מחמי פרס ועד אבנר סטפק: "רובין הוד הישראלית" בדרך לוול סטריט, ויש לא מעט מרוויחים

מנכ"ל eToro יוני אסיא הוא בן למשפחת הייטקסטים, שאוהב לספר שהחיבה שלו לשוק ההון החלה בגיל צעיר, "כשעיתון גלובס היה פרוס על השולחן" • ב-2007 הקים את החברה ביחד עם אחיו רונן וחברם דודו רינג • וגם: מי היו המשקיעים שירוויחו מהמיזוג

יוני אסיא (40), מנכ"ל אפליקציית המסחר והרשת החברתית למשקיעים איטורו (eToro), אוהב לספר כי החיבה שלו לשוק ההון החלה בגיל צעיר, צעיר מאוד אפילו. "כילדים כל הזמן היינו מדברים בבית על מניות, ועיתון גלובס היה פרוס אצלנו על השולחן בארוחת הערב. התחלתי להשקיע בבורסה כבר בגיל 13", סיפר אסיא בראיון לגלובס בעבר. המורה של יוני למניות היה לא אחר מאשר אביו, דוד אסיא, אחד מחלוצי ההייטק הישראלי. אסיא, יוצא ממר"ם, ייסד את חברת מג'יק והוביל אותה במשך שנים.

גם ניר ברקת נהנה מהנפקת איטורו

החיבה הזאת לשוק ההון של יוני אסיא היא שהובילה להקמת איטורו, אותה הוא ייסד יחד עם אחיו רונן אסיא וחברם דודו רינג ב-2007. איטורו צפויה להפוך לציבורית בקרוב בעקבות מיזוג עם חברת ספאק של בטסי כהן.

בעוד יוני הביא את הצד של שוק ההון לאיטורו, אחיו רונן, שלמד עיצוב תעשייתי בבצלאל וברויאל קולג' אוף ארט בלונדון, הוא מי שהביא את הצד של פיתוח המוצר לחברה. "אחרי שרונן סיים את התואר השני שלו בלונדון, הסתכלנו על אתרים פיננסיים בעולם כמו בלומברג, והוא אמר שהממשק נוראי וזה נראה כמו תחביב לרואי חשבון. ישבנו יחד ועשינו סיעור מוחות כדי לחשוב איך מתקנים את העולם הזה - ומכאן צמח הרעיון של איטורו", סיפרו השניים לימים.

בשנה שעברה סיים רונן אסיא (44) את תפקידו כסמנכ"ל המוצר באיטורו אחרי 13 שנה והחליט להצטרף לקרן הפינטק של קבוצת הקמת החברות Team8, אך הוא ממשיך לכהן כדירקטור ואחראי על שיתופי פעולה אסטרטגיים.

התמודדות עם אי-ודאות 

העובדה שהם מגיעים ממשפחת הייטק מנוסה ומיוחסת בהחלט עזרה לאחים אסיא בתחילת הדרך, לפחות בכל הנוגע להתמודדות עם אי-הוודאות הרבה הכרוכה בהקמת סטארט-אפ. "כשאתה מגייס כסף ממשקיעים יש עליך אחריות גדולה מאוד ובשנים האחרונות, כשאין לך אפילו לקוחות לקבל מהם פידבק, אתה הולך לישון כל יום בתחושה שאתה לא יודע מה אתה עושה ואולי אף אחד לא יקנה את המוצר שלך", סיפר רונן אסיא בעבר.

"במובן הזה עזר לנו שאנחנו שני אחים ויכולנו לעבור אחד עם השני את הטלטלות. גם העובדה שיכולנו להתייעץ עם אבא עזרה בשנים הראשונות. אחר כך אתה לומד להתייעץ עם המשקיעים והמנהלים שלך ובסוף, כשאתה מבושל, אז להישען על האינסטינקטים שלך".

