"חברות בלי הכנסות קיבלו שווי של מיליארדי דולרים רבים": שיגעון ה-SPAC בשיא

ברבעון הראשון של 2021 גייסו חברות SPAC בוול סטריט כ-87 מיליארד דולר - יותר מבכל השנה החולפת • Renaissance: "מלבד הסכומים ההיסטוריים של היקפי הגיוס, ה'מאניה' סביב הנושא כללה גם יזמים, סלבריטאים, ובדיחות בשמות ה-SPAC"

וול סטריט. שיא בגיוסים של חברות SPAC / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA
וול סטריט. שיא בגיוסים של חברות SPAC / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA

הרבעון הראשון של שנת 2021 המסתיים כעת היה רבעון חסר תקדים בכל הנוגע להנפקות SPAC. לפי נתונים שפרסמה חברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital, בעוד שבמהלך שנת 2020 כולה חברות SPAC גייסו בוול סטריט סכום מצטבר של 75.4 מיליארד דולר - ברבעון הראשון של 2021 לבדו היקף הגיוס המצטבר הגיע ל-86.7 מיליארד דולר. לצורך השוואה, בשנת 2019 כולה גייסו חברות SPAC סכום של 11.2 מיליארד דולר בלבד.

מספר חברות ה-SPAC שגייסו הגיע ברבעון הראשון ל-296, לעומת 247 בכל שנת 2020 ו-62 חברות בשנת 2019.

מה זה חברות SPAC

שיטת הנפקה המאפשרת לחברה פרטית להכנס לבורסה באמצעות מיזוגה לחברה שאין לה פעילות עסקית. חברת ה־SPAC מגייסת כסף מהציבור על בסיס ההבטחה למזג לתוכה פעילות קיימת תוך פרק זמן נתון. מדובר בטרנד ותיק שזוכה לאחרונה לפופולריות עצומה בוול סטריט, בעיקר בקרב חברות טכנולוגיה

הרבעון העסוק ביותר בהנפקות

גם בתחום ה-IPO (הנפקות ראשוניות) זה היה רבעון חזק מאוד בוול סטריט, עם 102 הנפקות שגייסו סכום מצטבר של 40 מיליארד דולר. ב-Renaissance מציינים שזהו "הרבעון העסוק ביותר" בתחום ההנפקות מאז שנת 2000, וזאת בהמשך למומנטום של 2020 - שבה 218 חברות גייסו 78 מיליארד דולר. המשמעות היא שברבעון הראשון מספר הגיוסים של חברות SPAC והיקפם הכספי עקפו את אלו של החברות שביצעו IPO.

אם משווים את נתוני הרבעון לרבעון המקביל בשנת 2020 (שבחלקו נפגע ממשבר הקורונה בשווקים, לפני ההתאוששות המהירה), הנתונים מסחררים: מספר הנפקות ה-SPAC זינק פי 23 כמעט, והיקפי הגיוס זינקו כמעט פי 25.

חברות SPAC (בלנק צ'ק) הן חברות שמגייסות כסף מהציבור כאשר אין להן פעילות משלהן, עם הבטחה למצוא יעד לרכישה תוך זמן מוגבל של כ-18-24 חודשים - או שיחזירו את הכסף שגויס למשקיעים. לפי Renaissance, גיוס ממוצע של SPAC ברבעון עמד על כ-293 מיליון דולר, ורובן הציעו למשקיעים יחידות (מניות) ואופציות בשיעור ממוצע של כשליש אופציה עבור כל יחידה שנרכשת. עם זאת, הם מציינים כי משקיעים קיבלו גם חברות SPAC שלא הציעו אופציות כלל, כלומר הציעו תנאים פחות טובים למשקיעים.

במקביל, במהלך הרבעון נחתמו 80 עסקאות למיזוגי חברות ל-SPAC. לדברי אנשי Renaissance, לוחות הזמנים למיזוג התכווצו והיו גם חברות SPAC שמצאו יעד למיזוג תוך חודש מהגיוס.

"חברות שעוד אין להן הכנסות קיבלו שווי של מיליארדי דולרים רבים", מציינים ב-Renaissance. עוד הם כותבים כי "מלבד הסכומים ההיסטוריים של היקפי הגיוס והעלייה במניות ה-SPAC, ה'מאניה' סביב הנושא כללה גם ספונסרים (יזמי ה-SPAC) שהם סלבריטאים, ספונסרים עם מוניטין חלש בתחום, וגם בדיחות בשמות ה-SPAC או הסימול שלהם".

עניין גובר בשוק הישראלי 

שניים מהמיזוגים הגדולים ביותר לחברות SPAC ברבעון הראשון הגיעו מישראל: איירון סורס שמתמזגת ל-Thoma Bravo Advantage לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר, ואיטורו שמתמזגת ל-FinTech Acquisition V לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר. העסקה הגדולה ביותר הייתה של Lucid Motors, לפי שווי של 24 מיליארד דולר.

ב-Renaissance מציינים שהיו לאחרונה עסקאות מיזוג שהשווי שלהן התכווץ, עובדה שיכולה אולי להצביע על כך שהשיא בתחום ה-SPAC כבר נמצא מאחורינו - או שזה רק גיהוק קטן של השוק. "עם 234 חברות SPAC שהגישו תשקיפים לקראת גיוסים של 59 מיליארד דולר, נראה שאנחנו לקראת עוד רבעון שיא", הם מעריכים.

בין מי שהגישו לאחרונה תשקיפים להנפקת SPAC נמצאת עוד חברה שצפויה להתמקד בשוק הישראלי: Israel Amplify Program Corp שמתכננת לגייס 200 מיליון דולר ולחפש יעד לרכישה בשוק ההייטק המקומי.

את החברה מובילות קרנות ההון סיכון פיטנגו וספרה לצד קבוצת אמפליפיי, כאשר יו"ר הדירקטוריון הוא חמי פרס, שותף מנהל בפיטנגו, והמנכ"ל הוא אשר לוי, שניהל את אורבוטק עד למכירתה ל-KLA בשנת 2019. עמיחי שטימברג, גם הוא לשעבר בכיר באורבוטק, הוא נשיא ומנהל התפעול של ה-SPAC ורמי קליש מפיטנגו הוא דירקטור.

עוד בכירים מישראל קשורים ל-SPAC אחר שהגיש לאחרונה תשקיף, אך אינו מתכנן להתמקד דווקא בשוק המקומי לחיפוש יעד למיזוג. ה-SPAC הוא Lazard Fintech Acquisition Corp שמתכנן לגייס 250 מיליון דולר ולמצוא, כצפוי על פי שמו, חברה לרכישה מתחום הפינטק. את חברת ה-SPAC מנהל אייל אופיר, בכיר בחברת הייעוץ וניהול ההשקעות Lazard, ובדירקטוריון ה-SPAC נמצאת תמר יסעור, יו"רית חברת ישראכרט ובעבר בכירה בבנק לאומי.