"גורן היה מזועזע": החוקר שגרם לשופט בדימוס לעזוב את בוררות המיליארדים

אורי גורן, נשיא המחוזי בדימוס, ששימש כבורר בסכסוך בין משה ומנדי גרטנר לבין המיליארדר דן גרטלר, התפטר לאחרונה מתפקידו • זאת, לאחר שגילה כי משה גרטנר שכר חוקר פרטי, אחיו של אפי נוה, כדי לברר עליו מידע • "גורן נפגע מהטלת הספק ביושרתו ומעצם שכירת החוקר"

השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף
השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף

נשיא המחוזי לשעבר, השופט בדימוס אורי גורן, נקלע לעין הסערה בסכסוך על מאות מיליוני דולרים בין אנשי העסקים והיהלומנים משה ומנדי גרטנר לבין המיליארדר והיהלומן דן גרטלר.

התנהגות חריגה וחסרת תקדים של צד להליך בוררות הביאה את השופט בדימוס, אורי גורן, להתפטר בראשית החודש מתפקידו כבורר. זאת, לאחר 11 שנים שבהן שימש כבורר בסכסוך הקשה והיצרי בין האחים גרטנר לגרטלר. הסיבה: משה גרטנר נקט צעד מרחיק לכת ושכר את החוקר הפרטי צביקה נוה, לאסוף על השופט בדימוס מידע בדבר התנהגות פסולה. זאת, כדי להביא לפסילתו מתפקיד הבורר.

נוה הוא אחיו של אפי נוה, לשעבר ראש לשכת עורכי הדין. צביקה נוה הוא הבעלים של חברת המודיעין CGI יחד עם יעקב פרי, לשעבר ראש השב"כ. המידע כי חוקר פרטי מקיים חקירה על השופט בדימוס עשתה את דרכה לגרטלר. האחרון שלח הודעה לגורן על העניין יחד עם תצהירו של החוקר הפרטי נוה.

גורמים המעורים בפרטי המקרה אמרו לגלובס כי כאשר המידע אודות החוקר הפרטי הובא בפני גורן הוא היה מזועזע. גורן בן ה-82 נפגע מהטלת הספק ביושרה שלו ומעצם שכירת החוקר. הוא כיהן כשופט במשך 28 שנים ובתפקידו האחרון שימש כנשיא בית המשפט המחוזי בת"א עד שפרש בשנת 2009. עד היום גורן מוערך מאוד בקהילה המשפטית ובתקופת שיפוטו נחשב לשופט מקצועי בתחום המסחרי. הוא בעל שם בתחום המשפט האזרחי וכתב ספרים המצוטטים בפסיקות בית המשפט העליון. לאחר פרישתו שימש כנשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל.

גורן לא רצה להתפטר מהבוררות, הוא הבין את המשמעות האדירה שיש להתפטרותו. זאת, מאחר שהיא עלולה להביא לכך שכל ההליך ארוך-השנים שנעשה עד היום יירד לטימיון. אולם הגורמים ששוחחו עם גלובס אומרים שגורן לא ראה ברירה אחרת אלא להתפטר בשל המצב שבו העמידו אותו האחים גרטנר.

משה גרטנר. מתנגדים למינוי בורר חדש ומעוניינים בהעברת ההליך לבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
 משה גרטנר. מתנגדים למינוי בורר חדש ומעוניינים בהעברת ההליך לבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

פגישת "הארבעה" והבורר גורן

לפי המידע שבידי גלובס, לאחר שנודע לו על המעקב אחריו, כינס גורן את עורכי הדין של הצדדים. מטעמם של האחים גרטנר - אלקס הרטמן ממשרד ש.הורביץ ורון ברקמן; ומטעמו של גרטלר - ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן צור.

