"גמל וחיסון": מאחורי הקלעים של תיירות החיסונים של האלפיון העליון באמירויות

בזמן שבאירופה מתקשים להגביר את קצת חיסון האוכלוסייה, זרם תיירות החיסונים של האלפיון העליון באיחוד האמירויות מתגבר • ברקע: שני שליש מאוכלוסיית האמירויות חוסן כבר במנה שנייה • כמה תעלה "חופשת התחסנות" באבו דאבי ודובאי, אילו חיסונים מציעה מדינת המפרץ, ומי כבר זכו להתארח?

אישה מקבלת את החיסון לקורונה של  סינופארם בדובאי / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili
אישה מקבלת את החיסון לקורונה של סינופארם בדובאי / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

תיירות החיסונים של האלפיון העליון בעולם, כך מכנים באמירויות את זרם המיליארדרים, הבנקאים ובני משפחות המלוכה, וגם "סתם עשירים", רובם מאירופה, המגיעים למדינת המפרץ כדי להתחסן. לפי פרסומים ב"פייננשל טיימס", סוכנות AP ועיתונאים אחרים, הזרם הזה מתגבר על רקע הקשיים בהבאת החיסונים לאירופה, והקצב האיטי של ההתחסנות.

בין השמות הבולטים שבאו להתחסן אפשר למצוא את שתי אחיותיו של מלך ספרד פליפה השישי, הנסיכות קריסטינה ואלנה שהגיעו לבקר את אביהן המלך לשעבר הגולה, חואן קרלוס. חואן קרלוס שוהה בחודשים האחרונים באמירויות כאורח משפחת המלוכה המקומית, לאחר שבארצו נפתחה נגדו חקירה רשמית בשל מעורבות לכאורה בפרשיית שחיתות. הנסיכות, בנותיו, באות לבקרו בקביעות ובעת אחד מהביקורים הללו בחודש שעבר, קיבלו את חיסוני פייזר בשתי המנות.

לאחר הפרסום בעיתון "אל קונפידנשיאל", הנסיכות הודו לפני כשבוע שאכן קיבלו את החיסון. בהודעה שפרסמו נאמר כי החיסון הוצע להן על ידי המארחים וכי הסכימו לקבלו כדי לקבל "דרכון ירוק" שיאפשר להן לבקר את אביהן הגולה. השתיים בשנות ה-50 לחייהן, ולכן עדיין לא בקבוצות המקבלות חיסונים במדרג בספרד, מדינה שנפגעה קשה בקורונה. לשם השוואה, המלך פליפה והמלכה לטיסיה בגילאי 50 גם כן לא קיבלו עדיין את החיסון, והם ממתינים לתורם. התקשורת בספרד ביקרה בחריפות רבה את התנהלות השתיים ושרת הבריאות קרולינה דאריאס אמרה כי התנהגותן היא הדוגמה לאיך אסור להתנהג.

הנסיכות הספרדיות אינן היחידות, בתחקיר של ה"פייננשל טיימס" התברר כי שורה ארוכה של בני מעמדות האצולה האירופים ולצידם אנשי עסקים בכירים, מיליארדרים ומיליונרים מאירופה בעיקר, אבל גם מלבנון ומדינות אחרות באסיה, מגיעה לאבו דאבי ודובאי לחופשות התחסנות, בברכת ולרוב בהזמנת הנהגת האמירויות.

"תוכל לדעת כמה המארח מעריך אותך לפי החיסון שיציע"

באמירויות קצב התחסנות מקומי מהיר במיוחד ושני בעולם רק לישראל. לפי הנתונים הרשמיים, כמעט שני שלישים מהאוכלוסייה שנועדה להתחסן, 6.3 מיליון מעל גיל 18, כבר חוסנה לפחות במנה אחת. 2.2 מיליון כבר חוסנו פעמיים.

באמירויות, נזכיר, קרוב לעשרה מיליון תושבים, רק מיליון וחצי מהם אזרחים אמירתיים והיתר תושבים זרים הנמצאים במדינה באשרות עבודה ועסקים. באמירויות מחסנים בעיקר בשני סוגים, האחד סינופארם הסיני שבו הייתה מדינת המפרץ שותפה בפיתוח והוא הנפוץ, וניתן בעיקר לזרים. והשני של פייזר. גורם אמירתי המעורה בסוגיה אמר לגלובס כי אף שהמדינה הייתה מעורבת בפיתוח החיסון הסיני, בקרב האזרחים יש העדפה לזה של פייזר הנחשב אמין יותר והשיג תוצאות טובות יותר.

משלוח של חיסונים לקורונה של פייזר שהגיע לאיחוד האמירויות / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili
 משלוח של חיסונים לקורונה של פייזר שהגיע לאיחוד האמירויות / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

כאן הוא מספר גם האבחנה כלפי הבאים. בפועל לדבריו למגיעים לאמירויות, לכולם, לא תהיה בעיה להשיג את החיסון הסיני, ובמחיר נמוך, אולי אפילו בחינם. למעשה כל איש עסקים שיש לו קשר לאמירויות ובוודאי אם יש לו סניף מקומי, יוכל להתחסן בקלות חיסון הסיני. זה של פייזר שמור כמובן לאזרחים המקומיים ובראשם לבני משפחות המלוכה. כך גם לזרים, אלה מהמעלה הגבוהה כמו הנסיכות הספרדיות או אנשי עסקים מהאלפיון העולמי העליון, יקבלו פייזר, היתר את החיסון הסיני. "לפי החיסון שיציע לך המארח, תוכל לדעת עד כמה הוא מעריך אותך" - מחייך הגורם האמירתי.

