כסף והרבה: כל מה שצריך לדעת על המפץ הגדול של הכדורגל

12 מועדוני כדורגל אירופים גדולים הודיעו על הקמת "סופר–ליג" שתחליף את ליגת האלופות • ההודעה הרשמית פתחה מלחמת כל בכל בין המועדונים, התאחדויות הכדורגל המקומיות והיבשתיות והאוהדים הזועמים • מי ירוויח, מי יפסיד, מי בוחש ומה הם האינטרסים

ליברפול נגד ריאל מדריד בליגת האלופות. התאחדויות כדורגל בעולם מאיימות בחרם על המועדונים והשחקנים / צילום: Associated Press, Jon Super
ליברפול נגד ריאל מדריד בליגת האלופות. התאחדויות כדורגל בעולם מאיימות בחרם על המועדונים והשחקנים / צילום: Associated Press, Jon Super

אחרי עשרות שנים של הגמוניה של טורניר ליגת האלופות שמארגנת התאחדות הכדורגל האירופית (אופ"א), מהלך חדש שהתבשל על אש קטנה עומד לשנות את עולם הכדורגל. שלא במקרה, מאחורי השינוי עומד כסף. הרבה מאוד כסף. את המכה הגדולה ביותר יחטפו הקבוצות הקטנות והבינוניות ביבשת, שיישארו רק עם הפירורים שישאירו 15 הקבוצות החזקות ביבשבת, שמקימות ליגה משל עצמן.

בקצרה, במקום עשרות מועדוני כדורגל שהשתתפו בליגת האלופות היוקרתי של אופ"א, ישתתפו הפעם 20 קבוצות בלבד, כאשר 15 מתוכן באופן קבוע וללא קשר להישגיהן בליגה המקומית. 

על פי הערכות, המהלך אמור להכניס לכל אחת מ-15 הקבוצות מעל 425 מיליון אירו בכל שנה ללא קשר להישגיהן. לשם השוואה, הסכום שאותו מכניסה כיום הזוכה בליגת האלופות הוא כ-82 מיליון אירו.

המשמעות המיידית של המהלך היא פגיעה בערך הספורטיביות שאפיין את התחרויות האירופיות עד כה. אם עד כה לכל קבוצה היה סיכוי להשתלב בתחרויות היוקרתיות בהתאם לכישרון ולהישגים בליגה המקומית, כעת בליגה החדשה ישלטו 15 מועדונים שרשומים בטאבו ללא קשר לתוצאותיהם בליגה המקומית

1. מי ישתתפו בליגה החדשה ומי ינהל אותה?

מחציתם בשלב זה יגיעו מאנגליה: ליברפול, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי בפנים, וכך גם שלוש הלונדוניות ארסנל, צ'לסי טוטנהאם. גם ברצלונה, ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד ברשימה, וישלימו אותה האיטלקיות מילאן, אינטר ויובנטוס. בליגה החדשה מסרו בהודעת הפתיחה כי הם מצפים להצטרפותם של שלושה מועדונים נוספים, אך לא במי מדובר. בנוסף ל-15 הקבוצות הקבועות, בכל עונה יצטרפו עוד 5 מרחבי אירופה, על בסיס הישגים בליגות המקומיות.

נשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
 נשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

פלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד והיו"ר הראשון של הליגה החדשה, אמר: "נעזור לכדורגל וניקח אותו למקומו הנכון. כדורגל הוא הספורט הגלובלי היחיד בעולם עם יותר מארבעה מיליארד אוהדים והאחריות שלנו כמועדונים גדולים היא לענות על רצונותיהם".

פרס אולי יהיה זה שיעמוד ראשון בראשות המפעל החדש, אבל על פי דיווחים שונים איש המפתח מאחורי המפץ הזה הוא בכלל נשיאה של יובנטוס, אנדראה אניילי, איש עסקים איטלקי ובן למשפחת תעשיינים מפורסמת שהקימה בין היתר את המותג "פיאט".

נשיא יובנטוס אנדראה אניילי
 נשיא יובנטוס אנדראה אניילי

2. מתי תתחיל הליגה החדשה ואיך היא תיראה?

אין עדיין תהליך רשמי, אך בהודעה על הקמתה נמסר כי בכוונת המועדונים לעשות כן מהר ככל האפשר. אולי אפילו כבר בקיץ הקרוב. הליגה כאמור תכלול 20 קבוצות, 15 קבועות ו-5 מתחלפות. הרעיון הוא לקיים את המפעל בצורה די דומה לליגת האלופות של אופ"א, ולשחק באמצע השבוע במקביל לליגות המקומיות. השיטה היא של שני בתים, שכל אחד מהם כולל 10 קבוצות. אחרי שיושלמו 18 מחזורים, שלוש הראשונות בכל בית ימשיכו לשלב רבע גמר ו-4 הקבוצות במקומות 4-5 יתחרו במסגרת פלייאוף על שני המקומות הנותרים.

