לא נהנתה מהקורונה: שחיקה קלה ברווח הנקי של שטראוס ב-2020

חברת המזון רשמה עלייה מתונה בלבד בהכנסות בעקבות פגיעה במגזרי הקפה הבינלאומי והמטבלים בחו"ל על רקע ירידה במכירות מוצרים לצריכה מחוץ לבית בארה"ב • המצב בפעילות בישראל היה טוב יותר, למרות סגירת נקודות המכירה של קפה עלית

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'

חברת המזון שטראוס לא נהנתה משנת הקורונה בדומה למתחרותיה בשוק המזון המקומי. קבוצת המזון בניהולו של גיורא בר-דעה מסכמת את שנת 2020 עם גידול של 3% בהכנסות לסך של 5.8 מיליארד שקל ושחיקה קלה ברווח הנקי של 0.8% לסך של 533 מיליון שקל. על רקע התייקרות התשומות, שטראוס כבר העלתה את מחירי הקפה שלה בברזיל בחודש פברואר, והיא מצהירה כי ייתכן שתידרש לעליות מחיר נוספות.

שטראוס היא חברת המזון השני בגודלה בשוק המקומי, ולה פעילות גלובלית רחבה. הצמיחה המתונה בהכנסות של שטראוס הושפעה בעיקר ממגזר הקפה הבינלאומי - בשל הפרשי תרגום שליליים, היחלשות שער הריאל הברזילאי וסגירת נקודות מכירת הקפה של עלית בישראל; וממגזר המטבלים והממרחים (סברה ואובלה) - בשל הפרשי תרגום שליליים לנוכח החלשות הדולר האמריקאי וירידה במכירות של מוצרים לצריכה מחוץ לבית בארה"ב על רקע התפרצות הקורונה.

מנגד, שטראוס רושמת גידול ברווח התפעולי במגזר הפעילות שלה בישראל, הודות לגידול כמותי במכירות ובמגזר שטראוס מים כתוצאה מגידול במספר הלקוחות. 

 
  

הרווח הגולמי של שטראוס גדל ב-1.7% לסך של 2.4 מיליארד שקל, כאשר שיעור הרווחיות הגולמית של החברה נשחק לרמה של 40.7%, לעומת 41.2% ב-2019. הקיטון ברווחיות הגולמית נגרם על רקע עלייה במחירי הקפה הירוק בברזיל, ובשל שינוי בתמהיל המכירות וגידול בצריכה הביתית במגזר ממרחים ומטבלים בחו"ל על רק התפרצות הקורונה. הרווח התפעולי של קבוצת המזון רושם גידול סמלי של 0.6% ב-2020 לסך של 887 מיליון שקל לעומת השנה הקודמת.

כיצד נראות התוצאות של שטראוס ביחידות העסקיות השונות שלה? במגזר ישראל מציגה שטראוס ב-2020 גידול של 8% לסך של 3.7 מיליארד שקל, וזאת בעיקר הודות לביקוש הגבוה למוצרי חלב ולסלטים (על חשבון הקריסה של המתחרה סלטי מיקי), כבמקביל מכירות החטיפים והממתקים שלה לצריכה מחוץ לבית נחלשו. הרווח התפעולי של שטראוס מהפעילות בישראל גדל ב-13% לסך של 418 מיליון שקל ב-2020 לעומת השנה שקדמה לה.

במקביל, שטראוס חושפת לראשונה כי מכירות האונליין שלה עלו משמעותית, והן מהוות כ-7% מסך המכירות. בשטראוס מציינים כי גם במהלך הרבעון הרביעי ואחריו הביקושים למוצריה עדיין גבוהים אך הואטו ביחס לאלה שנצפו עם התפרצות הקורונה, תוך שהיא מציינת כי בשנה החולפת היא הרחיבה את מתן ההנחות והמבצעים לקמעונאים.

עוד עולה מהדוחות ביחס לפעילות בישראל,כי עלויות שרשרת האספקה ועלויות הייצור של שטראוס המשיכו לגדול ביחס לעלויות לפני התפרצות משבר הקורונה בשל המשך גידול במכירות ועלייה במחירי התובלה הבינלאומיים, וכן המשך עלויות ייצור נוספות שנובעות מעלויות שמירה על נהלי הקורונה.

