חילופי האשמות בין הליכוד לכחול לבן על ביטולה של ישיבת הממשלה

הבוקר היו אמורים השרים לאשר תקציב של 7 מיליארד שקל לטובת רכישת חיסונים ומאבק בקורונה • אולם בשל החלטת נתניהו שלא לאשר את מינוי קבע לתפקיד שר המשפטים, הודיע יו"ר כחול לבן על ביטול הישיבה • אדלשטיין: "אחרי שהמשק חוזר למסלולו, גנץ יחזיר אותנו חודשים אחורה" • כחול לבן: "שר משפטים קבוע זה לא ג'וב ולא עניין פוליטי אלא צורך דמוקרטי ומשילותי בסיסי"

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

האם רכישת החיסונים תבלם בשל המשבר הפוליטי? בישיבת הממשלה שתוכננה להתקיים הבוקר (ב') היו אמורים השרים לאשר תקציב של 7 מיליארד שקל לטובת רכישת חיסונים ומלחמה בנגיף הקורונה. אולם בשל החלטת נתניהו שלא לאשר את מינוי הקבע של גנץ לתפקיד שר המשפטים, הודיע יו"ר כחול לבן על ביטול הישיבה. גורמים במערכת הפוליטית האשימו את גנץ בחוסר אחריות לאומית ואילו בסביבתו של גנץ טענו שלא ברורה הבהילות ברכישת חיסונים לעוד מספר חודשים דווקא עכשיו ובמחיר הגדלת הגירעון.

לאחר שנודע שנתניהו לא ימנה שר משפטים קבוע, כחול לבן פרסמה אמש הודעה ולפיה, "לאור סירוב גוש הליכוד ונתניהו לאשר בישיבת הממשלה מינוי קבע של שר משפטים, מה שיביא לפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה, לא תתקיים מחר ישיבת הממשלה."

בני גנץ מונה כממלא מקום שר המשפטים לאחר פרישתו של אבי ניסנקורן מהתפקיד, אך תוקף כהונת ממלא המקום פוקע, וללא מינוי של קבע, הוא יעזוב את תפקידו במשרד המשפטים ביום חמישי. גנץ אף מיהר בשבוע שעבר לנקות את השולחן בחתימה על מינוי של עשרות תפקידים וכן של תקנות ושל בקשות לחנינה אלא שלאור סירוב הליכוד לאשר את המינוי הקבוע, ישיבת הממשלה בוטלה ביוזמת כחול לבן.

את כינוס הישיבה ביקש משרד הבריאות, והיא אמורה הייתה לעסוק באישור "קופסת קורונה" תקציבית, הנאמדת ב-7 מיליארד שקל. חלק מהכסף אמור לשמש לחתימת הסכמים לרכישת עשרות מיליוני חיסונים, בעיקר חיסוני המשך שצפוי כי ידרשו לאחר שתפוג השפעת החיסונים שכבר ניתנו. מטרת שאר הכסף היא לאפשר מימון פעולות בריאותיות דחופות שנדרשות למאבק בקורונה, ובהן תקציב לתפעול המשך מבצע החיסונים, פעולות משלימות ותקציב לקופות החולים להיערכות לחורף הבא.

במזכר שנשלח אל השרים לפני החג נכתב כי בישיבת הממשלה הם צפויים לדון באישור תקציב של 7 מיליארד שקל למשרד הבריאות ועסקאות החיסונים. אולם לא צויין מספר החיסונים שישראל צפויה לרכוש עוד מפייזר ומודרנה, זאת בשל תנאי העסקה מול שתי החברות. גורמים במערכת הפוליטית ציינו כי מדובר ברכישת חיסונים שישמשו את ישראל בעוד כעשרה חודשים וזאת בזמן שבישראל כבר נוצרו עודפי חיסונים שדווחו בתקשורת ואין כל בהילות באישור התקציב.