בחודש שעבר התפרסמו כתבות בבריטניה ולפיהן סינופארם מעודדת תיירות חיסונים לאמירויות. כלומר חבילות תיור שבהן יוכלו התיירים גם להתחסן בחיסון הסיני. אבל התברר כי הביקוש לכך לא היה גדול בשל הספקנות כלפי החיסון של סינופארם, שכזכור עדיין לא קיבלה את אישור החירום שניתן לפייזר, מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון. כאן נכנס מועדון אנשי עסקים בריטי אקסלוסיבי בשם KNIGHTSBRIDGE החל להציע לחבריו טיולי התחסנות כאלה, שכונו "CAMEL AND VACCINE" - "גמל וחיסון", ואף הציע לבני 65 ומעלה את חיסוני פייזר ולא סינופארם. המחיר, 10,000 ליש"ט, שולם על ידי כמה עשרות מחברי המועדון, שהגיעו לדובאי בטיסות דרך מדינות שלישיות, לשהייה בת שלושה שבועות במלונות פאר. הם מתחסנים ולאחר כמה ימי בידוד מתיירים בחבילה הכוללת סיורי גמלים וג'יפים במדבר, שיט ביאכטות ולבסוף קבלת המנה השנייה והביתה. מנכ"ל המועדון הבריטי סיפר כי מאז פורסם על כך המועדון קיבל אלפי בקשות הצטרפות אבל הוא מסרב לתת את המספר המדויק של חבריו שנסעו במסגרת חבילת החיסונים הזו.

אנשים עומדים בתור כדי לקבל חיסון לקורונה באבו דאבי / צילום: Reuters, Khushnum Bhandari
 אנשים עומדים בתור כדי לקבל חיסון לקורונה באבו דאבי / צילום: Reuters, Khushnum Bhandari

בעלי מזומנים, אמצעים ויכולות, אבל חסרי סבלנות להמתין

לצד החבילות המאורגנות, יש גם את תיירות הלוקסוס של שועי העולם. הנסיכות הספרדיות אינן לבד. לפי דיווחים שונים אנשי עסקים בכירים, רבים מהם כאלה בעלי קשר או אינטרס עסקי עם האמירויות, מגיעים במטוסיהם הפרטיים בהזמנה של פקידי ממשל בכירים או בני משפחות המלוכה, משתכנים בסוויטות המלכותיות של מלונות הפאר כמו מנדרין, ג'ומריה ובולגרי, ומקבלים את החיסונים. ה"פייננשל טיימס" סיפר על אנשי עסקים בכירים ובהם בן גולדשמידט בנקאי בכיר ששימש בין השאר יועץ של ממשלת בריטניה, כמה מחברי הנהלת הסניף הבריטי של סופטבנק, הקונצרן הבנקאי היפני, מנכ"ל וחברי הנהלה של ענקית האנרגיה האיטלקית ENI, קבוצות של בעלי ומנהלי בנקים מלבנון, הודו ופקיסטן, שעורכות סיורים "עסקיים" לצורך קבלת החיסונים ועוד רבים אחרים. אלה אגב, לפי הדיווחים, קיבלו את החיסונים הסינים.

חברת ENI האיטלקית אישרה כי כמה מבכיריה אכן התחסנו בדובאי, לרבות המנכ"ל קלאודיו דסקאלזי. בהודעת החברה נאמר כי בשל הנסיעות התכופות שלהם בענייני עסקים בעולם ולמפרציות בפרט, זה פשוט בטוח יותר ואינטרס עסקי של החברה.
למארק מאצ'ין, מי שעמד בראש קרן הפנסיה הקנדית הגדולה ביותר, זה עלה במשרתו. מאצ'ין הגיע לאמירויות בפברואר בדיוק למטרה הזו, בתואנה של פגישות עסקיות. לקרן יש השקעות משותפות עם קרנות אמריתיות, ואז התחסן. לאחר שהתברר שהנסיעה נעשתה בניגוד להגבלות הנסיעה שהוטלו על כלל האוכלוסייה, אולץ מאצ'ין להתפטר.

אבל הזרם הזה לא נפסק, באמירויות הסירו מקצת ההגבלות בשל הקורונה, והזמינות של החיסונים לצד הרצון המקומי לסייע לתיירות להשתקם, וגם לנצל את החיסונים למטרות עסקיות ומדיניות, כל אלה רק מגבירים את הביקוש. באירופה הקצב איטי מאוד, ולעשירים ובעלי היכולת אין את הסבלנות להמתין ויש את המזומנים או הקשרים לקבל חיסון מועדף במפרץ.

איחוד האמירויות - המספרים

אוכלוסייה: 9,973,240 בני אדם
שיעור חיסון: 35.2% התחסנו לפחות במנה אחת
חיסונים: בסינופארם ופייזר
תחלואה: 11 מתים ו-2,309 חולים ביום, על בסיס ממוצע שבועי
מדיניות: חיסון חינם ובהתנדבות. המדינה מעריכה כי תציע חיסונים לכולם עד 27 ביוני. המדינה אימצה את מודל "הדרכון הירוק"