הקורונה סידרה לדודי עזרא שנת שיא: זינוק של 51% ברווח הנקי של נטו ב-2020

הכנסות נטו ממכירות לשוק המוסדי ירדו ב-2020 ב-27%, ולמרות זאת ההכנסות הכוללות גדלו ב-14% לכ-3.2 מיליארד שקל, הודות לפעילות מול רשתות השיווק והמינימרקטים • יצרנית ויבואנית המזון תחלק דיבידנד בהיקף 180 מיליון שקל

דודי עזרא, בעל השליטה בנטו / צילום: נטו
דודי עזרא, בעל השליטה בנטו / צילום: נטו

יצרנית המזון נטו  מציגה שנת שיא הודות להשפעות הקורונה והרחבת הפעילות שלה וגם הודות לרווח הון גבוה שרשמה בגין מימוש החזקות בביכורי שדה וגרין ארק. הכנסות ספקית המזון שבשליטת דודי עזרא גדלו ב-2020 ב-14% לסך של 3.2 מיליארד שקל, כאשר בשורה התחתונה הרווח הנקי זינק ב-51% לסך של 127 מיליון שקל.

אך לא רק זאת, בשנה החולפת נטו נהנתה מרווח הון גבוה של כ-49 מיליון שקל לאחר מס בגין מימוש החזקות החברה בביכורי שדה וגרין ארק, כאשר כל הסכום האמור נזקף לרווח המיוחס לבעלי המניות של החברה. ואולם, בשל המימוש האמור, נטו "איבדה" תרומה לרווח של כ-17 מיליון שקל לאחר מס מאז המימוש (במהלך המחצית הראשונה של 2020) ועד תום השנה. כך, בסיכומו של דבר, ולאחר נטרול השלכות הרווח הון ואובדן הרווח מהפעילות שהפסיקה להיכלל בדוחות נטו, הרי שהרווח הנקי המייצג של נטו גדל בשנה החולפת בסדר גודל של כ-13% ביחס לשנה שקדמה.

כך או כך, השנה החולפת לא הייתה שלילית עבור נטו שצמחה בהכנסות יותר מאשר השוק כולו. זאת משום שהמכירות בשוק מוצרי הצריכה הסתכמו בשנה החולפת בעלייה של כ-9%, לפי נתוני סטורנקסט. על רקע התוצאות החזקות, והמימוש המוצלח של ההחזקות בחברות הבנות, הודיעה נטו על חלוקת דיבידנד בהיקף של 180 מיליון שקל (מתוכו כ-14 מיליון שקל יחולק לחברות בנות בקבוצה המחזיקות מניות של החברה הציבורית).

הקורונה תרמה לעסקים

נטו, שבניהולו של עמי גולדין, משיגה את השיפור הזה בתוצאות הודות להשפעות משבר הקורונה, לצד התרחבות פעילותה באמצעות מיזוג של פעילות ר.שוחט - שהחל מהרבעון השלישי של 2019, וגידול במכירת עופות לאור ההתקשרות בהסכם לשיווק עופות כשרים החל מספטמבר 2019. כמו כן, נטו נהנתה בשנה החולפת מגידול בפעילויות הוותיקות שלה, ובראשן תחום היבוא.

נטו אחזקות עוסקת בייצור, יבוא, שיווק הפצה של מוצרי מוצרי מזון ושל מוצרי נון פוד, בין היתר באמצעות המותגים טיבון ויל, ויליגר, דלידג, שלושת האופים, ריץ' ואחרים, והיא מספקת סחורה גם לשוק הקמעונאות, וגם לשוק המוסדי (בתי מלון, אולמות אירועים ומסעדות). נטו מעסיקה 1,355 עובדים.

את השפעות משבר הקורונה ניתן לראות גם בחלוקה לפעילות של נטו מול הלקוחות שלה: בזמן שההכנסות של נטו ממכירה לרשתות הקמעונאות צמחו ב-17% אך חלקן מההכנסות נותר יציב יחסי, המכירות של נטו לשוק הפרטי (מינימרקטים ומכולות) זינקו ב-37% לסך כ-1.1 מיליארד שקל והיוו כ-34% מההכנסות של נטו. זאת בעוד שהכנסות החברה מלקוחות בשוק המוסדי צנחה מרמה של 20% ב-2019 לרמה של 13% ב-2020. מדובר בירידה של 27% בהכנסות החברה מהשוק המוסדי לסך של 419 מיליון שקל לעומת שנת 2019.

בהקשר זה מציינת נטו כי להערכתה, השפעת הכשל של לקוחות שנקלעו לקשיי אשראי יסתכמו לסכומים לא מהותיים לאור מאמצי גבייה מוגברים וביטוחי אשראי. הפרשותיה לחובות מסופקים גדלו ב-2020 ל-3.5 מיליון שקל לעומת מ-1.1 מיליון שקל בשנה שקדמה לה, כשהיא רושמת חובות אבודים של 6.3 מיליון שקל.

