אובר, סנאפ, פייפאל ורדיט מצטרפות לקוקה קולה וליגת הבייסבול ותוקפות את הגבלת זכות ההצבעה בג'ורג'יה

למעלה ממאה תאגידים אמריקאים הצטרפו למתקפה על הממשל בג'ורג'יה לאחר שליגת הבייסבול האמריקאית הודיעה על העברת משחק האולסטאר מהמדינה בתגובה לחוק החדש במדינה שיקשה על השחורים להצביע בבחירות • הנשיא לשעבר טראמפ קורא להחרים את ליגת הבייסבול ואת התאגידים

בוחרים בג'ורג'יה בבחירות האחרונות בארה"ב / צילום: Associated Press, Brynn Anderson
בוחרים בג'ורג'יה בבחירות האחרונות בארה"ב / צילום: Associated Press, Brynn Anderson

מיד לאחר שליגת הבייסבול האמריקאית (MLB) הודיעה כי היא מעבירה את משחק האולסטאר השנה מג'ורג'יה בתגובה לחוק החדש של המדינה שמקשה על הצבעה, הצטרפו עוד תאגידים נוספים הצטרפו ל"חרם" בהן אובר, סנאפ, פייפאל, רדיט וטרגט. "אנחנו עומדות בסולידריות לצד המצביעים. אמריקאים חייבים להיות בעלי זכות חופשית חופש לבחור, והבחירות חייבות לשקף את רצון הבוחרים".

בשבוע שעבר, מושל ג'ורג'יה הרפובליקאי, בראיין קמפ, אישר חוק שדה-פקטו מגביל ומקשה על מצביעים, בעיקר שחורים ובני מיעוטים אחרים, לבחור במועמדים דמוקרטים. החוק החדש מגביל את השימוש בקלפיות ההצבעה בחלקים מהמדינה, שמאוכלסים יותר על ידי אמריקאים שחורים ואוסר על חלוקת מזון ומים לבוחרים העומדים בתורים הארוכים להצבעה, דבר שצפוי להקטין את זמן ההמתנה של הציבור, שחלקו ינטוש את התור לפני שיצביע.

"החלטתי שהדרך הטובה ביותר להפגין את הערכים שלנו כענף ספורט היא על ידי העברת המיקום של משחק האולסטאר והדראפט של ה-MLB השנה", אמר בהצהרת מנהל הליגה, רוב מנפרד. "הליגה תומכת ביסודה בזכויות הצבעה לכול האמריקאים ומתנגדת להגבלות בקלפיות".

בעוד שחברים במפלגה הרפבוליקאית הפנו אצבע מאשימה כלפי ליגת הבייסבול בטענה כי היא נגררת אחרי פרופגנדה של דמוקרטים במדינה ובוושינגטון, מנהלים ובכירים אחרים בלמעלה ממאה חברות, כולל פייפאל, רדיט, סנאפ, טרגט ואובר פרסמו בסוף השבוע הצהרה פומבית שמתנגדת לכל הצעדים הננקטים שמגבילים את הזכות של האזרחים להגיע ולהצביע.

"אנו מאמינים שכל אמריקאי צריך לקבל קול בדמוקרטיה שלנו וכי ההצבעה צריכה להיות בטוחה ונגישה לכל המצביעים", נכתב בהצהרה. החברות הן חלק מקואליציה אזרחית של עסקים באמריקה שמכירים בכך ש"דמוקרטיה חזקה טובה לעסקים".

אירגוני זכויות אזרח הפעילו לחץ

ההצהרה של החברות מגיעה לאחר לחץ גדול שהופעל עליהן בימים האחרונים מצד ארגוני זכויות אזרח להשמיע את קולן ולגנות את החקיקה החדשה בג'ורג'יה ובמדינות מפתח נוספות כגון איווה, אריזונה, פלורידה וטקסס, שבהן מחוקקים רפובליקאים מנסים לשנות את חוקי ההצבעה כך שהן יקשו על חלק מהתושבים להצביע בבחירות.

מנכ"ל קוקה קולה, ג'יימס קווינסי, אמר ביום חמישי לאחר שהחברה, שמטה ההנהלה שלה ממוקמים באטלנטה הותקפה בעקבות שתיקתה לאורך תקופת החקיקה, כי הוא רוצה להעביר "מסר בהיר ולהצהיר באופן חד משמעי שהחברה מאוכזבת מהחקיקה" וכי קוקה קולה "התנגדה לחקיקה שתפחית או תרתיע מאזרחי לגשת ולהצביע". לדבריו החברה עוסקת כעת במאמצים להשפיע על "חקיקה פדרלית שתגן על זכות הגישה להצבעה ותתייחס לדיכוי המצביעים ברחבי הארץ".