גורן רצה לוודא שעורכי הדין של האחים לא היו חלק מהרעיון לשכור את החוקר הפרטי נגדו. "כל מה שנעשה בפגישת הארבעה נועד להסיר חשד מפרקליטי גרטנר וכן למצוא פתרון מעשי למשבר שנוצר", כתב גורן לעו"ד הרטמן. בפגישה מסרו עורכי הדין של האחים גרטנר כי לא ידעו על החוקר הפרטי.

הגורמים המעורים במקרה אומרים לגלובס כי גורן הרגיש כי הוא לא יוכל לקבל החלטה בבוררות לאחר התנהגותם של האחים כלפיו. גורן אמר כי הוא חש "משוא פנים ולא יכול לדון בבוררות באופן אובייקטיבי", ולכן ביקש להתפטר.

הליך הבוררות מתקיים מאז 2010 בפני גורן בנוגע להלוואה של 600 מיליון דולר שהעבירו האחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008 ובנוגע לשורה של טענות להפרות הסכמים ומצגי שווא. האחים טוענים לנזק של 1.6 מיליארד דולר בעקבות מתן ההלוואה. גרטלר טוען להוצאות בשותפות בהיקף של 400 מיליון דולר. במסגרת הבוררות התקיימו 72 דיונים, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול והושקעו מיליונים.

עו"ד בן צור. חשש בלתי מבוסס לניגוד עניינים / צילום: שלומי יוסף
 עו"ד בן צור. חשש בלתי מבוסס לניגוד עניינים / צילום: שלומי יוסף

חוקר פרטי ב-50 אלף דולר


מהתצהיר שהגיש נוה לבורר עולה, כי משה גרטנר פנה אליו וביקש לערוך בירור בקשר ליחסים בין גורן לבין עו"ד בן צור (בא כוחו של גרטלר). זאת, לאור מידע שהעביר לו עו"ד יוסי כהן, פרקליטה של משפחת נתניהו. גרטנר אף ביקש להרחיב את החקירה על השופט ולבדוק מידע בנוגע לבת זוגו של גורן, עו"ד אורנה גונן-גלזר, ובנוגע לעוזר המשפטי שנשכר לסייע לגורן בהליך הבוררות.

בהודעה שהגיש גרטלר נכתב כי "משה גרטנר הסביר לחוקר הפרטי כי הוא מבקש להיערך לאפשרות שפסק הבורר של השופט גורן לא ימצא חן בעיניו, שאז הוא יבקש לפסול את הבוררות. לשם כך הוא נדרש לראיות שיאפשרו לו לפסול את פסק הבורר גורן, אם זה לא ימצא חן בעיניו. גרטנר שכר את שירותיו של החוקר הפרטי צביקה נוה, שלו שילם סכום של 50 אלף דולר לביצוע המשימה".

עוד צוין במכתב לבורר כי גרטנר מיקד את חיפוש הראיות להתנהגות הפסולה של גורן בקשר שלו עם עו"ד בן צור, ולהשגת ראיות דרך פגישות עם בת זוגו של השופט.
מדוע נשכר החוקר הפרטי? על כך הצדדים חלוקים. לטענת גרטלר, משה גרטנר שכר את החוקר הפרטי לצורך סחיטה עתידית של גורן. זאת, לאחר שהאחים הבינו שטענתם בתביעת הבוררות צפויה להידחות. מטעמו של דן גרטלר נמסר כי "ארבעת עורכי הדין מהבכירים בעולם המשפט בישראל, אשר מייצגים את שני הצדדים - עוה"ד קלגסבלד, בן צור, הרטמן וברקמן - טוענים כי לא ראו מעולם התנהלות מסוג זה, וארבעתם הסכימו פה אחד על ההתפטרות של גורן".

במכתב ששלח עו"ד קלגסבלד (בא כוחו של גרטלר) לעו"ד הרטמן (בא כוחם של הגרטנרים) נטען, כי משה רטנר שכר את החוקר הפרטי כדי "לאסוף מידע אודות הנשיא בדימוס גורן, אודות בת זוגו ואודות העוזר המשפטי שלו, וקשר קשר עם החוקר הפרטי להקליט את בת זוגו של הנשיא גורן אומרת אמירות מפלילות אודות הנשיא ואודות עו"ד בן צור". עוד נכתב במכתב כי "מידע זה נועד לשמש את משה גרטנר לפסול את פסק הבורר לאחר שיינתן פסק הבורר, אם זה לא ימצא חן בעיניו".