הרווח הגולמי של נטו ב-2020 עלה ב-21% לסך של 480 מיליון שקל, המשקף שיעור רווחיות גולמי של כ-15% לעומת שיעור רווחיות גולמית של 14% שנרשם ב-2019. כמו כן, הרווח התפעולי של החברה זינק ב-56% לסך של 215 מיליון שקל. נטו מציגה שיפור גם בהכנסות ממימון שטיפסו ב-78% לסך של 16 מיליון שקל, זאת הודות לגידול בכנסות מחייבים מסחריים ומרווחים מניירות ערך.

וכיצד הושפעו תחומי הפעילות השונים של נטו? בתחום מפעלי קבוצת נטו שכולל את פעילות מוצרי הבשר והעוף המעובד של נטו, מוצרי דגים, ומוצרי מאפי קפואים רשמה החברה עלייה במכירות של 11% לסך של 752 מיליון שקל, וזאת בעיקר הודות לגידול במכירת מוצרי טיבון ויל. לצד העלייה במכירות, נרשם שיפור קל גם בשיעור הרווחיות הגולמית, כמו גם ברווחיות התפעולית שעלתה לרמה של 6.8% ב-2020 לעומת 5.7% ב-2019.

בהקשר זה מציינת נטו כי מסתמנת מגמת גידול בצריכה של מוצרים טריים על חשבון צריכת מוצרים קפואים או מעובדים. בנוגע לתחרת מצד מוצרים תחליפיים וטבעוניים מציינת נטו כי "לא ניכר גידול מהותי בנתח שוק המוצרים התחליפיים על חשבון נתח שוק מוצרי הבשר והדגים".

בתחום היבוא, מייבאת נטו לישראל בשר בקר (קפוא וטרי), דגים (קפואים וטריים), גבינות וחמאות, שימורי דגים, פירות וירקות, ארוחות מוכנות, קצפות מתוצרת ריץ', פיצות ובקר חי. הכנסות החברה מהפעילות הזו צמחו ב-21% לסך של 1.2 מיליארד שקל, כשנרשם גידול במחזור המכירות של בשר טרי על חשבון בשר קפוא, ושל דגים טריים על חשבון דגים קפואים. לצד זאת, נרשם שיפור ברווח התפעולי שטיפוס לרמה של 8.9% ב-2020, לעומת 6.5% בשנה שקדמה לה הודות לגידול בהכנסות לצד ירידה בשיעור הוצאות המכירה וההנהלה של החברה.

עלייה של 10% בשוק המקומי

תחום נוסף שבו פועלת נטו מכונה השוק המקומי, תחתיו משווקת החברה מוצרים שהיא רוכשת מספקים מקומיים ביניהם עופות בשר ודגים, ומוצרי שלושת האופים ביניהם בורקסים, ג'חנון ומלאווח, גבינות, עוגות ריץ' ועוד. בתחום הזה רשמה החברה הכנסות של 1.06 מיליארד שקל, עלייה של 10% לעומת 2020, בין היתר הודות לגידול במכירת עופות קפואים וטריים אותם החלה לשווק בספטמבר 2019, כך שב-2020 היא הפיצה אותם במשך שנה מלאה. שיעור הרווח התפעולי מהפעילות עמד ב-2020 על 4.5% מההכנסות לעומת 3.5% ב-2019, שיפור שהושג הודות לגידול במחזור והירידה בשיעור הוצאות מכירה והנהלה.

עוד תחום בו עוסקת נטו, הוא מוצרי צריכה ביתיים במסגרתו נטו מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי נון פוד, בהם כלים חד-פעמיים מפסלטיק, מוצרי אלומיניום ונייר, מגבונים לחים ונרות. נטו מגלה כי בשנה החולפת הפסיקה את ייצור הנרות בישראל, ועברה להתמקד ביבוא נרות, מה שאפשר לה לשפר את הרווחיות התפעולית. בתחום פעילות זה נותרו ההכנסות של נטו יציבות בסך של 213 מיליון שקל, כשהרווח התפעולי השתפר לרמה של 4.7% ב-2020 לעומת 1.3% בלבד ב-2019.

אגב, דוחות נטו מגלים כי מקומה של שופרסל כלקוח הגדול ביותר של הרשת נחלש לאורך השנים: ב-2018 היוותה שופרסל 23% מהמכירות של נטו, ואילו ב-2020 היא מהווה רק 18.9% מהמכירות, זאת בשל הפסקת מודל של זכיינות. לעומת זאת, הלקוח השני בגודלו של נטו (אשר את זהותו אינה מפרטת), שמר על יציבות יחסית בנתח שלו מפעילות עם 14.3% מהמכירות של נטו.