המלחמה הקרירה: האם רוסיה מתדלקת את קמפיין האנטי־חיסונים במערב?

גורמי ממשל במערב טוענים שרוסיה מפעילה צבאות של בוטים ואתרים נגד החיסונים המערביים לקורונה, במטרה לערער את אמון האזרחים בממשלות, לסכסך בין מדינות באיחוד האירופי ולהביא לכך שהציבור יעדיף את החיסון הרוסי • בקרמלין אומרים: "אלה שטויות"

מעבדת חיסוני "ספוטניק" במפעל שממוקם בברזיל, ינואר / צילום: Associated Press, Eraldo Peres
מעבדת חיסוני "ספוטניק" במפעל שממוקם בברזיל, ינואר / צילום: Associated Press, Eraldo Peres

זאת נשמעת אולי כמו תיאוריית קונספירציה, אבל על פי גורמים מוערכים במערב, רוסיה אחראית לחלק מהקמפיין נגד חיסונים מערביים ברשתות החברתיות. המטרה - לשווק את חיסון ספוטניק הרוסי, לחזק קשרים דיפלומטיים, ולפעול לערעור ופירוק האיחוד האירופי, כדי להגדיל את ההשפעה הרוסית על מדינות אירופיות מסוימות.

זה לא אומר שכל מתנגדי החיסון הם שליחים של רוסיה. תנועת האנטי-חיסונים לא נולדה כקמפיין של הקרמלין, אבל לפי מקורות מערביים, כשמתנגדים לחיסוני פייזר או אסטרהזנקה מחפשים מידע שיתמוך בטיעוניהם, רוסיה שמחה לספק להם אותו, בין שהוא נכון ובין שהוא מנופח או מוטעה לגמרי.

זה לא התחיל היום. בוטים שרשומים ברוסיה מעורבים בוויכוחים על החיסונים כבר שנים, כאשר ככל הנראה בעבר זו הייתה דרך ליצור טראפיק ולמשוך גורמים, שגם ככה אין להם אמון בשלטון שלהם במדינות המערב. כיום הדיון על חיסונים הוא לא רק הפיתיון - הוא הדבר האמיתי. מהקרמלין נמסר בתגובה לכתבות בעיתונות המערבית ש"אלו שטויות".
לפי כתבה שפורסמה לפני כשבועיים ב"וול סטריט ג’ורנל", והתבססה על דוח שהוציא משרד החוץ האמריקאי, "סוכנויות ביון רוסיות פצחו בקמפיין לערער את האמון בחיסונים מערביים".

על פי הדוח, ארבעה אתרים המפיצים מידע מוטעה או מנסים להעלות חשדות לא מבוססים לגבי החיסונים מהמערב זוהו כנמצאים בבעלות או תחת השפעת ממשלת רוסיה. האתרים אכן משלבים מידע פרו-רוסי, אנטי-אמריקאי ואנטי-חיסוני. כך משל New Eastern Outlook, מציג כעת כותרות כמו "מדיניות החיסונים חושפת את הצד האפל של החברה המערבית" וגם "ביידן חצה קו אדום". אתר בשם Oriental Review מעלה שאלות לגבי האפשרות שביל גייטס רשם פטנט על השתלת שבבים באמצעות חיסון. באותו אתר מתואר נאום שנתן פוטין בדאבוס כ"נאום המכונן של התקופה".

האתר News Front - העוסק בעיקר בפוליטיקה של מזרח אירופה - מעלה תהיות מה יקרה אם ערכים מערביים ייכנסו לרוסיה. על פי האתר, זה יגרום לגל צנזורה בשם התקינות הפוליטית.

על פי הטענה, המידע מאתרים אלה ואחרים מופץ ברשתות החברתיות על ידי פעילים ובוטים רוסיים, ובמהרה מקבל חיים משל עצמו, כשהוא מופץ על ידי מתנגדי חיסונים מן המערב, שלא תמיד יודעים מה מקור המידע.

בינואר האתרים הללו כתבו על הסיכון ללקות בשיתוק בפנים בשל שימוש בחיסוני פייזר ומודרנה, ועל אדם שנדבק בקורונה למרות שחוסן. הכתבות הציגו מידע נכון, אך מחוץ להקשר ובאופן לא מאוזן, בלי להציג את סיכוני הקורונה או יעילות החיסון.

"הרוסים ניפחו תופעות"

בכתבה אחרת החיסון של פייזר כונה "טכנולוגיה ניסיונית רדיקלית" וצוין כי ביל גייטס והיועץ הבכיר של ממשלת ארה"ב לקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ’י, דחפו וזרזו את המוצר בניסויים באופן בלתי זהיר. בפועל, החיסון עבר את כל השלבים הדרושים (גם אם במהירות) ולגייטס לא הייתה יד בדבר. דווקא חיסון הספוטניק הרוסי נכנס לשימוש לפני שנעשו בו ניסויים רחבי היקף. במאמר אחר נאמר כי ארה"ב מפזרת מעבדות ברחבי העולם שמהן יכולות להתפרץ מחלות מהונדסות.

בנוסף, גם כלי תקשורת ממשלתיים רוסיים וגם חשבון הטוויטר של ממשלת רוסיה פעלו בגלוי לגמרי להעלות חשדות לגבי המחיר והבטיחות של החיסון של חברת פייזר. כך על פי הכתבה ב"וול סטריט ג’ורנל".