3. הסיבה למהלך? כסף, והרבה

מאז ההודעה הדרמטית נשמעו הערכות שונות על הסכומים שישלשלו לכיסם המועדונים הגדולים. "הקמת הליגה החדשה מגיעה בזמן שהמגפה העולמית האיצה את חוסר היציבות במודל הכלכלי הקיים בכדורגל האירופי", נמסר בהצהרה של 12 המועדונים המייסדים. הם הוסיפו כי הטורניר החדש "יספק צמיחה כלכלית גדולה יותר ותמיכה לכדורגל האירופי באמצעות התחייבות ארוכת טווח". לפי דיווח של הניו יורק טיימס, המועדונים המשתתפים יקבלו לפחות 425 מיליון דולר, כל אחד.

מי שאמור לספק את מימון הביניים למהלך, לפי הדיווחים, הוא בנק ההשקעות האמריקאית JPMorgan. דובר של הבנק אישר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא יספק מימון, משום שהמהלך להקמת ליגה נפרדת יהיה כרוך באובדן הכנסות זמני למועדוני הכדורגל הגדולים העומדים מאחורי היוזמה בטווח הקצר. לפי ההערכות, ייסוד הליגה יעלה 4-6 מיליארד דולר.

4. מה יקרה לליגות המקומיות ולליגת האלופות?

בספרד דיווחו כלי התקשורת על "מלחמה טוטאלית" בכדורגל האירופי סביב היוזמה, שבה משתתפים שלושה מועדוני כדורגל ספרדים - ריאל מדריד, אתלטיקו מדריד וברצלונה. הליגות הספרדית, האיטלקית והאנגלית איימו על המועדונים הפורשים בסילוק מיידי מהן. המועדונים עצמם הודיעו כי יפנו לבתי משפט ברחבי האיחוד האירופי כדי להוציא צווי מניעה נגד הצעד.

ובכלל, בליגות המקומיות מאוד חוששים לאבד פופולריות לטובת הליגה החדשה, וכתוצאה מכך גם כסף גדול שמגיע מזכויות שידור. אופ"א כבר הזהירה כי המועדונים שישתתפו בליגה החדשה יורחקו מהתחרויות המקומיות והבינלאומיות - ואף מאיימים לא לאפשר לשחקנים של המועדונים הללו לשחק בנבחרותיהם הלאומיות. בנוסף, באנגליה מדווחים כי באופ"א שוקלים להפסיק את טורניר ליגת האלופות כבר השנה, ולא לקיים את משחקי חצאי הגמר והגמר.

5. מה הסיכוי שנראה קבוצה ישראלית במפעל החדש?

הסיכוי נראה אפסי. מעבר ל-15 המועדונים שישתתפו באופן קבוע, יש מקום רק לחמישה נוספים. כיום לקבוצות הישראליות יש נגישות לליגת האלופות, המפעל היוקרתי של אופ"א, אך הן צריכות לעבור מסלול קשה כדי להיכנס אליה. עד כה רק חמש פעמים הצליחה קבוצה ישראלית להשתלב במפעל.

6. כיצד מגיבים באירופה לליגה החדשה?

פוליטיקאים ואוהדים באירופה הביעו ביממה האחרונה זעם על היוזמה המתוכננת של מועדוני הכדורגל המובילים ביבשת להקים "סופר-ליג" שתניב להם הכנסות גדולות יותר מזכויות שידור, מבלי שיצטרכו לחלוק אותן עם המועדונים הקטנים יותר. נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הבטיחו לעשות כל שביכולתם כדי למנוע את היוזמה, שיוצרת מועדון סגור של הקבוצות הפופולריות ביותר.

"זוהי יוזמה שיוצאת נגד עקרון הספורט", אמר מקרון, לפי דיווחים בכלי תקשורת אירופיים, והוסיף כי הממשלה הצרפתית תפעל כדי לסייע לארגונים הקיימים לשמר את המשחקים במתכונתם הנוכחית. התגובה הצרפתית חריפה למרות שאף מועדון צרפתי אינו כלול כרגע ביוזמה.

