מכה לאובר בבריטניה: העליון קבע כי נהגים יוגדרו כעובדי החברה

בית המשפט העליון בבריטניה מחייב את אובר להגדיר את נהגיה כעובדי חברה ולספק להם תנאים סוציאליים והשלמה לשכר מינימום במקרה הצורך • הפסיקה עשויה להשפיע על חברות טכנולוגיה רבות שמגדירות עובדים כ"עצמאיים"

נהגי אובר, שחברים באיגוד "נהגי ושליחי אפליקציות", חוגגים לאחר החלטת בית המשפט העליון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
נהגי אובר, שחברים באיגוד "נהגי ושליחי אפליקציות", חוגגים לאחר החלטת בית המשפט העליון / צילום: Associated Press, Frank Augstein

בית המשפט העליון בבריטניה פסק היום (ו') כי נהגים של חברת אובר בממלכה המאוחדת יוגדרו כעובדי החברה, ויהיו זכאים לתנאים סוציאליים, כולל ימי חופשה וזכות להשלמה לשכר מינימום במקרה הצורך. בכך דחו שישה שופטי בית המשפט העליון בפה אחד את העתירה של החברה האמריקאית נגד פסיקה של בית דין קודם בעניין, שניתנה כבר ב-2016. לפסיקה עשויה להיות השפעה על תחום רחב של חברות טכנולוגיה המשתמשות בעובדים "עצמאיים" כמו וולט, סיטי-ספרינט, אי-קורייר ועוד.

השופטים גם ביקרו את החוזים שנהגי החברה חותמים עליהם מאז הנושא הפך לשנוי במחלוקת, ואמרו כי "נראה שהמטרה שלהם היא למנוע מראש מהנהגים לדרוש זכויות המגיעות להם על ידי החקיקה הקיימת בתחום העבודה". הם אמרו כי חוזים אלה "בטלים וחסרי תוקף". האיגודים המקצועיים בבריטניה בירכו על הפסיקה ואמרו כי היא מוכיחה ש"אין חברה שהיא מעל החוק".

20 נהגים עתרו נגד אובר

הדיון המשפטי בעניין החל בעתירה של כ-20 נהגים של החברה שפנו לבית דין לעבודה בבריטניה בטענה כי הם עובדי החברה, ולא משתמשים בלבד באפליקציה שלה. בינתיים, הוקם איגוד בבריטניה של "נהגי ושליחי אפליקציות", שהצטרף להליך המשפטי, ובירך היום על החלטה. "הפסיקה תשנה מן היסוד את ה-'Gig Economy' (כלכלת חלטורה) ותשים קץ לניצול של עובדים על ידי שימוש באלגוריתמים וחוזים משפטיים. החברה מוכרת לנהגי אובר חלום כוזב של גמישות אין קץ וחופש יזמי, אך בפועל הם מקבלים שכר נמוך מהמינימום החוק, שעות ארוכות ומעקב דיגיטלי הדוק", מסר האיגוד.

עד כה סיווגה אובר את נהגיה בבריטניה כעצמאים או "עובדי קבלן" חיצוניים. כעת היא עשויה לעמוד בפני דרישות לזכויות סוציאליות נוספות, כולל ימי מחלה, זכות להתאגדות ועוד.