המו"מ הקואליציוני התחיל; לפיד: "להקים ממשלת הסכמה לאומית"

מחר צפוי נתניהו לפגוש את יו"ר ימינה נפתלי בנט, שאתמול אמר כי יבוא למו"מ בנפש חפצה, וכי הוא מאחל הצלחה לנתניהו • לנתניהו יש חודש בלבד להצליח במלאכת ההרכבה, שכן סביר שריבלין לא ייתן לו הארכה • לפיד: "השלב הראשון לא פעל לטובתנו, אבל זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לעבוד"

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ראש הממשלה נתניהו, שקיבל אתמול לידיו את המנדט להרכיב ממשלה, החל כבר אמש (ג') בסדרת פגישות עם ראשי גוש הימין, לפני שיעבור לשלב הבא: השלמת אצבעות ל-61 חברי קואליציה.

אמש נפגש נתניהו במעונו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והיום (ד') הוא צפוי להיפגש עם ראשי יהדות התורה משה גפני ויעקב ליצמן, וכן צפויה להיקבע פגישה עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.

מחר (ה') צפוי נתניהו לפגוש את יו"ר ימינה נפתלי בנט, שאתמול אמר כי יבוא למשא-ומתן בנפש חפצה, וכי הוא מאחל הצלחה לנתניהו ויעשה הכול כדי למנוע בחירות חמישיות.

נתניהו מנסה בשלב הראשון להחזיק צמודים אליו את ראשי גוש הימין, ובשלב הבא לצרף את בנט כך שיהיו בידיו 59 מנדטים מוצקים לימין. בשלב הבא יידרש להמציא שני עריקים ממפלגות אחרות כדי להשלים ל-61 או לנסות ולהלבין שיתוף-פעולה עם רע"ם - בעיקר מול סמוטריץ' שהטיל וטו על האפשרות הזו מכל וכל.

לנתניהו חודש בלבד להצליח במלאכת ההרכבה שכן, על פי הדברים שנשא אתמול הנשיא ריבלין והקושי שלו להטיל את המנדט על נתניהו, קשה לראות כי הוא יאריך לו את ימי הרכבת הממשלה ב-14 ימים נוספים.

מהעבר השני, ממתינים ראשי גוש מרכז-שמאל יחד עם תקווה חדשה לכישלונו של נתניהו, כדי שהמנדט יעבור אליהם בניסיון להרכיב ממשלה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שקיבל המלצותיהם של 45 חברי כנסת בבית הנשיא פרסם הבוקר פוסט בדף הפייסבוק שלו שבו הציג את הממשלה המתוכננת לקום. לפיד כתב כי "השלב הראשון לא פעל לטובתנו. נתניהו קיבל את המנדט ראשון. חבל, אבל זה לא אומר שאנחנו מפסיקים לעבוד. המטרה הייתה ונשארה אחת: להקים ממשלת הסכמה לאומית, שתטפל במשבר העמוק שאנחנו נמצאים בתוכו. ישראל היא מדינה פצועה. כלכלית, חברתית ולאומית. תפקידנו לעשות הכול כדי לשנות כיוון".

לפיד השיב גם לטענות מימין ומשמאל נגד הממשלה המורכבת שהוא מבקש להקים וכתב כי "בימים האחרונים מתקיים דיון תקשורתי זועף, רצוף עלבונות, בשאלה אם זו תהיה 'ממשלת ימין' או 'ממשלת שמאל'. התשובה היא שזו תהיה ממשלתם של הישראלים המודאגים. אלה שחושבים שכרגע הרבה יותר חשוב לדאוג לפרנסה ולשלום-בית בחברה הישראלית. החשדנות לא תוביל אותנו לשום מקום".

באשר להרכב הממשלה כתב "יהיו בממשלה שאנחנו מנסים להקים 3 מפלגות ימין מובהקות (ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו), שתי מפלגות מרכז (יש עתיד וכחול לבן) ושתי מפלגות שמאל ציוני (העבודה ומרצ). זה אומר שאף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל יהיה איזון שיכריח אותנו להתמקד במטרות מעשיות: תקציב, בריאות, חינוך, הצורך הדחוף להוריד את הלהבות בחברה הישראלית. בדרך, עלינו לשנות גם את שיטת הממשל הפגומה שלנו".

לפיד הוא הפוליטיקאי השלישי בימים האחרונים שמדבר על הצורך בשינוי שיטת הממשל כדי לצאת מהפלונטר הפוליטי שישראל לכודה בו בשנתיים האחרונות. לפניו היו אלה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שאמר כי הוא בוחן פתרונות וכן ח"כ יועז הנדל מתקווה חדשה. אם יהיה שיתוף+פעולה בנושא בגוש המרכז-שמאל, עשויה להירקם חקיקה חדשה שתוביל למערכת בחירות שונה משהכרנו.