מסים | דעה

שר האוצר הבא חייב לשנות את מבנה מערכת המיסוי

מערכת מיסוי מימי הלירה לא תוציא אותנו ממשבר הקורונה • מבחוץ זה לא נראה מקולקל כל-כך, אך זה חזון תעתועים - כמו הכול בישראל 2021, זה רק לכאורה • אם לא נעשה את התיקון הנדרש, כשהווירוס ייעלם, אופציית עזיבת הארץ תחזור - בעיקר לעובדים המוכשרים בחברה

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

אם יהיה בכלל שר אוצר, אם יהיו אנשי מקצוע, אם תהיה לו קצת הבנה בכלכלה ואם בכלל יהיה לו שולחן, 4 "אם-ים" תמוהים, אבל שב-2021 הם כבר לא פשוטים בכלל מסתבר, אם כל אלו יתגשמו, הוא צריך לבצע שינוי עמוק מאוד במערכת המס.

מבחוץ זה לא נראה מקולקל כל-כך. אם בשנת הקורונה, מערכת המס סיפקה 311 מיליארד שקל, מתוך 330 בתחזית וה-19 החסרים התחלקו חציים מירידה במסים על ההכנסה וחלקם במסים על ההוצאה, הכול לכאורה מתפקד. אלא שזהו חזון תעתועים. כמו הכול בישראל 2021, זה רק לכאורה.

המס הישיר לא ירד כמעט כי רובו המוחלט של המס הוא מס הכנסה על שכר, שאת רובו המוחלט משלמים שכירים שמשתכרים היטב ולפחות ב-2020-21 עם שמיים סגורים וקורונה אין להם לאן לברוח.

תקרת המס השולי בישראל היא 50%. ממוקמים במקום ה-7 בעולם, כשרק מדינות אולטרא-סוציאליסטיות הן מעלינו. אנחנו "רק" 7 ולא 1-2 כי מערכת הגבייה מפוצלת והגבייה עבור "מס קופות חולים" ו"מס טיפול בחולים סיעודיים" היא נפרדת. ברור לכל שזה שקר, ולא שום מערכת ביטוח כי זו לא מערכת סגורה. היא בלאו הכי גירעונית באופן שוטף וסותמים בה חורים כל חודש.

בפועל מהנדס הייטק "חצי" בכיר משאיר 65 אגורות מכל שקל במערכת המס. זה מס של מדינות כלא שאין איך לברוח מהן כי נניח יש מגפה עולמית. אבל מה יקרה כשהווירוס ייעלם, ולמהנדסים המוכשרים תחזור אופציית הרילוקיישן? המס הזה ייצא החוצה.

הבעיה העיקרית היא שהמערכת פשוט חסרת היגיון: אוסף של טלאים שרובם נתפרו לפני 50 שנה ועד היום לא עודכנו. רוצים דוגמה? הנה כמה שאלות שאף איש מיסוי ב-2021 לא ידע לענות עליהן:

שאלתם את עצמכם למה מדרגות המס קופצות פעם ב-4% (מ-10% ל-14%) ופעם ב-11%? (מ-20% ל-31%)?

למה הן בנקודות וסכומים חסרי כל היגיון, פעם בהפרשים של 3,000 שקל, ופעם אין אף מדרגה בין 20 ל41 אלף שקל?

למה לביטוח לאומי, שהוא כאמור מערכת מיסוי ביקום מקביל, יש רק שתי מדרגות, ולא שש? למה הן לא זהות לאלו של מס הכנסה, כמו שנהוג במדינות אירופה?

מה זה 2 ורבע נקודות זיכוי? מאיפה בא ה"רבע"? מי אחראי על האוסף ההזוי של נקודות זיכוי שונות ומשונות?

הידעתם שבכל שנה מערכת המיסוי בישראל "מרוויחה" 6 מיליארד שקל מס מנקודות זיכוי שהאזרחים לא תובעים? המערכת חוגגת, אבל על מה יש לחגוג? על זה שהיא מצליחה לסבך את חיי האזרחים-הנישומים עד כדי כך שהם לא מגיעים לקבל את מה שמגיע להם?

האין-תשובה פשוטה: זו מערכת שנשענת על שלושה מרכיבים ישראליים: מערכות מחשוב בנות 50 שנה, מלחמות כוח פוליטיות ומשרדיים קטנוניים שייצרו אוסף של פטורים עקומים והרבה עצלות המחשבה בסגנון שם אם אפשר להדביק את זה עם מסטיק, למה להתאמץ ולבנות את זה כמו שצריך.

שרי אוצר קודמים ניסו והוכשלו. ישראל כ"ץ אפילו לא ניסה לעשות כאילו הוא בא לשנות משהו באופן יסודי. כל זמן שהמנוע ייצר לו כסף שהוא יכול היה לפזר, או להבטיח שיפזר, זה הספיק לו. נראה מראש שבא להיות קמיקאזי שמתרסק בצריחות "בנזאי" על משרד האוצר.

שר האוצר הבא אם הוא לא רוצה לריב, שיניח את קרנות ההשתלמות ונקודות הזיכוי המשונות על ילדים בצד ופשוט יבנה מערכת מיסוי שקופה וברורה, שבה דרגות המס עולות בשיעור אחיד וברור (5%, 10%, 15% ככה פשוט...) על רמות שכר קבועות וברורות (10,000 שקל, 15 אלף , 20 אלף. ככה פשוט). נסה אותנו בברור - ובפשוט, אדוני שר האוצר הבא. בלי שטיקים ובלי טריקים. תבוא נקי, תתפלא כמה טוב זה יעבוד לך.

הכותב הוא ראש ההתמחות למימון ושוק הון בקרייה האקדמית אונו