בית משפט פדרלי באוסטרליה: גוגל הטעתה את המשתמשים ואספה מידע ללא הסכמה

בית המשפט הפדרלי באוסטרליה קבע כי גוגל הטעתה צרכנים בנוגע לאיסוף נתוני מיקום שלהם באנדרואיד • הרגולטור האוסטרלי מבקש כי לצד העונשים, גוגל תהיה חייבת להסביר למשתמשים על הנושא בצורה טובה יותר

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

כשנרשמים במכשירי אנדרואיד, גוגל שואלת את המשתמשים האם להפעיל את הגדרת "היסטוריית המיקומים" דולקת - מה שמאפשר לעקוב אחר המיקום של המשתמשים. על פי בית המשפט הפדרלי באוסטרליה, גוגל הציגה את העניין למשתמשים כאילו זו הדרך היחידה לאיסוף מידע שכזה, כשפועל ישנן הגדרות נוספות שמאפשרות לה לשמור על מידע כזה.

על פי הטענות, גוגל לא הפנתה את תשומת לב המשתמשים לעובדה שישנן עוד הגדרות למהלך כזה. לפיכך, בית המשפט הפדרלי קבע שגוגל הטעתה את הצרכנים בנושא בעזרת מכשירי אנדרואיד. נציבות התחרות והצרכנות באוסטרליה (The Australian Competition and Consumer Commission), הרגולטור האחרי על התחרות באוסטרליה, מבקשת לקחת הצהרות מגוגל ולהעניש אותה, אם כי לא צוין באיזה גובה יהיה העונש.

"זה ניצחון חשוב עבור הצרכנים, במיוחד לכל אלו החוששים מהפרטים שלהם ברשת", קובע יו"ר ה-ACCC, רוד סימס. הוא הוסיף: "החלות בית המשפט מעבירה מסר ברור לגוגל ולאחרות כי חברות גדולות לא חייבות להטענות את הלקוחות שלהם". על פי ההצהרה של סימס, הם מבקשים להורות לגוגל לפרסם הודעה לצרכנים באוסטרליה כדי להסביר להם בצורה טובה יותר את הנושא בעתיד, לצד העונשים הצפויים.

דובר גוגל הגיב לדיווחים ואמר שהחברה בודקת את האפשרויות שלה. "אנו חלוקים בממצאים שנותרו, ובודקים את האפשרויות שלנו - כולל ערעור אפשרי", מסרו בגוגל.

ה-ACCC פתחה בהליכים משפטיים נגד גוגל בשנת 2019, בטענה שענקית הטכנולוגיה הטעתה את המשתמשים לחשוב שלא יהיה אפשר לאסוף נתונים אישיים עליה אם יכבו את ההגדרה את "היסטוריית המיקומים" בין 2017-2018. בפועל, גוגל עדיין יכולה לאסוף את הנתונים כל עוד ההגדרה של "פעילות אינטרנט ויישומים" דולקת. הצעד הזה של ה-ACCC הוביל את גוגל לשפר את השקיפות בנושא ואפשרה שליטה רבה יותר למשתמשים, כולל אפשרות של גלישה בסתר במפות או מחיקת היסטוריית המיקומים.