הקורונה הורידה את הכלכלה על הברכיים, אז למה שכר המנכ"לים המשיך לעלות

חבילות הפיצוי של מנכ"לים ל-2020 נמצאות על המסלול לשבור שיאים אפילו בזמן שבעלי המניות הביעו חוסר שביעות רצון מחלק מההסדרים

שכר הבכירים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שכר הבכירים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעוד ששנת 2020 הייתה שנה של תהפוכות היסטוריות בחברות, שבה אנשים רבים איבדו את מקום עבודתם ומנהלים התמודדו עם אתגרים חסרי תקדים, דווקא שכר המנכ"לים זינק. השכר החציוני שקיבלו מנהלים של יותר מ-300 חברות אמריקאיות ציבוריות הגיע ל-13.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 12.8 מיליארד דולר באותן חברות רק שנה קודם לכן, כך על פי אנליסטים של וול סטריט ג'ורנל.

ב-2020 השכר המשיך לטפס באותו הזמן שחלק מהחברות שינו את מבנה התגמולים שלהן בתגובה למגפת הקורונה והפגיעה הכלכלית שהתלוותה אליה. קיצוצי שכר שהמנכ"לים לקחו על עצמם בתחילת המשבר לא השפיעו הרבה על השורה התחתונה: העליות בשוק המניות הגדילו את הסכומים שמנהלים לקחו הביתה, כי הרבה מהפיצוי שלהם מגיע בצורת ניירות ערך.

במקרים מסוימים, משקיעים התנגדו לשינוי צורת תשלום השכר בהצבעות השנתיות ובכך הגדילו את הלחץ על חברי הדירקטוריון בחברות. עונת הישיבות השנתיות רק החלה: 80% מהחברות במדד 500 S&P עדיין צריכות להצביע, לפי נתוני חברת Equilar. בעלי מניות כבר הצביעו נגד סידורי השכר בכ-12 חברות גדולות, כולל סטארבקס.

"אני לא חושב שאי פעם היה משהו דומה לזה מבחינת היקף השינויים שראינו בתוכניות התמריצים והתגמולים בזמן המגפה", אמר שון ביסמן, יועץ לענייני ממשל ומשילות תאגידית בחברה Compnesation Advisory Partners מניו יורק.

על פי הניתוח של הג'ורנל, השכר של 206 מתוך 322 המנכ"לים עלה ב-2020. העלאת השכר החציונית הגיעה לשיעור של כמעט 15%. הג'ורנל השתמש בנתונים שדיווחו החברות בדיווחים שלהן לרשויות המס, המעריכים את שווי ניירות הערך נכון ליום הדו"ח.

מנכ"לי אקסון מוביל (Exxon Mobil), ענקית הפרסומות Omnicom Group, ואינטל הרוויחו ב-2020 פחות ממה שהרוויחו ב-2019. חברות אלה הניבו תשואות לבעלי המניות - נתון המסייע להעריך את השינוי במחיר המניה ואת הדיבידנדים - בין מינוס 36% למינוס 15% ב-2020.

בחלק מהחברות שנפגעו בקורונה, זינקו ההטבות שקיבלו המנהלים. בחברת Norwegian Cruise Line, שרשמה הפסד של 4 מיליארד דולר ב-2020 אחרי שההפלגות הופסקו והכנסותיה ירדו ב-80%, שכרו של המנכ"ל, פרנק דל ריו, הוכפל והגיע ל-36.4 מיליון דולר. זאת באופן חלקי גם בגלל בונוסים הקשורים להארכת חוזהו בשלוש שנים, כך על פי דיווח של החברה.

דובר של החברה אמר ששכרו של דל ריו כלל סכומים הקשורים להשפעות המגפה, החלטה אמריקאית לעצור נסיעות לקובה והארכה של הסכם ההעסקה: "אנו מאמינים שהשינויים האלה היו לטובת החברה והבטיחו את ההישארות של דל ריו בחברה", אמר הדובר. "צוות הניהול שלנו קיבל החלטה מהירה על מנת לקצץ בהוצאות, לשמור על מזומנים ולגייס הון. והוא מוציא עכשיו לפועל את ההחלטה להשיק מחדש את הספינות".

השכר הוא רק 10%

כשהמגפה המשיכה להתגלגל ותעשיות שלמות האטו או כמעט הפסיקו את הייצור, מנהלים רבים ויתרו על חלק או על כל המשכורת שלהם, לעתים תוך הכרזה פומבית על כך. אבל המשכורת היא לרוב פחות מ-10% מסך חבילת השכר של רוב המנכ"לים בחברות הגדולות. הבונוסים והתגמולים בצורת ניירות ערך, שמרכיבים את רוב חבילות השכר, נותרו גבוהים.

חבילות השכר הגדולות ביותר שדווח עליהן עד כה היו אצל מנהלים שקיבלו תגמולים מיוחדים במניות במהלך המשבר. צ'אד ריצ'יסון, מייסד ומנכ"ל חברת Paycom, קיבל חבילת פיצוי שהחברה העריכה ב-211 מיליון דולר, כולל מניות מוגבלות. לארי קאלפ, מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, קיבל חבילת שכר של 73.2 מיליון דולר, הקשורה להארכת חוזה ליעדי ביצוע חדשים.