במבט צופה פני עתיד מציינת שטראוס בנוגע לפעילות בישראל כי בשל אחוז המתחסנים הגבוה במדינה, ישנה אופטימיות זהירה באשר ליציאה הדרגתית משגרת הסגרים וחזרה איטית לפתיחת הערוצים שמחוץ לבית והשוק המוסדי.

הפעילות של שטראוס מים נהנתה מגידול של 6% במכירות בסך של 668 מיליון שקל, וזאת הודות לעלייה במכירות ברי המים וגידול במצבת הלקוחות של החברה בסין הודות לצורך לביקוש מים נקיים יותר, ובישראל על רקע ההישארות בבתים וההעדפה להימנע מהגעה תכופה למקומות ציבוריים על-מנת לרכוש שישיות מים מינרליים. הודות לכך הרווח התפעולי של שטראוס מהפעילות צמח ב-21% לסך של 91 מיליון שקל.

גם בנוגע לפעילות הקפה של שטראוס ניכרות השפעות משבר הקורונה עם ירידה של 12% בהכנסות לסך של 3.3 מיליארד שקל, כשהרווח התפעולי נשחק בכ-16% לסך של 354 מיליון שקל. זאת משום שמצד אחד החברה ספגה פגיעה ניכרת על רקע סגירת נקודות המכירה של קפה עלית וירידה משמעותית במכירותיה לשוק המוסדי (מלונות, מסעדות וכו') שהופסקה על רגע הסגרים והיוותה כ-10% מסך פעילות הקפה לפני המשבר; ומנגד היא נהנתה מעלייה במכירות לצריכת קפה ביתית ברבעון הרביעי על רקע השהייה הממושכת בבתים.

בנוסף מציינת שטראוס עלייה בהוצאות שלה בתחום הקפה, ובזאת על רקע עלייה בעלות הקפה הירוק בשל התחזקות שער הדולר, עלייה במחירי הקפה הירוק בברזיל ועלייה בעלויות ההובלה. בשל כך ביצעה שטראוס עליית מחיר בשוק הברזילאי כבר בחודש פברואר (שוק שבו גידור הסחורות שלה הינו לטווח קצר יותר). בנוסף לכך היא מציינת כי "יתכנו התאמות מחירים נוספות לאורך זמן אשר יפצו התייקרות הקפה הירוק במטבע המקומי". עם זאת, היא מבהירה כי כוונתה להעלות מחירים עשויה "שלא להתממש לאור מיתון מתמשך".

פעילות הממרחים והמטבלים של שטראוס, תחת המותגים סברה ואובלה, ספגה מכה במהלך הרבעון הרביעי של 2020 עם ירידה של 6% בהכנסות לסך של 722 מיליון שקל ושחיקה משמעותית של 21% ברווח התפעולי לסך של 56 מיליון שקל. זאת, בשל קיטון בביקוש למוצריה שנצרכים כנשנוש מחוץ לבית (בשדות תעופה, באוניברסיטאות וכו') ופגיעה בשרשרת האספקה שלה בפעילות סברה ברבעון הרביעי שהביאה לאובדן מכירות של 20-25 מיליון דולר בשל קשיים בייצור.

שטראוס מגלה גם כי על הרקע הזה נאלצה לרשום גידול בהוצאות השכר שלה בשל תמריצים ותמיכה בעובדי הייצור, התפעול והמכירות על רקע קושי להחזיר אותם לעבודה בתום תקופה של בידודים, ועלויות שרשרת אספקה גבוהות בשל הצטיידות במלאי לאור חוסר הוודאות.

בנוגע לעלייה בתקורות שלה, שטראוס מציינת כי מחירי חומרי גלם כמו קפה ירוק מסוג ערביקה, סוכר וגרעינים התייקרו, כשמנגד ירדו מחירי הקפה הירוק מסוג רובוסטה, קקאו, שומשום ואחרים. לצד זאת היא מציינת כי בתחילת הרבעון של 2021 עלה מחיר החלב הגולמי ב-2.3%, וכי נרשמה עלייה במחירי קפה ירוק בברזיל, בסוכר ובחלק ממחירי הגרעינים. מתחילת 2021 עלה מחירו של הנפט ב-25%. 

לפי הדוחות, עלות העסקתו של נשיא ומנכ"ל החברה גיורא בר-דעה עמדה ב-2020 על 4.2 מיליון שקל, מתוכם כ-1.8 מיליון שקל שכר שנתי.

שטראוס נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 10.9 מיליארד שקל. מתחילת השנה רשמה מניית שטראוס  שחיקה של כ-3%.