעמוד בו.

מאל על נמסר בתגובה: "לאור מגבלה של 3,000 נוסעים נכנסים אנו מבצעים התאמות בלוח הטיסות בהתאם לאישורים הצפויים ועדיין ייתכנו שינויים".