מה יקרה לזוגיות כשהחל"ת ייגמר

זוגות בהם אחד מבני-הזוג הוצא לחל"ת ו/או איבד את מקום עבודתו חווים שינויים דרמטיים בהתנהלות המשפחתית

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

הפסקת דמי האבטלה ביוני עשויה להיות מורכבת מבחינה זוגית ומשפחתית. עבור זוגות מסוימים, היא תגביר את רמת הלחץ שבו הם מצויים, ותחריף את הקשיים הכלכליים והמתחים הזוגיים. במקרים אחרים, הדחיפה שתיווצר עשויה לקדם מציאת עבודה ויציאה מהבית, ובכך להגביר תחושת מסוגלות וערך ולהקל על המתח הזוגי והמשפחתי. בכל מקרה, כדאי להיערך מראש כזוג וכמשפחה לשינוי הצפוי: לעבות את מערכת התמיכה הזוגית והחברתית, לתאם ציפיות לקראת השינוי כדי שזה יהיה כמה שפחות מטלטל, ולזהות מצוקה עכשווית או צפויה מוקדם, כדי לאפשר פניה לגורמי טיפול/סיוע רלוונטיים בעת הצורך.

במעבדה לרגש ויחסים בינאישיים במחלקה לפסיכולוגיה ובמרכז לחקר המח של אוניברסיטת בר-אילן, ערכנו (מעט לפני פרוץ הקורונה) מחקר בתמיכת קרן המחקרים של הביטוח הלאומי, שבו עקבנו ברמה היום-יומית אחרי כ-60 זוגות בהם אחד מבני-הזוג מחפש עבודה. במחקר, אותו הוביל ד"ר הרן סנד (עמי ועם פרופ' אשכול רפאלי), מצאנו שבני-הזוג של מחפשי עבודה מהווים לעיתים גורם מסייע במציאת עבודה ובקידום איכות החיים של מחפשי העבודה. מאידך, מצאנו שבני-הזוג מושפעים לרעה - רגשית ובריאותית - מתהליך חיפוש העבודה; השפעה זו לא מסתיימת מיד עם מציאת העבודה.

הנה מספר ממצאים מהמחקר מהם ניתן לגזור המלצות להתמודדות זוגית יעילה עם חיפוש עבודה:

1. בתקופת הקורונה, נשים איבדו את עבודתן יותר מאשר גברים. כמו כן, מטלות הבית (עם ילדים בסגר ו"למידה" מרחוק) התעצמו. באופן ממוצע, נשים ממילא נושאות בנטל גדול יותר ממטלות הבית, אבל בעת חיפוש עבודה, שילוב זה בין התופעות עלול לעכב מאוד את יכולת חזרתן של נשים למעגל העבודה. בפרט, מצאנו שכשמחפש(ת) העבודה לקחו על עצמם חלק ניכר מאוד ממטלות הבית, היה קושי במציאת עבודה, ואיתו קשיים בזוגיות וברווחה הנפשית של שני בני-הזוג.

2. בני-זוג של מחפשי עבודה נטו לחוש שבן או בת-הזוג, העסוקים בחיפוש העבודה, אינם קשובים לצרכיהם. תחושה זו כרוכה בקשיים רבים בזוגיות, ומדגישה את חשיבות שימורו של זמן איכות זוגי - על אף העומס. רצוי לא לשכוח את הצרכים הרגשיים (ולא רק הפרקטיים) של שני בני-הזוג ושל המשפחה בכלל. תקשורת מיטיבה, הקשבה או הבעת אמפתיה חשובות לא פחות מאשר מעורבות פרקטית במטלות הבית.

3. באופן מעניין, דווקא אחרי מציאת העבודה עלו לא פעם תחושות שליליות כלפי הזוגיות. זוהי תופעה צפויה - נפילת מתח אחרי מאמץ משותף רב - וחשוב לזכור שזה טבעי וצפוי לחלוף.

לסיכום, ישנה חשיבות רבה לקשר הזוגי כמשאב לחוסן והתמודדות (של שני בני הזוג) בייחוד בתקופה זו שבה הלחצים האישיים, הכלכליים, הזוגיים והמשפחתיים רק מתעצמים. לפיכך, כדאי שזוגות ינסו לחשוב ביחד כיצד הם יכולים להיערך מראש כזוג וכמשפחה לשינויים העתידיים לבוא.

לקראת הפסקת דמי האבטלה ביוני ו/או החזרה לשוק העבודה. זוגות אשר ישכילו להיערך הן מבחינה פרקטית - של תיאום ציפיות, ועיבוי מערכת התמיכה; והן מבחינה רגשית - של תקשורת אמפתית וזמן איכות זוגי עשויים לצלוח את התקופה הזו בצורה חלקה יותר . 

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, חוקרת זוגיות, באוניברסיטת בר-אילן, ומנהלת ת.ל.מ רעננה וחדרה