גם חלקים אחרים של משפחת אסיא מחוברים עמוק לתעשיית ההייטק הישראלית. אחותם של רונן ויוני היא שותפה בקרן ויולה ואשתו של יוני, מור אסיא, היא מנהלת הפלטפורמה להשקעות ההון סיכון iAngels, שאותה הקימה יחד עם שותפתה שלי הוד-מיואל.

לדברי רונן, המשפחה נותרה קרובה מאוד. "אני עדיין מדבר עם יוני כל יום ורוב השיחה עוסקת באיטורו", הוא סיפר לאחרונה בראיון, אחרי המעבר לטים8. "אני גם מדבר כל יום עם אחותי ועם ההורים שלי". בנוגע לשמירת הקשר המשפחתי הקרוב, זה בהחלט עוזר שכל חברי המשפחה גרים כולם בסביון.

תחרות על לב המיליניאלס 

חלק מהדיווחים באתרים הכלכליים הגלובליים בנוגע למיזוג של איטורו לספאק הגדירו את החברה מישראל כמתחרה של רובין הוד. בפורבס ציינו שאיטורו יוצאת לשוק הציבורי לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר, לעומת שווי של 11.2 מיליארד דולר שקיבלה בשנה שעברה רובין הוד - שכעת, לפי שמועות שונות, מתכוונת לצאת לשוק הציבורי לפי שווי שעשוי להגיע ל-40 מיליארד דולר.

בין המשקיעים השונים בחברה לא מעט שמות ידועים כמו האחים ניר ואלי ברקת דרך קרן BRM, שלפי הערכות מחזיקים ב-10%; יונתן קולבר, קרן של ליאון רקנאטי, חמי פרס וגם דוד, אביו של יוני אסיא.

איטורו מציעה אפשרות לסחור בניירות ערך ומטבעות ללא תשלום עמלות. ב-2020, כ-87% מהכנסות החברה נבעו ממסחר (Trading Revenue), כלומר מההפרש בין מחירי הקנייה והמכירה של נכסים, שנגבה כשנפתח מסחר חדש. יתר ההכנסות הגיעו מהכנסות ריבית, המרות מטבע חוץ ועוד.

באוקטובר שעבר המנכ"ל יוני אסיא, אמר שהחברה מתכננת להיכנס ב-2021 לשוק האמריקאי, כלומר בכך להתחרות ישירות ברובין הוד. "יש לנו כבר פעילות של מסחר במטבעות קריפטו בארה"ב והיא צומחת בשיעור דו-ספרתי מרבעון לרבעון", אמר אסיא לגלובס. "אנחנו מרגישים את העוצמה של השוק האמריקאי ביחס לכל מדינה אחרת שבה אנחנו פועלים. קיבלנו מ- FINRA, הרשות המפקחת על התעשייה הפיננסית בארה"ב, רישיון לפעול בשוק ומאז אנחנו עובדים במרץ להיערך להשקת הפלטפורמה האמריקאית למסחר במניות, נוסף על מסחר הקריפטו".

בדומה לרובין הוד, גם איטורו נהנית מכניסת המילניאלס לשוק ההון. בראיון בתחילת השנה אמר אסיא לגלובס כי "2020 זאת השנה שחיכינו לה מאז שהקמנו את איטורו. בשנה זאת התגלה דור חדש של משקיעים שמבין את החשיבות של שוק ההון - וכך ראינו את העלייה של שיעור המילניאלס מקרב המשקיעים החדשים".

eToro

רשת חברתית להשקעות ● הוקמה ב-2007 ● מייסדיה הם יוני אסיא, רונן אסיא ודוד רינג ● בין המשקיעים BRM, ארטמיס, דיוויד אסיא, יונתן קולבר ● מטה החברה בבני ברק והיא מעסיקה 1,100 עובדים, מתוכם כ-700 בישראל ● ההכנסות בשנת 2020 הסתכמו ב-605 מיליון דולר