אחרי כמעט שנה בתפקיד: שר השיכון מפרסם את חזונו לשוק הדיור

הצהרת הכוונת של שר הבינוי והשיכון מעידה על כוונתו להישאר בתפקיד גם בממשלה הבאה • ליצמן מבטיח לטפל במשבר הדיור ולקדם התחדשות עירונית

שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שבוע ימים לפני הבחירות לכנסת מפרסם היום שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן את חזונו. הצהרת הכוונות שלו, הופצה היום לעיתונאים על ידי דוברו האישי, ולא ע"י דוברות משרד הבינוי והשיכון, מעידה כי בכוונתו כנראה להישאר בתפקיד גם בממשלה הבאה. ליצמן מכהן בתפקיד השר כ-11 חודשים עם הפסקה של חודשיים באמצע.

ליצמן מבטיח כי יציב אולטימטום לממשלה: "משבר הדיור החמור דורש שינוי מהפכני ויישום תוכנית לאומית בתחום הדיור בישראל. בממשלה הבאה, נדרוש בהסכם הקואליציוני ליישם את תוכנית הדיור שגיבשנו, מתוך הבנה כי האצת הדיור היא צעד מרכזי בהבראת המשק בעידן שאחרי הקורונה".

נקודת המוצא של ליצמן היא הגדלה משמעותית של התקציב לתשתיות תומכות דיור - תחבורה, ניקוז, מים ביוב ומוסדות חינוך. לדבריו: "ההשקעה בתשתיות קריטית להתרת חסמי פיתוח ופרסום מכרזים באופן שיצמצם את הפער בהיצע יחידות הדיור ויחזק את היציבות הנדרשת בשוק". לצורך העניין הוא מציע הקצאה של 15 מיליארד שקל. ומאיפה יגיע הכסף? "באמצעות תקציב רמ''י וממקורות תקציביים נוספים".

ליצמן מודע היטב לדומיננטיות הרבה של תחום ההתחדשות העירונית בשיח התיכנון לאחרונה, ומבטיח "סוף לדשדוש התחום בישראל". ואיך הוא מציע שזה יקרה? ע"י הקמת קרן התחדשות עירונית ברמ"י שתאפשר השקעת 2% מהכנסות רמ"י בפרויקטי התחדשות עירונית. כמו כן, הוא מציע טיפוס חדש של הסכמי גג שיתמקדו בהתחדשות עירונית.

בנוסף, יוצא ליצמן בשלל הבטחות, שאינן קשורות בהכרח זו לזו, או לתחום הדיור: תוספת של כ-2,000 יח''ד לטובת הדיור הציבורי; הכרה ומתן מענה לנפגעי הקורונה הכלכלית; עדכון הקריטריונים לקבלת סיוע בדיור ודיור ציבורי; מעבר למודל שכירות ארוכת טווח וקיצור התורים; עצמאות תקציבית של רמ''י ע"י הגדרה כמפעל עסקי רב שנתי; מיחשוב כלל התהליכים והפחתת הבירוקרטיה וגם, סיוע לחסרי דיור באמצעות מענקים.