שכר מינימום, ימי חופשה ופנסיה: ניצחון גדול לנהגי אובר בבריטניה על החברה

השינוי יתרחש לאחר הפסד בבית המשפט, מה שהופך את בריטניה למקום הראשון בעולם בו אובר משלמת ישירות עבור חופשות ופנסיות לנהגים על רקע מאבק עולמי נגד העסקת עובדים כקבלנים עצמאיים ב"כלכלת החלטורה"

מונית של אובר / צילום: shutterstock
מונית של אובר / צילום: shutterstock

חברת אובר (Uber) הפסידה קרב משפטי בבריטניה ומעתה תגדיר את הנהגים שלה במדינה - יותר מ־70 אלף - כ"עובדים" של החברה. במסגרת הגדרה זו יקבלו הנהגים הטבות מסוימות, כולל שכר מינימום, ימי חופשה ותשלומים לפנסיה, אבל לא זכויות עובדים מלאות.

המהלך של החברה יהפוך את בריטניה למקום הראשון בו אובר משלמת ישירות עבור החופשות והפנסיות של הנהגים. החברה כבר מציעה ביטוחים רפואיים בשווקים רבים.

החברה הודיעה על השינוי בדיווח שהגישה לרשות הבורסות וניירות הערך של ארה"ב (SEC), וכתבה כי נסיעות אובר באנגליה היוו 6.4% מכלל נסיעות החברה ברבעון הרביעי של 2020.

הצעד יגדיל את ההוצאות של אובר באנגליה, אך החברה עדיין מקווה להגיע לרווחיות לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות עד סוף השנה.

בית המשפט העליון קבע

מוקדם יותר השנה, הפסידה אובר בקרב משפטי מרכזי בבריטניה בנושא אופן ההעסקה של נהגיה. בית המשפט העליון בבריטניה אשרר פסיקה שקבעה כי נהגי החברה הם "עובדים" ולא "קבלנים עצמאיים". ההחלטה אומנם נגעה לקבוצה קטנה של נהגים, אך בעקבותיה אלפי נהגים אחרים גם נקטו פעולות נגד החברה.

בטור דעה שפרסם בעתון הבריטי "איוונינג סטנדרד", כתב מנכ"ל אובר, דארא ח'וסרו-שאהי , כי לאחר הפסיקה של בית המשפט העליון, "יכולנו להמשיך להילחם בבית הדין בכך שלנהגים אין את הזכויות האלה. במקום זאת, החלטנו לפתוח דף חדש".

"אני יודע שרבים מאלה שעקבו אחרי המשפט לא יטפחו לנו על הגב בגלל הצעד הזה, שמגיע לאחר מאבק משפטי בן חמש שנים - יש בזה משהו", כתב המנכ"ל, "אבל אני מקווה שהדרך שבה בחרנו מראה את המוכנות שלנו להשתנות".

אתגרים בכל רחבי העולם

בינתיים, אובר וכלכלת החלטורות בכלל מתמודדות עם אתגרי רגולציה ברחבי העולם. אובר וחברותיה הוציאו עשרות רבות של מיליוני דולרים במלחמה בניסיונות מסוג זה באזורים אחרים.

בקליפורניה, למשל, הצליחה החברה להדוף את הצעת החוק על כלכלת חלטורות, שהגוף המחוקק במדינה העביר ב־2019 והקשיח את הכללים לדירוג עובדים כקבלנים חיצוניים.

לאחר קמפיין נרחב שעלה יותר מ־200 מיליון דולר - הקמפיין היקר ביותר אי-עם על הצבעה על חוק שנערך בקליפורניה - אובר וכמה חברות אחרות המעסיקות עובדי קבלן שכנעו מצביעים לתמוך בהצעת חוק המכונה הצעה 22, שהחריגה את אובר וחברות חלטורה אחרות מחוקי התעסוקה של קליפורניה. תושבי המדינה הצביעו נגד המחוקקים במשאל שהתרחש בעניין ביום הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר האחרון.

בתמורה, עובדי הקבלן קיבלו הטבות מסוימות מבלי לקבל מעמד מלא של עובדים. חלק מהעלויות הנוספות של מתן ההטבות גולגלו לנוסעים שמשלמים עבור נסיעות.