"זה המאני טיים": אושרה הקמת מרכז רפואי שני בבאר שבע

המרכז הרפואי החדש מתוכנן על שטח של כ-2,000 דונם • הוא יכלול בסה"כ חמישה בתי חולים: בי"ח כללי עם מרכז לרפואה דחופה, בי"ח לילדים, בי"ח שיקומי, בי"ח גריאטרי ובי"ח לבריאות הנפש • ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ': "הגיע הזמן שהמדינה תפסיק לשחק בבריאותם של תושבי הנגב"

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום הודיעה כי החליטה לתת תוקף לתוכנית הקמת מרכז רפואי שני בבאר שבע. המרכז הרפואי החדש מתוכנן על שטח של כ-2,000 דונם במבואה המזרחית של העיר באר שבע לצד כביש מס' 25, המחבר את דימונה לבאר שבע במפגש שלו עם כביש מס' 40. מתכנן התוכנית הוא דורון רוהטין ממשרד יעד אדריכלים.

המרכז הרפואי החדש יכלול חמישה בתי חולים בהיקף בינוי של כ-800 אלף מ"ר: בי"ח כללי עם מרכז לרפואה דחופה ומחלקות אשפוז, בית חולים לילדים, בית חולים שיקומי, בית חולים גריאטרי ובית חולים לבריאות הנפש.

הדמיה של בית החולים שיוקם בבאר שבע / צילום: יעד אדריכלים
 הדמיה של בית החולים שיוקם בבאר שבע / צילום: יעד אדריכלים

בממשק הצמוד המקיף את המרכז הרפואי יפותח מערך מגוון של תעסוקה במקצועות הרפואה והמדע: ביו-טק, הנדסה רפואית, פארמה, מחקר ואקדמיה, בי"ס לסיעוד, מלונות ליולדות, סגל רפואי ואקדמי, תיירות רפואית, מגורי רופאים סטודנטים ואחיות.

מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף, ציין כי "המרכז הרפואי החדש נועד לשפר את שירותי הבריאות בנגב ולסגור את הפער הקיים בתחום זה בין אזור המרכז לבין הנגב. עתה עם אישורה הסופי של התוכנית ניתן לעבור משלב התכנון לשלב הביצוע".

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', מתרגש מההחלטה לאשר את התוכנית, אך גם דורש: " הגיע הזמן שהמדינה תפסיק לשחק בבריאותם של תושבי הנגב. זה ה- money time. אנחנו לא נסכים לזה". דנילוביץ' מזכיר שהממשלה החליטה על הקמת בית החולים כבר בשנת 2014 ושלקח הרבה מאד זמן להביא לאישורה של התוכנית: "אנחנו נאבקנו כי המצב אבסורדי. תראה כמה בתי חולים יש בירושלים, בצפון ובירושלים. רק בנגב יש בית חולים אחד. זה מצב שהוא בלתי אפשרי".

מתי בית החולים יוקם?
"אני לא מרפה מהממשלה, שר האוצר, אגף התקציבים, החשב הכללי ושר הבריאות כדי לקבל מייד החלטה. שיקבע מה המודל של בית החולים. כולנו מבינים שזה הולך להיות בית חולים ציבורי וטוב שכך. עכשיו השאלה היא מי יפעיל, אחת מקופות החולים או שזה יהיה בית חולים ממשלתי. ברור שזאת לא תהיה קופת חולים כללית, שמפעילה את בית החולים סורוקה, כי אנחנו רוצים תחרות. אני לא שולל את האופציה, שניראית לי מאד מפתה, שהמדינה תיקח על עצמה סוף סוף אחריות ותקים בית חולים ממשלתי. זה יכול לפתור אותה ממכרז. קח לדוגמא את שיבא תה"ש. אנחנו חושבים ששיבא יכולה להקים כאן שלוחה, שלא תיצור קניבליזם (כלומר, שיברחו רופאים מסורוקה. ג.נ)".

יש הערכה כמה יעלה להקים בית חולים כזה?
"ההערכה היא שזה יעלה כמיליארד שקלים, רק הבינוי. צריך לזכור שזו תוכנית חומש. אני חושב שאם המדינה תסמן לעצמה את זה כיעד, אז ב-2028 יוקם בית החולים".