דובר הקרמלין אמר ל"וול סטריט ג’ורנל" כי אין ממש מאחורי הדברים: "האמריקאים מאפיינים לא נכון את הדיון הבינלאומי לגבי חיסונים בתוכנית זדונית רוסית, אבל לשירותים החשאיים ברוסים אין שום קשר לשום ביקורת נגד החיסונים. לו היינו מתייחסים לכל פרסום שלילי נגד חיסון הספוטניק כתוצאה של מאמצי שירותי המודיעין האמריקאיים, היינו משתגעים כי אנחנו רואים את זה כל יום וכל שעה בכל פרסום אנגלוסקסי". ואכן, לרוסיה יש חיסון משלה, אז מה גורם לה לצאת נגד חיסונים של מדינות אחרות?

ד"ר ג’רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר והיום מנכ"ל חברת הביוטכנולוגיה Ovid ויו"ר bio, ארגון חברות הביוטק האמריקאיות, מספר ל"גלובס": "ב-2020, אפילו לפני שהחיסונים הגיעו לשוק, ראינו דיווחים באתרים אוקראיניים המזוהים עם הממשל הרוסי, שלפיהם חמישה אוקראינים מתו אחרי שקיבלו חיסון של פייזר. למיטב ידיעתנו, עד אז אף אוקראיני לא קיבל את החיסון של פייזר. היום האתרים האלה מדווחים רק על תופעות שליליות שקורות לנוטלי החיסונים, בלי לדווח על שיעור התופעות הללו בכלל האוכלוסייה ולא על היעילות של החיסונים מנגד".

החיסון של פייזר ממשיך להיות חיסון מבוקש למרות קמפיין־הנגד. לוין מעריך שייתכן שלמידע מוטעה מרוסיה היה גם חלק בדרמה שהתרחשה לאחרונה סביב החיסון של אסטרהזנקה. האיחוד האירופי עצר לכמה ימים את החיסון בו לאחר דיווחים שהוא גורם לקרישי דם מסוכנים. לוין מעריך שערוצי מידע רוסים ניפחו את הדיווחים על התופעות הללו. לאחר בירור, הוחלט שלא היה קשר ברור בין הקרישים לחיסון, ומבצע החיסון המשיך. כעת האירופאים שינו לגמרי גישה ואף אמרו שלא יאפשרו להוציא מגבולות אירופה חיסון של אסטרהזנקה שיוצר בתוכה - הם רוצים את החיסונים האלה לעצמם.

"כאוס, מוות ומוטציות חדשות"

המתח בין אירופה לאסטרהזנקה קשור לכך שזו חברה בריטית. הבריטים קידמו מאוד את השימוש בחיסון זה, למרות שעל פי ניסוי שנערך בו, הוא יעיל פחות מפייזר, מודרנה וג’ונסון אנד ג’ונסון האמריקאיות. בריטניה שאחרי הברקזיט לא מחויבת לחלוק את מנות החיסון שלה עם אירופה, או לחכות לאישור של רשות התרופות האירופית, וקמפיין החיסונים שלה מתקדם הרבה יותר מהר מאשר בצרפת או בגרמניה. בריטניה כעת יוצאת מסגר ארוך עם ירידה משמעותית בתחלואה, בעוד שבגרמניה ובצרפת יש עלייה בתחלואה ומתוכנן כעת סגר נוסף, בעוד קמפיין החיסונים מתקדם בעצלתיים ואין מספיק מנות חיסון.

לדברי לוין, זה בדיוק המתח שרוסיה מחפשת לעודד, כדי להעמיק את השפעתה על חלק ממדינות אירופה, ובינתיים גם לעשות קופה במכירת החיסון "ספוטניק". "מדינות מסוימות באירופה כבר מתחילות לומר ‘בואו לא נחסן לא באסטרהזנקה ולא בפייזר אלא נחכה לספוטניק’. אבל הספוטניק נמצא רק בתהליכי אישור, ומה יהיה עד אז? יהיה כאוס ומוות ומוטציות חדשות. כמובן שככל שהמגפה נמשכת, האיחוד האירופי חלש ומפורק יותר.

"איטליה, למשל, רוצה מאוד שבאירופה ישתמשו בחיסון ספוטניק. יש מפעל של ספוטניק על אדמתה. זה מסוג הדברים שבאמת יוצרים קרע בין מדינות באירופה". רשות התרופות האירופית (EMA) ביקשה מאיטליה שלא תאשר את החיסון על דעת עצמה, וטענה כי תהיה זו "רולטה רוסית". ברוסיה דרשו התנצלות. איטליה הבטיחה לא להתחיל לשווק את החיסון לפני ש-EMA תאשר אותו.

לוין מציין כי יש סיכוי לא רע שספוטניק הוא חיסון מוצלח. "רוסיה החלה לחסן בספוטניק באופן מסחרי לפני שהיה מידע אמיתי על יעילותו.בינתיים הם פרסמו מידע נוסף שלפיו החיסון יעיל ב-92%. ל-EMA יש כלים להעריך אם המידע אמין. אנחנו רוצים שחיסון טוב יגיע מכל מקום, אבל אנחנו חוששים שהקמפיין של רוסיה נגד החיסונים המערביים יוביל לחוסר אמון בכל החיסונים, והקורונה תמשיך לבעור ללא שליטה. לתדלק קמפיין נגד חיסונים זה כמו לתדלק את החיזבאללה. אי אפשר לדעת איפה זה נגמר או במי זה יפגע בסוף".

פנינו לשגרירות רוסיה כדי לקבל תגובה על הדברים, אך עד מועד פרסום הכתבה היא לא התקבלה.