נווה. נשכר ע"י הגרטנרים להשיג מידע על גורן / צילום: איל יצהר
 נווה. נשכר ע"י הגרטנרים להשיג מידע על גורן / צילום: איל יצהר

ההמלצה של נתן אשל

האחים גרטנר טוענים מצדם כי פעלו באופן תמים. כך עולה מבקשה שהגישו האחים לביהמ"ש למינוי בורר חליפי במקום גורן. בבקשה זו נכנסת לפרשה עוד דמות מעניינת ומוכרת - נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המיודד עם משה גרטנר. לפי הבקשה, במסגרת שיחה בין השניים באוגוסט 2019 המליץ אשל לגרטנר לשוחח עם עו"ד יוסי כהן בנוגע לבוררות שגם בה משמש גורן כבורר. מדובר בבוררות המתקיימת בין גרטנר לבין עזבונו של עו"ד יעקב וינרוט המנוח.

עו"ד כהן. מסר מידע שגוי לגרטנרים על גורן / צילום: שלומי יוסף
 עו"ד כהן. מסר מידע שגוי לגרטנרים על גורן / צילום: שלומי יוסף

לפי הבקשה, גרטנר שוחח עם עו"ד כהן, שסיפר לו על בוררות נוספת שבה כיהן גורן כבורר. עו"ד כהן סיפר כי "בעבר ניהל בוררות בפני כבוד השופט גורן, כאשר הצד השני יוצג ע"י עו"ד בעז בן צור, וכי הבוררות בוטלה לאחר שהועלו על ידיו טענות לקשרים בין הבורר גורן לבין עו"ד בן צור".

בדיעבד התברר לאחים גרטנר כי אין כל שחר לטענה זו, וכי גורן התפטר באותו ההליך מסיבות אחרות. גורן עצמו התייחס להתפטרותו בתיק זה במכתב שכתב לבא כוחם של האחים, שבו הסביר: "מובהר בזה כי בשנת 2014 בבוררות חסויה הוברר כי כנגד אחד הצדדים הוחלט להגיש כתבי אישום מטעם רשות ני"ע. בנסיבות אלה נבצר היה, לדעתי, להמשיך בבוררות מסחרית, וכך החלטתי למרות התנגדותו של עו"ד בן צור".

לטענת האחים גרטנר, נוכח רגישות המידע, שכרו השניים את שירותיו של נוה על מנת לבדוק את העובדות בנוגע להתפטרות גורן מאותה בוררות. האחים מנסים להצדיק את פעולתם החריגה כלפי השופט, בכך שבמדובר ב"טענות רגישות אשר חייבו עריכת בירור מקדים על מנת לוודא אם יש בהן ממש".

אשל. המליץ לאחים גרטנר לפנות לעו"ד כהן / צילום: אוריה תדמור
 אשל. המליץ לאחים גרטנר לפנות לעו"ד כהן / צילום: אוריה תדמור

בקשה למינוי בורר חליפי

על הפעלת החוקר הפרטי על ידי האחים משה ומנדי גרטנר כנגד השופט בדימוס אורי גורן, צפויים, ככול הנראה, לשלם ביוקר כל המעורבים בבוררות בין הגרטנרים לדן גרטלר. הליך של 11 שנים שעלה הון עתק לכל הצדדים נבלם והמשכו לוט בערפל בשלב זה. הצדדים נמצאים בנקודה בעייתית מאוד. בתיק הוגשו סיכומי הצדדים, לאחר שנשמעו עדויות רבות, הוגשו חוות דעת ונערכו 72 ישיבות. חלק מהעדים שהעידו נפטרו במרוצת השנים, בהם עו"ד יעקב וינרוט ז"ל.

