נתניהו: "סער, בנט - חזרו הביתה. בואו נתאחד ונקים ממשלה"

רה"מ בנימין נתניהו פנה לנפתלי בנט ולגדעון סער לחבור אליו לממשלת ימין • קריאתו של נתניהו באה ברקע ניסיונות גישור בין בנט ללפיד • ההתנגדות של סמוטריץ' לתמיכת רע"מ בממשלה מונעת מנתניהו ממשלה ללא סער או בנט

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לנפתלי בנט ולגדעון סער לחבור אליו לממשלת ימין. בהצהרה טלוויזיונית שנשא, אמר נתניהו כי כל ממשלה אחרת שתקום זולת ממשלת ימין תהיה מלאת ניגודים, לא תחזיק מעמד זמן רב, עלולה להרוס את הישגי השנה האחרונה ותהיה אסון למדינה ולכלכלה. "לכן אני פונה אליכם נפתלי בנט וסער, היו ביננו מחלוקות וידענו להתגבר עליהן ולעבוד יחד, בואו נשים את המשקעים מאחורינו ונקים ממשלת ימין יציבה שתחזיק מעמד לאורך שנים. זה מה שהציבור שתמך בנו מצפה שנעשה. אני יודע שכל אחד מאיתנו קיווה שיוכל להקים ממשלה לבד, אבל העם החליט אחרת. אני קורא לכם חיזרו הביתה. בואו נתאחד ונקים ממשלה לאומית יציבה ומאוחדת שתפעל ותדאג לכל אזרחי ישראל."

קריאתו של נתניהו באה ברקע ניסיונות גישור בין בנט ללפיד כשלפי גורמים פוליטיים, לפיד הביע נכונות לוותר על הבכורה לבנט ברוטציה לראשות הממשלה ובלבד שבנט יתחייב כי לא יחבור לנתניהו.

נתניהו מנגד הציע לבנט חבירה מלאה לליכוד, מה שמנע ממנו בעבר, ובתמורה להמלצה לנשיא בשבוע הבא ייתן גם שריון לחברי הכנסת מימינה בבחירות הבאות, וייצוג הולם במרכז הליכוד.

בנט ושקד ביקשו במשך שנים להיכנס לליכוד, ולמעשה יציאתם לדרך העצמאית ב-2013 נבעה בגלל שנחסמו בידי נתניהו. כעת מקווה ראש הממשלה כי ההצעה תימנע את חבירתו של בנט לגוש השני, ותסייע לו להקים ממשלה אף שלפי שעה אין לו רוב בשל התנגדות סמוטריץ' להקמת ממשלה בקולות רע"ם.

בנט עדיין לא מודיע על עמדתו. הוא נתון ללחצים מכמה כיוונים, לרבות מסער שאיחד עימו כוחות אל מול לפיד כדי שיאפשר לבנט להיות ראש ממשלה ראשון. עם זאת, שניהם לא מוכנים לקבל את תמיכת המשותפת, מה שמותיר אפשרויות קלושות להקמת קואליציה כזו. בשלב הזה לא צפוי שסער יסכים לחבירה מחדש לליכוד, ובנט כאמור מתלבט.

נתניהו, מנגד תקוע עם ההתנגדות החריפה של סמוטריץ' ואנשיו לתמיכה מבחוץ של רע"מ בקואליציה של נתניהו. עבאס לגמרי לא שולל זאת מנגד, ולדידו הפסילה היחידה היא מניעה מאיתמר בן גביר להיות שר בממשלה. זו הסיבה המרכזית לפניה של נתניהו לבנט ולסער.