בליכוד הגיבו כי מדובר ב"שערורייה שלא תאומן - בשביל מינויים וג'ובים גנץ מונע את חתימת החוזים למיליוני חיסונים שנדרשים לאזרחי ישראל לקראת החיסון הבא. אם הממשלה לא תאשר מיידית את החוזים שהשיג ראש הממשלה נתניהו, חברות החיסונים עלולות לבטל אותם ולהעבירם למדינות אחרות. בני גנץ פועל בחוסר אחריות שמסכן את שלומם ובריאותם של כל אזרחי ישראל".

בכחול לבן מגיבים כי "קופסת הקורונה" לא הייתה עולה להצבעה בכל מקרה שכן אינה בשלה לאישור מלא, ועל האוצר ומשרד הבריאות להשיב על שאלות שונות שעלו לגביה.

"יחזיר אותנו חודשים אחורה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב לעניין בפוסט בפייסבוק ואמר כי ביטול ישיבת הממשלה יביא לנזק עצום למדינה: "בשל הביטול, ישראל תאבד את היכולת לרכוש חיסונים רבים נוספים כדי להיות מוכנים להמשך המאבק בקורונה לחודשים הקרובים, אם נצטרך לתת מנות נוספות. כן יעצרו רכישות של החמורים והכלים הנדרשים לבדיקות קורונה, יפגעו החקירות האפידמיולוגיות המתבצעות על ידי מפקדת אלון של פיקוד העורף, וכן עבודת מטה מגן ישראל ומשל"ט הקורונה הממונים על המאבק במגיפה". לדבריו גם התשלומים לקופות החולים לטיפול נפשי והבריאותי בשל נזקי הקורונה יפסק.

לפי אדלשטיין: "על זה גנץ עושה שרירים. אחרי ההצלחה הכבירה של החיסונים והטיפול בקורונה, אחרי שהמשק חוזר למסלולו, גנץ יחזיר אותנו חודשים אחורה. אפילו לא חשובה הסיבה. הבריאות של כולנו היא לא צד במאבק פוליטי."

נוסף לדברים הקשים של אדלשטיין, דחו במערכת הפוליטית את הטענות שנשמעו בסביבתו של גנץ לפיהם אין צורך בהגדלת הגירעון שכן יש כסף נוסף באוצר .

"קופסת הקורונה באה כדי לממן את נושא החיסונים ואת הפעילות הדחופה שנילוות לזה בתחום הבריאות . הכסף שהיה באוצר מיועד לסיוע בתחום העיסקי וכבר תוקצב לתחומים כמו: תמריץ למובטלים ותיקים לשוב לעבודה ולמעסיקים שיקלטו אותם ועוד. כעת מתבקש מימון נוסף לבריאות לטובת שירותים רפואיים בסכום שאכן יגדיל את הגירעון אך אין מנוס מאישור התקציב", אמרו הגורמים .

שר האוצר ישראל כ"ץ פנה גם לשר הביטחון בני גנץ לאפשר את כינוס ישיבת הממשלה המיוחדת שנקבעה להיום לאישור תקציב החיסונים, לאחר שכבר נתן את הסכמתו לכינוס הישיבה.

לדברי כ"ץ, "חייבים לנתק את ניהול ענייני הבריאות והכלכלה בתקופת מעבר מתוך המחלוקות הפוליטיות שקיימות ועוד יהיו".

מכחול לבן נמסר בתגובה לישראל כ"ץ כי "ישראל כ"ץ מנע מאזרחי ישראל תקציב מדינה ובמו ידיו פגע ביכולתם של מאות אלפי אזרחים להתאושש ממשבר הקורונה. כ"ץ, אדלשטיין וכל חברי הליכוד יירשמו בדברי ההיסטוריה של הפוליטיקה כמשת"פים של נאשם בפלילים שמבקש לחמוק ממשפטו ולרסק את שלטון החוק. הם האחרונים שיכולים להטיף מוסר על "לשים פוליטיקה בצד". שר משפטים קבוע זה לא ג'וב ולא עניין פוליטי אלא צורך דמוקרטי ומשילותי בסיסי. אם כ"ץ כל כך מודאג - שידרוש מראש הממשלה לאשר מינוי קבע לשר משפטים".