בדקה ה-90: ביהמ"ש עוצר את המכרז למכירת מתקן ההתפלה באשדוד

לפי הצו הארעי עליו החליטה השופטת צילה צפת, פתיחת המעטפות עם ההצעות שהגישו המתמודדים במכרז תיאסר זמנית • הצו ניתן לבקשתה של אחת המתמודדות, שטענה כי לאחת ממתחרותיה נוצר יתרון במכרז, כיוון שהיא מספקת שירות למתקן ההתפלה וחשופה למידע רלוונטי

מתקן ההתפלה מקורות אשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
מתקן ההתפלה מקורות אשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב, צילה צפת, הורתה על הוצאת צו ארעי שאוסר על פתיחת המעטפות עם ההצעות לרכישת המתקן להתפלת מים באשדוד. זאת כחלק ממכרז שמקיימת המדינה, באמצעות חברת מקורות.

מדובר באחד מחמשת מתקני ההתפלה בישראל והיחיד שהינו ממשלתי. פרק הזמן שניתן לצדדים בתיק להגיש את התייחסותם להחלטה נקבע על 20 יום.

את הבקשה להוצאת הצו הגישה חברת IDE שמוחזקת על-ידי אלפא פרטנרס שבשליטת אבשלום פלבר ואמיר לנג, כשלטענתם למתחרה פוטנציאלית שלהם במכרז, כך הם מצאו, עשוי להיות יתרון תחרותי מול יתר המשתתפים במכרז.

"לפני ימים ספורים התברר כי משיבה 2 (חברת ג'נריישן קפיטל שלכאורה מתמודדת במכרז  ג.ל) יצרה לעצמה, בהיחבא, יתרון מובנה עצום בגישה למידע קריטי בקשר עם המכרז", נכתב בעתירה שהוגשה על-ידי עורכי הדין עופר צור ואיציק לזר ממשרד גורניצקי.

הסיבה לכך, כך לטענתם, היא מסמך שנחשף רק בימים האחרונים, לפיו כבר לפיו ארבעה חודשים נחתם הסכם בין מפעילת המתקן כיום שבבעלות מקורות, לבין חברה בשם IPP שמוחזקת על-ידי ג'נריישן קפיטל, כדי שהאחרונה תספק חשמל למתקן ההתפלה.

"חלק מנושאי המשרה בג'נריישן קפיטל גם נושאי משרה ב-IPP. במילים פשוטות, ג'נריישן, שניגשת למכרז לרכישה, תיקון והפעלה של מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד, היא גם 'ספק החשמל' של המתקן באמצעות חברה בשליטתה (IPP), וככזו היא נחשפת לפרטים ולמידע ולאנשי מפתח הקשורים בתפעולו של המתקן ואוצרים ידע קריטי שגישה אליו יוצרת יתרון עצום (ופסול) לצורך הגשת ההצעה במכרז", נכתב בעתירה.

כן נכתב בעתירה כי "ספק חשמל מקבל גישה ישירה ורציפה לשלל נתונים במתקן: ספק החשמל מכיר באופן אינטימי את המתקן ונמצא באינטראקציה שוטפת עם גורמים רבים במתקן. ספק החשמל מקבל מידע קריטי אשר מאפשר לו לפרש נתונים אשר מפורסמים למתחרים במכרז, באופן חלקי ולא ממצה, בצורה אחרת לחלוטין. ספק החשמל 'חי' את המתקן מדי יום.

"מדובר במידע שלא יסולא בפז לצורכי עריכת ההצעות במכרז. זאת אל מול יתר המתחרים במכרז, אשר נאלצים ללקט פיסות מידע אך מן הנתונים השטחיים אשר מועברים אליהם במשורה וברשמיות, באמצעות חדר המידע של המכרז ומסמכי המכרז".

בעתירה נטען כי ההתנהלות של ג'נריישן קפיטל היא "פסולה, תכסיסנית ובלתי הוגנת", וכן הם מפנים אצבע מאשימה כלפי מקורות, ש"מסיבה לא ברורה אפשר התנהלות זו".

המכרז למכירת מתקן ההתפלה החל רשמית במרץ 2019, אז פרסמה מקורות הצעה להגיש מועמדות ראשונית לעמידה בדרישות הסף. כשנה לאחר מכן הוכרזו מספר מועמדים שצלחו את השלב הזה.

ביולי בשנה שעברה פורסמה ההזמנה להציע הצעות בהליך. בסוף השבוע האחרון היה המועד האחרון להגשת ההצעות. מבדיקת גלובס עולה כי נכון להיום יש ככל הנראה שלוש הצעות רלוונטיות במכרז, שתיים הן של IDE ושל ג'נריישן קפיטל (שככל הנראה חברה לשפיר בהגשת ההצעה).

מחברת מקורות נמסר: "החברה לומדת את הטענות".

מג'נריישן קפיטל נמסר: "זהו אבסורד, ולצערנו זה לא מפתיע. חברת IDE - המונופול הדורסני של שוק ההתפלה בישראל, אשר עותר בכל מכרז נגד כל גוף המנסה להתמודד ולהתחרות בו, ושהבריח את שחקני ההתפלה הבינלאומיים בכוחניות ממדינת ישראל - מרשה לעצמו להגיש עתירה כה מגוחכת ותלושה מהמציאות.

"אותה IDE, שביצעה את הדוח הטכני המקדים עבור המזמינה באותו מתקן התפלה באשדוד, מכירה את המתקן טוב מכל שאר המציעים, ועל אף כל זאת קיבלה היתר לגשת למכרז, היא היחידה שיש לה יתרון תחרותי במכרז, ולכן העתירה היא אף בבחינת לעג לרש. ג'נריישן דוחה מכל וכל את הטענות בעתירה, אשר אין בינן לבין ההצעה במכרז דבר".