ביום ראשון השבוע הגישו האחים גרטנר המרצת פתיחה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א ובקשתם היא למנות בורר חליפי במקום גורן. זאת, על מנת לקיים בוררות מחוץ לכותלי בית המשפט, כפי שהתקיימה עד עכשיו. במסגרת הבקשה מציעים האחים גרטנר למנות את השופטים בדימוס צבי זילברטל, יצחק ענבר ויוסף (ספי) איילון.
דן גרטלר מתנגד והוא צפוי לבקש לקיים את ההליך בפני בית המשפט. מקבוצת גרטלר נמסר כי "מינוי בורר חדש בגלל ניסיון הסחיטה מצד האחים גרטנר משמעותו הוצאה של עוד מיליוני דולרים לשני הצדדים ועוד כ-11 שנים של מתן עדים ועדויות. אנו סמוכים ובטוחים כי הם לא יגיעו להליך הבוררות המחודש בנפש חפצה, ולכן אנו דורשים לפנות למערכת המשפט ולא למנות בורר חדש אשר יהיה מאוים באותה המידה מניסיון העבר".  

הרקע לסכסוך: שותפות הנחושת שהתפרקה על רקע המשבר הכלכלי ב-2008

הרקע לסכסוך בין היהלומנים משה ומנדי גרטנר לבין היהלומן והמיליארדר דן גרטלר הוא שותפות עסקית שהייתה ביניהם מאמצע שנות האלפיים. באותן שנים רכש גרטלר, בשותפות עם איל-ההון בני שטיינמץ, כמה מכרות נחושת וקובלט מהממשלה בקונגו. גרטלר הפך די במהרה לאחד מאנשי העסקים המקושרים בקונגו, והוא פיתח ידידות עמוקה עם מנהיג המדינה באותה תקופה, ג'וזף קבילה.

גרטלר ושטיינמץ הקימו את חברת מכרות הנחושת "ניקנור", שאליה הצטרפו בהמשך האחים גרטנר. האחים הם יהודים חרדים שמתגוררים בלונדון, שנחשבו למקורבים לפוליטיקאים בכירים במפלגת "דגל התורה", בהם ח"כ יעקב ליצמן, כיום שר השיכון. לפי הפרסום ב"הארץ", מי שתיווך בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט, ששימש גם כפרקליטו של רה"מ בנימין נתניהו.

בתחילת דרכה, ניקנור שגשגה והצליחה. ביולי 2006 גייסה החברה בשוק ההון בלונדון, 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר. לפי פרסום בגלובס מיום ההנפקה, נחושת - המתכת שאותה הפיקה ניקנור במכרות השונים בקונגו - נחשבה לסחורה העיקרית המיוצאת מקונגו, ולגורם העיקרי לצמיחה בכלכלת המדינה.

אלא שעל רקע המשבר הכלכלי של 2008, והירידות במחירי חומרי הגלם, נפגע מצבה הכלכלי של השותפות "ניקנור", ובסופו של דבר היא נרכשה על-ידי ענקית הכרייה השווייצרית "גלנקור". אז גם הסתיימה השותפות העסקית בין גרטלר לאחים גרטנר, ובטונים צורמים. האחים טענו כי בתקופת השותפות, לקח מהם גרטלר מאות מיליוני שקלים שלא בצדק. גרטלר הכחיש את הטענות נגדו, והעלה טענות משלו נגד האחים גרטנר והתנהלותם.

מאחר שהצדדים הניצים רצו לשמור על הסכסוך ביניהם בחשאיות, הוא הועבר להליך בוררות בפני שופט המחוזי (בדימוס) אורי גורן, אחד מהבוררים המובילים במדינה. לפי ההערכות, גורן גובה בין 2,000 ל-2,500 שקל לשעת בוררות; והליך הבוררות המדובר התמשך על פני 11 שנים.