החיים אחרי מונופול: פורסם קול קורא לתכנון משק החשמל

החברה הממשלתית "ניהול המערכת", האמונה על ניהול, תכנון ופיתוח מערך הייצור וההולכה במשק החשמל בישראל, פרסמה קול קורא יוצא דופן לציבור שמטרתו לגבש תוכנית מקיפה למשק החשמל העתידי שיתבסס על יצרנים פרטיים רבים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

החברה הממשלתית "ניהול המערכת", שאמונה על תכנון משק החשמל בישראל, פרסמה היום (ה') קול קורא לציבור בנושא: "תכנון משק החשמל העתידי של מדינת ישראל".

משימה מרכזית של החברה, שהוקמה לפני פחות מחצי שנה בעקבות הרפורמה במשק החשמל, היא הכנת תוכנית אינטגרטיבית במטרה להציג מתווים שונים לתכנון משק החשמל בטווח הארוך. על כן החליטו בחברה, אותה מנהל יורם כהן, לצאת למהלך ולקבל את התייחסות הציבור לקראת גיבוש התוכנית.

הסוגיות בהן מתבקש הציבור להביע עמדתו הם אנרגיה מתחדשת, ייצור מבוזר של חשמל, אגירת אנרגיה, הפרטה, הפסקת השימוש בפחם והיבטים סביבתיים. את ההתייחסות יהיה ניתן להעביר עד 9 במאי לכתובת contactus@sysmc.co.il.

לדברי כהן, "אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה רווית שינויים. מעבר לייצור של 30% אנרגיות מתחדשות, הפסקת השימוש בפחם והגדלת נתח השימוש בגז, מגמת הייצור המבוזר, כניסת הרכבים החשמליים ואתגרי אגירת האנרגיה - מחייבים אותנו להיערך מחדש לאתגרי העתיד. לא מדובר בדיון פנימי-מקצועי, אלא בשיתוף הציבור במתן מענה לשוק תחרותי ומתפתח ולאתגרים שלצידו.

"זאת הפעם הראשונה מזה שנים שדיון חשוב ומשמעותי, על איך ייראה משק החשמל, לא רק נחשף לעיני הציבור, אלא שהוא גם מקבל את ההזדמנות להיות חלק מתהליך שיתבצע בשקיפות ובאובייקטיביות. השינוי הזה הוא חלק בלתי נפרד מהנרטיב שלנו בחברת ניהול המערכת ואחת הסיבות להקמתה, במסגרת הרפורמה במשק החשמל", הסביר.

חברת "ניהול המערכת" תפעל במספר תחומים עיקריים: ניהול התכנון והפיתוח העתידי של משק החשמל, ניהול יחידת סטטיסטיקה שאחראית על איסוף וניתוח הנתונים במשק וגיבוש תחזיות, ניהול מערכת החשמל, ניהול הסחר בחשמל וניהול משק החשמל בשעת חירום. יו"ר דירקטוריון החברה הוא האלוף (במיל') סמי תורג'מן.