טיולים | פיצ'ר

שיא הפריחה של האירוסים עכשיו, והיא תהיה קצרה השנה. אל תפספסו אותה

כדי לראות פריחה יפה לא חייבים לנסוע לצפון דווקא • בנגב פורחים עכשיו אירוסים בסגול ובבורדו, ויש גם פסטיבל

אירוס הנגב / צילום: יותם יעקבסון
אירוס הנגב / צילום: יותם יעקבסון

רבים חושבים שכדי לראות פריחה יפה צריכים לנסוע צפונה דווקא. טעות. בימים אלו פורחים בדרום ישראל איריס הנגב, שלו גוון סגול, ואיריס ירוחם, שגונו כהה יותר. אבל כדאי למהר: בשל מיעוט המשקעים שידע הדרום השנה והחמסינים שכבר הגיעו, שעתם היפה של האיריסים תהיה השנה קצרה במיוחד.

השנה מתקיים לראשונה פסטיבל לכבוד אירוס ירוחם, שיתוף פעולה של החברה הכלכלית לפיתוח ירוחם ורשות הטבע והגנים המכוון לשיא הפריחה. ממש לפני ערב החג, בתאריכים 25-26.3, יתקיימו סיורי פריחה חינמיים שיעבירו מדריכים של רשות הטבע והגנים, לצד פעילויות וסדנאות נוספות בעיירה ובפארק (www.yeruchamtour.com).

אירוס ירוחם / צילום: יותם יעקבסון
 אירוס ירוחם / צילום: יותם יעקבסון

בישראל ישנם כמה מינים של איריסי היכל - משפחה בוטנית של גאופיטים בעלי שורש מעובה, עלים מוארכים דמויי להבים, ופרחים גדולים במיוחד. עלי הכותרת שלהם כמו יוצרים חלל דמוי היכל באמצע הפרח והם שהעניקו להם את שמם.

ואם כבר תהיתם איך נכון לומר - אירוס או איריס, נספר לכם שהאקדמיה ללשון אומנם אישרה את שתי הצורות, אבל נכון יותר לומר איריס, כי זה שמה של האלה היוונית שעל שמה נקרא הפרח.

איריס הנגב פורח במקומות שונים ברחבי הנגב. ריכוז מרשים ונגיש במיוחד שלו נמצא ממש בצד כביש. כדי למצוא אותו יש לפנות בצומת משאבי שדה מערבה בכביש מס' 222, לחלוף על פני הפנייה לקיבוץ רביבים, להמשיך בנסיעה עוד כ־4 ק"מ. כ־200 מטרים אחרי שלט הסימון של הקילומטר ה־163 לפנות שמאלה בדרך עפר שבשוליה כבר נראים האיריסים.

ריכוזי הפריחה הגדולים, שגם העניקו לאיריס ירוחם את שמו, התגלו בסמוך לעיירה על-ידי הבוטנאי וחוקר החקלאות יואל דה מלאך. זהו תת־מין של איריס פטרה, שצומח בעבר הירדן. השטחים שבהם צומח הריכוז הגדול ביותר של איריסי ירוחם הוגדרו כשמורת טבע.

אירוס הנגב / צילום: יותם יעקבסון
 אירוס הנגב / צילום: יותם יעקבסון

כדי להגיע אליה יש לפנות בצומת דימונה בכביש מס' 204 אל ירוחם. לאחר כ־5.3 ק"מ פונים שמאלה בעקבות השילוט החום לשמורת איריס ירוחם ולמחנה משואה. לאחר כ־100 מטר פונים ימינה לדרך עפר (משובשת, אך עבירה לכל רכב), נוסעים כ־800 מטר ופונים שמאלה בעקבות השילוט לשמורה. כעבור כ־700 מטר נוספים מגיעים לרחבת החנייה של השמורה. מהחניה יוצא מסלול מעגלי שאורכו המלא כ-2 ק"מ.