"על כולנו מוטלת החובה להגן על זכותם של כולם להצביע, ונמשיך לעמוד על מה שנכון בג'ורג'יה וברחבי ארה"ב", אמר קווינסי.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, תקף גם הוא בשבוע שעבר את החקיקה. "זו מתקפה בוטה על החוקה ועל המצפון הטוב", הוא אמר. בהזדמנות נוספת השווה ביידן בין החוק בג'ורג'יה וניסיונות החקיקה במדינות אחרות לחוקי ההפרדה הגזעיים בארה"ב, "חוקי ג'ים קרואו", שנחקקו לאחר מלחמת האזרחים האמריקאית - חוקים שהביאו לתנאי פתיחה גרועים, יחס מפלה ומתן שירותים נחותים לשחורים באמריקה לעומת התנאים להם זכו האמריקאים הלבנים.

התאגידים מפנים אצבע כלפי המחוקקים

בטקסס, המחוקקים קידמו ביום חמישי האחרון הצעת חוק מרחיקת-לכת עם כמה סעיפים שמטילים מגבלות חדשות על תהליך ההצבעה, במיוחד לאלה המתגוררים במחוזות צפופים - בעיקר בני מיעוטים.

הקואליציה תקפה את המחוקקים הרפובליקאים שטוענים כי החוק לא נועד לחסום הצבעה אלא דווקא להגדיל ולאפשר פיקוח קפדני יותר על טוהר הבחירות. לדבריהם, "הבחירות לא ישתפרו אם המחוקקים יטילו מגבלות שיביאו לתורים ארוכים יותר בקלפיות או להפחתת הגישה לתיבות הצבעה מאובטחות".

"אנו קוראים לכל נבחרי הציבור במדינות ובקונגרס לעבוד במשותף ולוודא שלכל אמריקאי יש את החופש להצביע בקלות ולהשתתף באופן מלא בדמוקרטיה שלנו", נכתב במכתב.

המנכ"לים השחורים דורשים סולידריות

בשבוע שעבר קראו 72 מנכ"לים ובכירים אחרים שחרים של חברות פורצ'ן 500 לעמיתיהם להגיב בעוצמה לחוקי ההצבעה החדשים שנידונים בבתי נבחרים בכמה מדינות בארה"ב.

כך, מנכ"ל "מרק", קן פרייז'ר וקנת 'צ'נואל כיום דירקטור ב"ברקשייר האת'וואי" ולשעבר מנכל "אמריקן אקספרס", מנכ"ל "זירוקס" לשעבר, אורסולה ברנס, המנכ"ל ויו"ר בנק M&T רנה פ. ג'ונס וסמנכ"ל השותפויות הבינלאומיות של גוגל, בוניטה סטיוארט, היו בין החותמים על המכתב, שקרא למנהיגים של ארגונים אחרים להיות חזקים יותר בגינוי של "הניסיונות המכוונים של הרפובליקאים להגביל את מספר האמריקאים השחורים שמצביעים במדינות המפתח".

"כמנהיגי עסקים שחורים, אנחנו לא יכולים לשבת בשקט מול האיום הזה על ערכיה הדמוקרטיים של אומתנו ולאפשר לרמוס שוב את זכותם הבסיסית של האמריקאים, להצביע למי שהם רוצים... אנו קוראים לקולגות שלנו באמריקה התאגידית להצטרף אלינו לנקוט עמדה לא-מפלגתית לשוויון ודמוקרטיה".

"אנשים רבים כל כך מתו על זכותם של שחורים להצביע. מה שאנחנו מבקשים מהתאגידים לעשות הוא לא רק לומר שהם מאמינים בתוקף בזכות ההצבעה, אלא להתנגד באופן פומבי וישיר לכול חקיקה מפלה ולכל האמצעים שנועדו להגביל את זכות ההצבעה של כל אדם".

בתוך כך, הנשיא לשעבר דולנד טראמפ שעדיין עומד מאחורי ההצהרות שלו כי הבחירות זויפו, קרא להחרים את ליגת הבייסבול, לאחר החלטתה להעביר את המשחק מג'ורגי'ה. "בייסבול כבר מאבד מספר עצום של אוהדים, ועכשיו הם עוזבים את אטלנטה עם משחק האולסטאר שלהם כי הם מפחדים מהדמוקרטים של השמאל הרדיקלי", אמר טראמפ בהצהרה שפרסמה על ידי ארגון "להציל את אמריקה" (Save America PAC).

"תחרימו את בייסבול ואת כל החברות שמפריעות לבחירות חופשיות והוגנות. האם אתן שומעות קוקה-קולה, דלתא וכל האחרות", הוסיף טראמפ.

הוא הוסיף והפנה לחברות אחרות שמתחו ביקורת על החוק החדש.