משבר במו"מ או ניסיונות לחץ? בליכוד תוקפים את בנט חזיתית

הסיבה הרשמית לפיצוץ בין המפלגות: סירוב של בנט לתמוך בחוק בחירה ישירה שמקדם רה"מ, בנוסף לטענות נגד בנט כי הוא ממשיך לקיים מו"מ עם לפיד במקביל למגעים מול נתניהו • הליכוד: "ממשלת השמאל המשותקת של בנט תקרוס תוך חודשים ספורים ותביא לבחירות חמישיות"

נפתלי בנט, יו"ר מפלגת ימינה / צילום: שלומי יוסף
נפתלי בנט, יו"ר מפלגת ימינה / צילום: שלומי יוסף

ניסיונות לחץ על בנט או משבר דרמטי עם הליכוד? תלוי איזו מפלגה שואלים. כך בליכוד מיהרו להכריז היום (ד') על משבר במגעים מול ימינה. זאת בזמן שבימינה טוענים כי אין כל חדש בשיחות בין הצוותים או בין נתניהו לבנט.

הסיבה הרשמית לפיצוץ בין המפלגות: סירוב של יו"ר ימינה נפתלי בנט לתמוך בחוק בחירה ישירה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוסף לטענות נגד בנט כי הוא ממשיך לקיים משא ומתן עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, במקביל לזה שהוא מנהל מול נתניהו בשבועיים האחרונים.

"מתוך אמביציה בלתי נשלטת להיות ראש ממשלה בכל מחיר, בנט - עם 7 מנדטים - מוכן להמליך ממשלת שמאל עם קואליציה של 50 חברי כנסת מהשמאל והמשותפת", נמסר מטעם הליכוד. "הוא עושה זאת בניגוד לרצון הבוחר שנתן 65 מנדטים לממשלת ימין, ובניגוד מוחלט להתחייבויותיו המפורשות שלא ישב תחת לפיד והשמאל, ושראש ממשלה לא יכול לכהן עם 7 מנדטים... ממשלת השמאל המשותקת של בנט תקרוס תוך חודשים ספורים ותביא לפיזור הכנסת ולבחירות כלליות חמישיות. היא לא תוכל לעמוד אפילו יום אחד מול הלחצים הבינלאומיים נגד ההתיישבות וחיילי צה"ל והמרוץ להסכמים מסוכנים עם איראן. היא אפילו לא תוכל לקדם רפורמה אחת של הימין".

כאמור, בליכוד גם זועמים על כך שבנט לא מוכן לתמוך בחוק בחירה ישירה. בהודעת הליכוד נכתב כי "בנט מסרב לתמוך בפתרון היחיד לפלונטר הפוליטי שלא כרוך בחיסול הימין: משאל עם מהיר לבחירת ראש הממשלה, שלא כרוך בפיזור הכנסת ובחירות כלליות נוספות. ראש הממשלה שייבחר יוכל להקים ממשלה מיד. רוב מובהק בציבור תומך בפתרון זה. אם בנט רוצה באמת ממשלת ימין, הוא חייב להודיע מיד שהוא תומך במשאל עם לראשות הממשלה, ולהפסיק את המשא-ומתן שהוא מקיים עם לפיד להקמת ממשלת שמאל".

המשבר המציאותי יותר הוא העובדה שלנתניהו אין יכולת להרכיב ממשלה בלי רע"ם או פורשים ממפלגות אחרות. בינתיים שבועיים לאחר שקיבל את המנדט הוא למעשה לא התקדם לעבר ממשלה בין היתר בשל סירובו של בצלאל סמוטריץ' להישען על רע"ם.

בתחילת השבוע הצליח לרגע נתניהו להביא את בנט להצביע יחד איתו על הוועדה המסדרת, אולם כאשר ההצעה נפלה, בנט עזב את המליאה בהפגנתיות וכבר לא הצביע עם הליכוד כדי להפיל את ההצעה של גוש לפיד.

סימן נוסף לכך שנתניהו ובנט לא התקדמו במגעים ביניהם ניתן היה לראות עוד באותו לילה כאשר אנשי בנט בוועדה המסדרת הצביעו יחד עם גוש לפיד והפילו את הצעת הליכוד למינוי סגנים ליו"ר הכנסת.

הסירוב של בנט לראות עצמו חלק בלתי נפרד מהגוש שמוביל נתניהו, בין היתר כדי להשאיר את האפשרות להקמת ממשלה אחרת אם נתניהו ייכשל, גורר זעם בליכוד ובפרט את זה של נתניהו, שהיום מגביר את הלחץ על בנט במטרה שיכריע לאן הוא שייך או עם מי הוא נמצא: איתו או עם לפיד.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה להודעת הליכוד: "ממשלת אחדות ישראלית היא הדבר היחיד שיכול למנוע בחירות חמישיות. אם תוקם ממשלת אחדות ישראלית, שבה אנשים הגונים פועלים לטובת המדינה ולא לטובת עצמם, היא תהיה פטריוטית, יציבה ויעילה, ותגן על האינטרסים של אזרחי ישראל ופרנסתם הרבה יותר טוב מכל נאשם בפלילים שעסוק רק בהישרדות אישית.

"ממשלת אחדות ישראלית היא הדבר היחיד שיכול למנוע בחירות חמישיות ולא הטריקים והשטיקים של נתניהו, שאין כבר אדם אחד שמאמין לו או להבטחותיו הריקות".

מימונה לא נמסרה תגובה.