העליון הכריע: סכסוך המיליונים בין דן גרטלר לאחים גרטנר יתברר בפני הבורר אורנשטיין

המיליארדר דן גרטלר ביקש לערער על החלטת המחוזי שלא להעביר את הדיון בסכסוך עם האחים משה ומנדי גרטנר להליך בפני בית המשפט • העליון דחה את בקשת הערעור וקבע כי המחלוקת תתברר בפני הבורר איתן אורנשטיין, כפי שנקבע

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף
דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגיש המילארדר דן גרטלר על ההחלטה כי סכסוך המיליונים בינו לבין האחים משה ומנדי גרטנר יתברר בפני הבורר איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר שפרש לאחרונה, זאת לאחר שהבורר אורי גורן התפטר.

הסכסוך נוגע לסכום של כ-600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר במחצית השנייה של שנות האלפיים במסגרת שותפות עסקית במכרות נחושת באפריקה. כיום תובעים האחים מגרטלר למעלה ממיליארד דולר בשל נזקים.

"המבקשים מנסים לרחוץ בניקיון כפיהם ולטעון כי האשם כולו למצב שנוצר מוטל על המשיבים והתנהלותם עד כה. מבלי לטעת מסמרות, דומני כי אף אחד מהצדדים לא יכול להתהדר בהיותו צדיק גמור", קבע השופט דוד מינץ ודחה את בקשת רשות הערעור של גרטלר מבלי לקבל את תגובת האחים גרטנר.

מינץ קבע כי הבקשה לא מעוררת שאלה עקרונית משפטית או ציבורית, ואין מקום להידרש למחלוקת משיקולים של צדק, ונימק כי "סעיף 12 לחוק הבוררות מאפשר לבית המשפט למנות בורר חליף. אם התפנתה כהונתו של בורר מסיבה כזו או אחרת, וזאת בהיעדר כוונה אחרת המשתמעת מהסכם הבוררות".

מינץ הוסיף כי לא שוכנע כי "התנהלות המשיבים מצדיקה את הפסקת הליך הבוררות, בפרט נוכח השלב המתקדם שבו הוא מצוי", וכי לצדדים אין טענות כלפי הבורר אורנשטיין, אלא "רק סברות והשערות לגבי המשך ניהול הליך הבוררות והתנהלות האחים גרטנר".

הבורר הקודם התפטר 

הבורר גורן התפטר מתפקידו לאחר שעודכן על ידי גרטלר כי משה גרטנר שכר את שירותיו של צביקה נווה מחברת המודיעין העסקי CGI לאסוף מידע אודותיו. גורן הודיע כי לא יוכל לקבל החלטה בעניין לאור התנהלותו של גרטנר. בהמשך הודיע גורן כי הפסיק את פעילותו כבורר לאחרונה עקב גילו.

גרטלר, המיוצג על ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, ביקש להעביר את הדיון בסכסוך להליך בפני בית המשפט, אך בקשתו נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי. הוא טען כי לא ניתן להשלים עם מצב של "הפעלת חוקר פרטי לפני מתן פסק הבורר על מנת לאתר חומר על הבורר כדי לשמור אותו בכיס על מנת לבטל את פסק הבורר לאחר שיינתן", וכי ההחלטה למנות בורר חדש לאור ההתנהגות הפסולה - מהווה פרס לאחים גרטנר, ויש בה לשלוח מסר מזיק.

השופטת יהודית שבח מבית המשפט המחוזי לא קיבלה את טענתו וקבעה כי הפעלת חוקר פרטי מהווה "מנהג חדש שבא למדינה", בעלי דין נעזרים בחוקרים פרטיים בניסיון להוכיח קיומו של קשר קיים בין בורר לצדדים, ויש להתייחס לאותו מנהג כאל מציאות שיש להשלים עמה.

השופט גורן התפטר מהבוררות רגע לפני שעמד למסור את פסק הבוררות, לאחר 11 שנות בוררות במהלכן התקיימו 72 דיונים, נשמעו עדים מחו"ל, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול, הצדדים הגישו סיכומים, והושקעו מיליוני שקלים בהליך. גורן התפטר כאמור בעקבות הגילוי לפיו האחים גרטנר ביקשו מהחוקר הפרטי צביקה נווה לאסוף מידע אודותיו, לטענת גרטלר - על מנת לפסול את פסק הבוררות, היה ויינתן נגדם.

מי שפנה לבית המשפט בבקשה למנות בורר חליפי אחר לאחר התפטרותו של גורן הם האחים גרטנר, המיוצגים על ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ ורון ברקמן. דן גרטלר, המיוצג על ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, התנגד למינוי בורר חליפי וביקש כי ההליכים יימשכו בין כותלי בית המשפט לאור ההתנהלות של האחים גרטנר.