תקדים בגרמניה: הממשלה הפדרלית תחייב להטיל עוצר לילי על רוב המדינה

מדובר בצעד תקדימי שלא ננקט עד כה במהלך יותר של שנה של מגפה, המבוצע על רקע התמרדות הולכת וגוברת של מדינות-מחוז בשלטון הפדרלי והתנגדות לצעדים עליהם הוחלט בעבר • מרקל: "הגיע הזמן שנבצע את השינויים הללו"

ברלין, גרמניה / צילום: יואב קרני
ברלין, גרמניה / צילום: יואב קרני

צעד חריף של הממשלה בגרמניה: הקבינט הגרמני החליט היום (ג') לשנות את החוק במדינה כך שיחייב את מדינות המחוז לאמץ "צעדי חירום" נגד הקורונה, גם בניגוד לרצונן. מדובר בצעד תקדימי שלא ננקט עד כה במהלך יותר של שנה של מגפה, המבוצע על רקע התמרדות הולכת וגוברת של מדינות-מחוז בשלטון הפדרלי והתנגדות לצעדים עליהם הוחלט בעבר. "הגיע הזמן שנבצע את השינויים הללו", אמרה היום קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

במסגרת החוק החדש, כל מדינת-מחוז שבה מספר המקרים החדשים בשבוע יעבור את רף ה-100 מקרים ל-100 אלף תושבים, תהיה חייבת לאמץ "צעדי חירום", הכוללים עוצר לילי בין תשע בלילה לחמש בבוקר. כמעט כל מדינות המחוז (מלבד שלזוויג-הולשטיין) רושמות בשבועות האחרונים שיעור גבוה מ-100 מקרים. בברלין עומד שיעור המקרים על 140. המשמעות היא שגרמניה כולה תימצא בקרוב בסגר חמור יותר מהמצב כיום.

הממשלה הפדרלית בגרמניה הודיעה על כמה חריגים מהעוצר הלילי, ביניהם מי שהולכים לעבודה, ביקורים משפחתיים חשובים, טיפולים רפואיים וגם הליכה עם חיית מחמד. במקביל, היא הודיעה כי ייאסר לצאת מהבית לקחת אוכל אחרי תשע בערב, אך כי עדיין יותרו משלוחים. כל החנויות הלא-הכרחיות ייסגרו. בנוסף, תיאסר פתיחתם של מוזיאונים, תיאטראות, בתי קולנוע ועוד חללים סגורים באזורים אלה. תורשה פגישה רק עם אדם אחד נוסף מחוץ למשק-הבית. בתי ספר וגנים יורשו להישאר פתוחים עד שיעור של 200 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע.

הצעדים המחמירים התקבלו אחרי שמדינות-מחוז כמו זאארלנד וברלין נקטו גישה עצמאית וסירבו להטיל עוצר לילי או להחמיר את ההגבלות. ברלין אימצה מדיניות של בדיקות מהירות, הכוללת חיוב לבצע בדיקה מהירה לפני ביקור אצל הספר או כניסה לחנות שאינה מוגדרת הכרחית. היא מממנת בדיקות חינם לתושבים במרכזי בדיקה שצצו ברחבי העיר, אך מי שאינו רוצה להצטופף בהם משלם כמה עשרות אירו לבדיקה באופן פרטי. בזאארלנד נפתחו חלקית חדרי כושר ובתי קולנוע.

גרמניה נמצאת בעיצומו של גל נוסף של קורונה, עם כ-20 אלף חולים חדשים ביום, ומאמצי החיסון שלה עדיין אטיים בהשוואה לבריטניה, לארה"ב או לישראל. רופאים הזהירו כי בעוד כשבועיים תעמוד המדינה בפני גל משמעותי של חולים קשה. בשבוע שעבר החלו גם רופאי משפחה לחסן - ולא רק מרכזי חיסון - והתקווה היא שביחד עם עלייה בכמות המנות שיסופקו למדינה הדבר יאפשר לחסן את כל מי שירצה בכך עד סוף הקיץ.

"המצב חמור, והגיע הזמן שכולם יתייחסו אליו ברצינות" ,אמרה הקנצלרית מרקל. ההחלטה טעונה עדיין אישור של הפרלמנט, ולא ברור מתי החוק החדש ייכנס לתוקף.