בחברת Aramark, המספקת קייטרינג ובגדי עבודה למוסדות, חבר המנהלים הקפיץ את תשלומי התמריצים השנתיים לבכירים ל-40% לעומת 10% שהוכתבו על ידי נוסחאות השכר. החברה נתנה גם מענק חד פעמי באופציות ושינתה את יעדי הביצוע לבונוסים לשלוש שנים, שנקבע בשנת 2018.

עבור המנכ"ל ג'ון זילמר, 2020 הביאה 27.1 מיליון דולר, לעומת קרוב ל-11 מיליון דולר לפני השינויים. זילנר ויתר על 25% ממשכורת הבסיס שלו, בגובה 1.3 מיליון דולר, מתחילת אפריל עד תחילת אוקטובר.

בהצהרת הפרוקסי, הודיעה חברת ארמארק שיש כמה שינויים שנועדו לשמור על כך שמנהלים ועובדים יקבלו פיצוי במניות ולהכרה ב"נסיבות יוצאות הדופן" של המגפה. החברה אמרה שבכירים לא מצופים לקבל תגמולים בצורת ניירות ערך ב-2021, והאופציות הנוספות יהיו שוות משהו רק אם מחיר המניות יעלה. ארמארק לא הגיבה לבקשות תגובה.

רוב החברות לא שינו תוכניות תמריצים שנתיות או לטווח ארוך, אבל אלה שהוכו על ידי המגפה היו יותר צפויות לעשות כן, כך מצאה חברת הייעוץ Pay Governance בניתוח של דיווחי פרוקסי מוקדמים של חברות 1500 S&P. כשהדירקטריון התערב על מנת לשנות את הבונוסים המחושבים, הם לרוב העלו אותם ולא הורידו אותם, כך מצאה החברה.

"המשקיעים אינם מרוצים"

"ראינו עלייה משמעותית בדברים שלרוב גורמים למשקיעים לחשוש", אמר ג'וליאן חמוד, מנהל בכיר בנושא מחקר פיצוי בכירים בחברה Glass Lewis & Co., חברת ייעוץ פרוקסי. הוא אמר שהמשקיעים אינם מרוצים מכך שחברי מנהלים נותנים למנהלים בונוסים על מנת לשמרם בתפקיד וגם עקב שינויים אחרים בתוכניות שכר של בכירים, שקרו בעקבות מגפת הקורונה.

בחודש שעבר, משקיעים בחברה לייצור חלקי מטוסים TransDigm Group הצביעו ברוב של 57% נגד תכניות השכר של החברה. ב-TransDigm רצו לתת תגמולים על אופציות לגבי השנה הפיסקלית על אף שיעדי הביצועים לא הושגו.

בדיווח הפרוקסי, הודיעה TransDigm שדירקטורים הגיעו למסקנה שיעדי הביצועים השנתיים המוגדרים אינם בני השגה, ואמרו שאם לא ייעשה שינוי, חלק מהעובדים ייפגעו, בגלל שהחברה נותנת בונוסים בניירות ערך רק כל שנה שנייה.

מנהלים בחברה גם ויתרו על שכרם, כולל המנכ"ל קווין שטיין שוויתר על 1.08 מיליון דולר בבונוס במזומן ועל 117 אלף דולר במשכורת. בסך הכל, שטיין קיבל 22.1 מיליון דולר בפיצוי ב-2020, לעומת 13.1 מיליון דולר בשנה הקודמת. בחברה אמר שהוא לא הרוויח מהשינוי בתשלום באופציות שנעשה ב-2020.

"תוכניות הפיצוי לבכירים ב-TransDigm, יחד עם החלטת חבר הנאמנים להעניק אופציות ב-2020, נועדו לתמרץ מנהיגים לפעול כמו בעלי עסקים וליישר את האינטרס שלהם עם בעלי המניות לטווח הארוך", אמרה ג'יימי סטמן, מנהלת קשרי משקיעים בחברה.

בערך אחת מכל 6 חברות המנהלות הצבעות מאז 1 בספטמבר קיבלו פחות מ-70% תמיכה בהצבעות לגבי שכר בכירים, כך לפי ניתוח של חברות S&P 500 שערכה חברת Aquilar. בין החברות האלה בשנה שעברה, לעומת זאת, רק באחת מכל 12 נתקל חבר המנהלים בהתנגדות עזה.

אם כי מדובר רק בהתייעצות עם בעלי המניות, תוצאות גרועות בהצבעות על שכר בכירים גורמות לעתים קרובות לחברי מנהלים לשנות את חבילות הפיצוי - או לשנות אותן ודברים נוספים. כרבע מחברי המנהלים מחליפים את האדם שבראש וועדת השכר בחברה וכמעט חצי מהן מחליפות לפחות אחד מחברי הוועדה אחרי שהחברות מפסידות בהצבעה, כך מצאו בחברת הייעוץ Willis Towers Watson.

השגת תמיכה של 70% עד 80% בלבד מצד בעלי מניות בחבילת פיצוי היא מטרידה, אמר דון דלבס, מנהל לנושא שכר בכירים בחברת Willis Towers Watson. "מתחת ל-70%, הם רואים בזה כמעט כשלון".