כלי התקשורת הגדולים בבריטניה גם הם מיהרו לגנות את המהלך. "מלחמה על הכדורגל", הגדירו זאת חלק מהם, שקראו להתארגנות של מועדוני הכדורגל הגדולים להקמת ליגה עצמאית "פשע נגד האוהדים". בבריטניה מדובר על שישה מועדוני כדורגל שהצטרפו עד כה ליוזמה. ה"טלגרף" דיווח כי הליגה האנגלית שוקלת באופן רציני "סילוק" של "המועדונים המורדים" משורותיה.

ראש הממשלה ג'ונסון אמר כי הקמתה של הליגה המוצעת תגרור "פגיעה חמורה מאוד בכדורגל, ואנחנו תומכים בארגוני הכדורגל (הקיימים"). לדבריו, התוכניות "יכו בלבן של הליגות הלאומיות וייגרמו צער לאוהדים ברחבי המדינה. "המועדונים המעורבים חייבים תשובות לאוהדים שלהן ולקהילת הכדורגל כולה".

באיטליה מפנים אצבע מאשימה ללן בלוונטיק 

איש העסקים לן בלווטניק, הפעיל גם בישראל, נקשר לפרשה, אך מכחיש באופן גורף מעורבות כלשהי בתוכנית להקמת ה"סופר-ליגה". העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" פירסם דיווח לפי שירות הסטרימינג בתחום הספורט DAZN, שנמצא בבעלותו של בלווטניק באמצעות חברת אקסס מעורב בהקמת הליגה, וכי הוא כבר התחייב לשלם 3.5 מיליארד דולר בעבור זכויות השידור של המשחקים בליגה, אם תוקם.

אבל לפי דיווח ברשת ESPN, שירות הסטרימינג דחה באופן מוחלט את הדיווח: "הידיעה שהופיעה ב'קוריירה דלה סרה' ודיווחים הקשורים אליה הם שגויים", נכתב בהודעה שציטטה הרשת. "לא DAZN ולא מרק בלווטניק מעורבים איכשהו או מעוניינים להיות מעורבים בדיונים בנוגע להקמתה של סופר ליגה, ושום שיחות לא התקיימו עד כה".

בלווטניק (63) הוא דמות מוכרת בישראל, בעיקר בזכות אחזקתו בכלל תעשיות והוא נמצא במקום ה-46 ברשימת המיליארדרים של המגזין פורבס, והונו נאמד ב-33.1 מיליארד דולר. הוא נולד למשפחה יהודית באודסה, ברית המועצות, וב-1978 היגר לארה"ב שם למד מדעי המחשב באוניברסיטת קולומביה ולאחר מכן תואר שני במינהל עסקים בהרווארד.

ב-1986 הקים בלווטניק את קבוצת אקסס (Access), שבאמצעותה הוא פועל עד היום.  אף שכבר עזב את ברית המועצות, את הונו עשה בלווטניק במדינת המוצא שלו. ב-1990, רגע לפני נפילת ברית המועצות, חברו ויקטור וקסלברג הציע לו להשקיע בנכסים שהמדינה החלה למכור במחירי רצפה. השניים הקימו יחד את חברת Renova, שהפכה מאוחר יותר ל-AAR, שרכשה 50% מחברת הנפט הגדולה ברוסיה, TNK-BP. ב-2013 מכר בלווטניק את חלקו ב-TNK-BP תמורת כ-7 מיליארד דולר. ב-2011 רכש בלווטניק את חברת Warner Music ב-3.3 מיליארד דולר.

פעילותו העסקית בישראל כללה החזקה בחברת RGE המפעילה ערוצי טלוויזיה, אשר רכשה ב-2016 את השליטה בערוץ 10 - וכיום הוא מחזיק בערוץ רשת 13. השקעתו הגדולה ביותר של בלווטניק בישראל היא בחברת כלל תעשיות, שאת השליטה בה רכש בשנת 2012 מידי קבוצת אי.די.בי, שהייתה אז בקשיים תחת שליטתו של נוחי דנקנר. מי שתפר את עסקה היה שותפו לשעבר של דנקנר באי.די.בי, אבי פישר, ששימש כמנכ"ל משותף בכלל תעשיות וממלא מאז את תפקיד המנכ"ל ויו"ר החברה תמורת שכר נדיב.

הפורטפוליו של כלל תעשיות כולל היום את השליטה במונפול המלט נשר, ברשת האופנה וכלי הבית גולף ובמניות חברת ההחזקות כת"ב (כלל תעשיות ביוטכנולוגיה) .

בלווטניק נשוי לאמילי אפלסון בלווטניק ואב לארבעה. ב-2017 זכה לתואר מהמלכה אליזבת כהוקרה על הפילנתרופיה שלו, ועוד קודם קיבל תואר דומה בצרפת. 

אסף אוני ושירי חביב ולדהורן